Strategisk Digital Marknadsföring
3 för 2
Nu erbjuder vi företag tre platser till priset av två - rabatten dras i kassan
Optimera er marknadsföring
I den digitala affärsvärlden skapas värde från kontinuerlig analys och uppföljning av kundernas beteende i era olika kanaler - det innefattar hemsida och design, social media, email marketing, sökmotorannonsering, sökmotoroptimering och mycket, mycket mer.
Med utbildningen Strategisk Digital Marknadsföring får du en djupare förståelse för hur alla insatser samverkar för att skapa den mest effektiva digitala kundresan.
FÖR VEM PASSAR UTBILDNINGEN?
Utbildningen passar dig som sitter på en strategisk roll och vill få fördjupad kunskap och strategisk förståelse för digital marknadsföring. Efter utbildningen kommer du förstå både bredden och djupet av dina insatser och kunna sätta mål på ett strategiskt plan för att utföra, beställa och kravställa rätt - vare sig du är chef, säljare, marknadsansvarig eller egenföretagare.
Resultat efter utbildningen
- Förståelse för det digitala ekosystemet och insikt i hur olika arbetsmoment, verktyg, kanaler och plattformar samverkar.
- Analysförmåga för att kunna mäta och förstå dina kunders beteende på era digitala plattformar och kanaler.
- Förståelse för de vanligaste systemen och verktygen som hjälper dig att utveckla er digitala närvaro.
- Insikt i hur AI-program kan effektivisera arbetet inom analys och marknadsföring.
- Kunskap kring agil arbetsmetodik och hur det kan påverka arbetsprocesser, budget och resultat.
- Förmåga att identifiera alla steg i kundresan och utifrån dem servera rätt målgrupp med rätt innehåll vid rätt tidpunkt.
- Förståelse för målgruppsanalyser, personas och vikten av att anpassa materialet utifrån målgrupp.
- Strategisk kunskap i hur du skapar och upprätthåller en digital affärsstrategi.
- Förståelse för hur du arbetar med kravställning och utvärdering av externa digitala leverantörer.
För företag
Att anmäla flera personer från samma företag ger många fördelar. Ni får möjlighet att lära er samma sak samtidigt, vilket skapar en gemensam grund att stå på. Genom att diskutera och reflektera tillsammans kan ni direkt omsätta kunskaperna i praktiken och hitta förbättringsområden i er verksamhet redan under utbildningen.
Nu erbjuder vi tre platser till priset av två, om ni anmäler tre personer från företaget till samma kursstart. Erbjudandet gäller till och med 31 december.
Det går också att skräddarsy utbildningen efter företagets unika behov. Kontakta oss så hjälper vi er att ta fram ett förslag på upplägg.
Kursmoment
Du får en genomgång av digital marknadsföring och dess komponenter på ett strategiskt plan. Du lär dig vilka delar det digitala ekosystemet innehåller, hur de hänger ihop och vilka synergieffekter som kanalerna kan generera. Du får en insikt i hur målgrupper byggs och hur en digital mognadsresa kan se ut.
- Introduktion
- Datadriven marknadsföring
- Det digitala ekosystemet
- Mål & Mätning
- Resurser
- Agilt förhållningssätt
- Strategisk plan (ROI)
- Kanalstrategier (CCM)
- Kundresan
- Målgruppsstrategi och Personas
Du lär dig arbeta konkret och strategiskt med det digitala landskapet och dess centrala aktiviteter. Du lär dig hur sociala medier kan användas för att driva konvertering och hur du på ett strategiskt sätt planerar, genomför och optimerar relevanta aktiviteter i respektive kanal.
- Annonsering i Sociala Medier
- Facebook & Instagram
- Interaktionsbaserade målgrupper
- Strategi för SoMe-annonsering
- Övning - Strategi och målgrupper
- Övriga sociala kanaler
Du får förståelse för vikten av att arbeta med såväl de organiska som betalda kanalerna inom Search Marketing. Du lär dig relevanta komponenter och verktyg som finns inom SEO och SEM och skapar dig en djupare förståelse för strategiskt planering såväl som praktisk kunskap inom de olika delarna.
