Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Marknadskommunikatör - digitala medier

Relevant innehåll i digitala kanaler
YH-program | 64 veckor | Heltid
Skapa engagerande innehåll
Bred roll, många jobbmöjligheter
YH-utbildning inkl LIA/praktik
Marknadskommunikatör utbildar dig till en tvärfunktionell yrkesroll där du både producerar, kommunicerar och marknadsför innehåll i digitala kanaler. Morgondagens digitala och virtuella medier ökar kraven på relevant kommunikation; varumärken måste kommunicera engagerande innehåll i rätt kanal för att nå fram.

Om utbildningen

Marknadskommunikatör är en kreativ innehållsproducent som jobbar med text, bild, ljud och video i digitala kanaler, men det är även en digital marknadsförare som förstår möjligheterna i digitala medier och kan nyttja dem framgångsrikt. Utbildningen innehåller grafisk och visuell produktion, textproduktion, webbproduktion samt digital marknadsföring, men även digital analys och kommunikation.

Utbildningens breda kursutbud är format för att möta en yrkesroll som eftersöks av företag i hela Sverige.

Om distansupplägget

Marknadskommunikatör - Digitala medier är en distansutbildning med en fysisk träff per termin i Göteborg. Distansformatet gör utbildningen tillgänglig oavsett var i Sverige du bor.

För att delta i utbildningen behöver du tillgång till en dator (ej mini-PC, Chromebook eller surfplatta) utrustad med kamera, mikrofon och högtalare samt en stabil internetuppkoppling.

Vi rekommenderar att du har tillgång till programvara för medieproduktion; för närvarande Adobe Creative Cloud. IHM tillhandahåller ett begränsat antal gemensamma bokningsbara programvarulicenser för utlåning.

Fysiska träffar

De fysiska träffarna är cetrala inslag i utbildningen och fokuserar på reflektion, diskussion, seminarier, handledning, grupparbeten och examinationer.

Varje träff pågår i 1,5 dagar, med start vid lunchtid dag 1 för att underlätta resor. Dag 2 är en heldag. Under dessa tillfällen får du möjlighet att fördjupa dina kunskaper, utbyta erfarenheter och samarbeta med både kurskamrater och lärare.

Du ansvarar själv för resor och eventuellt boende i samband med träffarna.

Läs mer om distansstudier under Om YH-utbildning på distans (1–2 år på hel- eller halvfart) längre ned.

Varför välja YH på IHM?

När du väljer en YH-utbildning på IHM får du inte bara kompetens för ett efterfrågat framtidsyrke. Hos oss utvecklas du till en modig nytänkare, med förmågan att bryta invanda mönster och göra ett jobb som betyder något - för dig och för andra. Du kommer sticka ut från mängden.

Här förbereds du (av lärare från näringslivet) för din karriär och att göra avtryck och skillnad. För att lyckas krävs mer än teorier och modeller – du kommer diskutera, utmanas och öva och öva och öva. 

Du vågar fråga när du inte vet, och du delar med dig av vad du vet. Här uppmanas du att tänka kreativt, ifrågasätta, analysera och inspirera.

Efter din tid på IHM tar du med dig (utöver en examen) fräsch kunskap och självsäkerhet in i arbetslivet, som inte bara hjälper dig att få jobbet du vill ha, utan också förmågan att prestera på en IHMponerande nivå. 

Utbildningsmål

Utbildningen möter ett brett kompetensbehov över hela Sverige där behovet av en bred generalistroll inom marknadsföring och kommunikation är stor. Det innebär en yrkesroll som kan hantera många olika delar från digitalt skapande till digital marknadsföring och analys. Yrkesrollen är ofta eftersökt av marknads- och kommunikationsavdelningar på företag då du framförallt inte är en specialist på ett visst nischat område utan snarare digitala producenten som har många olika verktyg att jobba med.

Efter avslutad utbildning ska du ha färdigheter i att:

  • Analysera och tolka resultaten av en kommunikationsinsats med hjälp av relevanta analysverktyg
  • Hantera annonsering inom digitala medier & system som Google Ads, Facebook Business Manager, etc
  • Hantera och optimera webbplatsen för ökad synlighet och engagemang i andra digitala medier
  • Hantera verktyg för produktion av digitalt innehåll, som t.ex. CMS, bildredigering, etc
  • Innehållsmarknadsföring i digitala medier, content & influencer marketing samt native advertising
  • Kommunicera & presentera insatser inom marknadskommunikation i digitala medier för en organisation
  • Kommunicera innehåll för engagemang, värdeskapande aktiviteter och försäljning i digitala medier
  • Kommunicera kanal- och målgruppsanpassat innehåll i digitala medier relaterat till syfte och mål
  • Skapa & redigera innehåll som text, bild, grafik och rörlig media för digitala kanaler
  • Skapa och ansvara för dialog med företagets målgrupper på relevanta digitala plattformar

Tänkbara yrkesroller efter utbildningen

  • Kommunikatör, informatör

  • Marknadskommunikatör

  • Marknadskoordinator

  • Onlinemarknadsförare

  • Webbkommunikatör

Kurser

50 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper och färdigheter inom marknadsföring i hela digitala landskapet, med fokus på verktyg, system och arbetsmetoder som står till buds inom marknadsföring i digitala medier.

40 poäng

Kursen syfte är att ge den studerande färdigheter och kompetens i verktyg, system och metoder för att producera grafisk och visuellt material för digitala plattformar.

5 poäng

Kursen syfte är att ge den studerande kunskaper om de juridiska ramverk och lagar som omger och påverkar kommunikation och marknadsföring i digitala medier.

30 poäng

Kursen syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom kommunikation och marknadsföring med inriktning på digitala plattformar.

30 poäng

– språk, praktiskt skrivande och copy
Kursens syfte är att ge den studerande färdigheter inom praktiskt skrivande och copy-arbete för digitala medier.

20 poäng

Kursen syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom kampanjuppföljning, webbanalys och verktyg inom rapportering.

20 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och praktiska färdigheter inom utvecklingsspråk för webben och webbpubliceringssystem.

25 poäng

Kursens syfte är att den studerande ska fördjupa förvärvad kompetens inom utbildningens områden samt utveckla praktiska färdigheter inom effektiv kommunikation, marknadsföring och försäljning i digitala medier.

LIA 1 - 50 poäng

LIA 2 - 50 poäng

Under praktikperioden deltar du aktivt i det vardagliga arbetet på ett företag och tillämpar dina nya kunskaper där. I samband med praktikperioden får du också uppgifter från skolan att lösa.

Plats & Startdatum

Distans
18 augusti 2025

Omfattning

Distans, dagtid, 64 veckor heltid inkl. 20 veckor praktik (LIA) och en fysisk träff per termin på IHM i Göteborg.

CSN-berättigad

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstudiestöd?

Språk

Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)

Examen

Utbildningen ger en Yrkeshögskoleexamen på 320 YH-poäng och motsvarar SeQF nivå 5, samt EQF nivå 5.

Ansökan

Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall kunna bedömas:

  • Fullständigt gymnasiebetyg

Behörighet

Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Samt godkänt betyg i Engelska 6 och Svenska 2.

Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.

Sagt om Marknadskommunikatör digitala medier

Martin Haraldsson

Studerande

Det bästa med den här utbildningen är dess breda fokus på digital kommunikation och marknadsföring. Det är en generalistutbildning där man både har möjlighet att uttrycka sin kreativitet och agera strategiskt. Digital marknadsföring och kommunikation är otroligt aktuellt idag på grund av den pågående digitaliseringen som omvandlar branschen. Jag kan inte tänka mig en bättre utbildning om du vill skaffa en omfattande kompetens inom digital marknadsföring och kommunikation.

Nathalie Radojevic

Studerande

Utbildning inom digital marknadskommunikation är avgörande för att hålla jämna steg med den digitala världens utveckling och för att möta kraven på dagens och morgondagens arbetsmarknad. Digital marknadskommunikation är en oöverträffad kraft i dagens affärsvärld som utgör mer än vad man tror. Den är framtiden av flera skäl och jag vill vara en av dem som skapar resan.

Vanliga frågor om Marknadskommunikatör - digitala medier

Om utbildningen

Det är ett fullständigt betyg från gymnasiet oavsett vilket år du studerade. Beroende på när du gick gymnasiet är det lite olika regler för vad som ska ingå men du behöver alltid ha ett godkänt betyg i kurserna svenska 1, matematik 1 och engelska 5, eller motsvarande.

Samma regler gäller om du har en utländsk gymnasieexamen.