- Sök – Introduktion
- SEO
- Övning - Sökmotoroptimering (SEO)
- Sökmotorannonsering (SEM)
- Display
- YouTube
- Performance Max
Optimera din digitala strategi genom att zooma in på kundresa, struktur och processer, samt webbanalys med fokus på nyckeltal (KPI). Du kommer att lära dig konverteringsoptimering och spårning, samt hur du kan förbättra din rapportering. Vi utforskar även design och användarupplevelse (UX) genom praktiska övningar, och avslutar med en översikt av AI-utvecklingen av digital marknadsföring.
- Innehåll och Kundresa
- Struktur och Process
- Webbanalys (KPI)
- Konverteringsoptimering
- Spårning
- Rapportering
- Design & UX
- Web - Övning
- AI
- Avslutning
Plats & Startdatum
Avgift
34 900 kr exkl. moms
43 625 kr inkl. moms
3 för 2
Nu erbjuder vi företag att anmäla tre medarbetare, till samma kurstillfälle, och betala för två. Erbjudandet gäller t o m 31 december.
Omfattning
På plats i Stockholm genomförs kursen under 4 heldagar.
På distans genomförs kursen under 3 heldagar.
Elisabet Ek
Kontakta gärna mig för rådgivning, anmälan eller om ditt företag vill ha en skräddarsydd version av utbildningen.
Telefon: 070-421 21 92
E-post: elisabet.ek@ihm.se
HUVUDLÄRARE: ALESSO LION
UI & UX-designer och expert inom digital marknadsföring
Jag kommer från en bakgrund inom det grafiska och det kreativa, under många år drev jag eget företag inom contentproduktion, webbutveckling och marknadsföring. Min bakgrund som egenföretagare har gett mig en helhetsbild inom hur digitalt skapande, grafisk sammansättning och webbutveckling samspelar med marknadsföring. På Topvisible arbetar jag framförallt inom Paid Social, Webbdesign och Contentproduktion. Jag hjälper företag att förmedla sina produkter, sin historia och sin vision med hjälp av digital marknadsföring. Utöver detta så utbildar jag även inom digital marknadsföring och contentproduktion för såväl sociala medier som för webben.
Se Alessos LinkedIn-profil
Sagt om
Elin Vigre Steineck
Marketing Manager, KåKå AB
Tidigare har jag mest gått på information från Mediebyråer, utan att jag egentligen har förstått hur mycket information man kan söka själv. Men nu förstår jag den digitala kartan lite mer ingående, vilket gör att jag kan söka information på egen hand, vilket förhoppningsvis kommer att leda till ett mer effektivt digitalt arbetet framöver.
Pernilla Zahn
Kommunikationsspecialist på PostNord
Jag valde att gå denna kurs för jag behövde en bättre digital plattform att stå på i min nuvarande arbetsroll. En insikt jag tar med mig från utbildningen är att alltid vara intresserad utav den nya utvecklingen och våga testa sig framåt, för att nå det bästa resultatet. Sätt upp mål, testa och analysera, vad som passar bäst för dina kunder och ditt företag. Utbildningen var en bra mix av teori och praktiska övningar med många bra diskussioner, på en nivå som passade alla elever beroende på tidigare kunskapsnivå. Så efter avslutad utbildning kände jag själv att jag fick en bredare kunskap och förståelse av de digitala kommunikationskanalerna.
Sandra Fjällström
Marknadschef Grand Parfymeri
I en tid där ”allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras” är det väldigt viktigt att hänga med på det senaste. Jag lärde mig väldigt mycket under den här kursen, men en av de viktigaste sakerna vi pratade om var den iterativa processen där digital marknadsföring ger möjligheter till en större flexibilitet genom att justera och redigera under kampanjens gång, exempelvis daglig mätning i Google Analytics och justera kampanjen beroende på vilka kanaler eller sökord som levererar bäst resultat. Detta är något jag gärna vill lära mig mer om!
Jennie Mikaelsson
Marknadskoordinator, Segers Fabriker AB
Jag är jättenöjd med kursen. Kursen var mycket intensiv men samtidigt väldigt givande och har gett mig de kunskaper jag behövde för att sätta igång och använda mig av digital marknadsföring i min vardag. Jag har redan nu tagit med mig massor av insikter kring hur man ska tänka och agera. Många av standardprogrammen, som exempelvis Google Analytics, kan vara överväldigande när man inte har arbetat i dom sedan innan. Kursen har gett mig en bra start när jag nu har satt igång.