Om du saknar en eller flera kurser för ett fullständigt betyg från gymnasiet kan du läsa mer om reell kompetens.

De flesta YH-programmen på IHM är på heltid 100 % vilket motsvarar ca 30-40h studier per vecka. Utöver föreläsningar förekommer individuella uppgifter, grupparbeten och redovisningar.

Du kan räkna med ca 13 h lärarledd undervisning per vecka och lektionsfria dagar bör ägnas åt självstudier och grupparbeten.

Om du kommer att kunna jobba vid sidan om dina studier eller inte är svårt att svara på då det är väldigt individuellt. Vår rekommendation är därför att du påbörjar dina studier hos oss för att själv bedöma om du kommer att klara av att jobba parallellt utan att dina studier påverkas negativt.

Om YH-utbildning på distans (1-2 år på hel- eller halvfart)

Utgångspunkten i våra distansutbildningar är Flipped Classroom. Det innebär att du tar till dig undervisning och kunskapsförmedling i ämnet på egen hand online och lägger så pass mycket tid på de lärandemomenten som krävs för att ny kunskap ska intas. Utifrån din nya kunskapsnivå hålls därefter varje vecka (halvfart: 1/vecka, helfart 1-2/vecka) återkommande liveforum, workshops och seminarier där du får möjlighet att interagera med läraren och andra kursdeltagare och vidareutveckla dina nya kunskaperna.


Plattform

Teams är studieplattformen som används för kommunikation mellan studerande, lärare och IHM. Det ger bland annat möjlighet till virituella möten för grupparbeten och studiegrupper för reflektion och diskussion mellan er studenter. Genom Teams genomförs också liveseminarierna med läraren.


Tema

Varje vecka har ett tema som följer undervisningen och övningarna. Ett tema kan till exempel vara "Komplexitet inom Agil projektledning."


Filmer

Varje vecka publiceras en, eller flera, filmer som kan ses när det passar dig. Filmerna följs upp med övningar som lämnas in skriftligt eller reflekteras över. Filmerna och övningarna ska ses inför nästa liveseminarium.


Övningar och grupparbeten

Du får instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter som ska lösas antingen individuellt eller i grupp. I några kurser finns ett, eller flera, grupparbeten för att samarbeta och lära av varandra. Då ansvarar ni i gruppen för när och hur ni lägger upp ert arbete. Inom gruppen finns flexibilitet och ni arbetar utifrån era förutsättningar. Du bör vara beredd på att sätta av tider i veckorna som passar andra medstuderande.

Till skillnad från liveforumen som sker på fasta tider under dagtid, skapas mer frihet i hur gruppen själv väljer att lägga upp tiden för grupparbetet. Där är det upp till gruppen att välja om arbetet förläggs på dagtid eller kvällstid, eller till och med på helger. På de utbildningar där man kanske arbetar vid sidan av brukar man välja grupp utefter vilka tider på dygnet du kan avsätta för grupparbeten, så att du hamnar med de som har ett snarlikt schema som du.


Liveseminarium

Efter veckans film och övningar hålls ett inplanerat liveseminarium - en lektion online, helt enkelt. Här träffar du övriga kursdeltagare för att dyka djupare i temat och diskutera de mest aktuella frågorna. Ofta arbetar man utifrån uppgifter i smågrupper, presenterar resultatet i helklass och reflekterar kring resultatet. Det finns plats för avstämning och frågor kring veckans tema tillsammans med läraren.


Fysiska träffar

Distansutbildningarna på IHM innehåller en träff per termin. Då träffar du dina kursdeltagare och lärare i IHMs lokaler i Göteborg för lektion eller workshop. (Träffarna för Event & Destination Developer sker i Kalmar).


Examinering

Efter utbildningens avslut är det dags för examinering - du firas (online eller genom en fysisk träff) och får ditt examensbevis.

Egentligen är det inte så mycket som skiljer dem åt. Söker du en distansutbildning som är på heltid eller halvtid så kräver det heltid eller halvtid av dig. Det är väldigt lätt att tro att man kan söka till en distansutbildning och sedan fortsätta jobba hög utsträckning och ta sin utbildning halvhjärtat. Det fungerar inte - man behöver avsätta tid, prioritera utbildningen och bestämma sig för att vilja gå utbildningen.

Ambitionsnivån måste vara lika hög, vare sig utbildningen är på plats eller på distans.

Det förväntas en hög närvaro, att du är delaktig i utbildningens genomförande. IHM tror att de studerandes bidrag är lika viktigt som lärarens bidrag så när vi utbildar vill vi verkligen maximera interaktion med varandra.

Det förväntas att du avsätter dig tid för att vara med på de få timmar i veckan som är livelektioner. Du ska också prioritera tid för grupparbeten som kan ligga på olika tider i veckan. Det är viktigt att sätta av tid varje vecka, att följa den studietakt som IHM sätter upp och det förväntas också att du har ett digitalt intresse och en vilja att lära dig nya digitala verktyg.

Ja, stor del av materialet finns online och du kan ta till dig kunskapen i ämnet den tid som passar dig, men en stor del av lärandet sker när man är aktiv i livemoment tillsammans med andra. Du har ingen möjlighet att utveckla färdigheter eller kompetenser i de här nya ämnena på egen hand hemma, utan man behöver vara aktiv i grupp för att göra det.

Nej det är inte krav på att du som studerande deltar på lektionspassen och man blir inte utesluten från utbildningen om man inte är med på dem, men vill man lära sig det som utbildningen ska leverera så måste man delta aktivt i lärandemomenten. Vi tror det är omöjligt att lyckas ta till sig materialet, göra det begripbart och sätta det i rätt kontext på egen hand, för att slutligen klara av de examinerande momenten för varje kurs man genomgår. Du som studerande skapar dig själv ett stort problem om man inte är aktiv i utbildningens genomförande eftersom det är en så pass stor del av lärandet som baseras på det som händer live, även på våra distanstutbildningar.

Ja, en del av utbildningen innehåller grupparbeten eftersom vi tror på de effekter som grupparbeten ger. Det är passande för yrkesrollerna att lära sig och säkerställa att man kan jobba i grupp, därför är det en del av utbildningen som baseras på grupparbeten. Därför måste man avsätta tid för de övriga medstuderande i sin grupp, det kan ske på kvällstid, dagtid, helgtid - det får man komma överens om i gruppen.

Ja distansutbildningar kräver mycket av din tid. Söker du in till en halvtidsutbildning på distans så ska du tänka att lägga mellan 15 och 20 timmar i veckan på studierna. Många av timmarna kan du själv välja när du lägger dem, men du bör i alla fall avsätta 3 till 4 timmar för att vara aktiv i livelektionerna för varje vecka som går. Det kan vara en eftermiddag plus en lunch i veckan som måste avsättas, sen krävs för tid för grupparbeten och interaktion med andra medstuderande som kanske tar 5 till 6 timmar i veckan. För din egen skull behöver du också sätta av egen studietid för att följa takten.

Studerande samlas vid en fysisk träff per termin och däremellan sker undervisningen via webben med vår lärplattform (Microsoft Teams) som centralt stöd. Lärplattformen möjliggör kommunikation och interaktion mellan lärare och studerande samt mellan studerande i grupp.

De fysiska träffarna sträcker sig över 1,5 dagar. De inleds lunchtid dag 1 för att underlätta resandet, dag 2 är en heldag. Under träffarna genomförs diskussioner, seminarier, handledning, grupparbeten och examinationer. Dessa tillfällen är en central del av utbildningen och ger dig möjlighet att fördjupa dina kunskaper samt samarbeta med kurskamrater och lärare.

Du ansvarar själv för resor och uppehälle i samband med träffarna.

Du behöver en välfungerande dator där du säkerställer en hyfsad prestanda, som fungerar även vid tyngre aktiviteter. Vi använder exempelvis Microsoft Teams och andra digitala verktyg, och när man kör dessa program samtidigt så kan det kräva en del av datorns prestanda. I tillägg behöver du en fungerande webkamera och ett fungerande headset så att du säkerställer ljud, bild och mikrofon på ett bra sätt.

Sen ska du vilja lära dig lite nya tekniska miljöer som du kanske inte jobbat i tidigare, men vi ger alla förutsättningar för de studerande att växa in i det.

Kursen LIA (Lärande i arbete) utgör ett undantag från distansupplägget i utbildningen. Många företag vill att medarbetarna är på plats, åtminstone 50% av tiden. De flesta LIA-platser är en kombination av distansarbete och arbete på den fysiska arbetsplatsen, men det finns också LIA-platser som erbjuder praktik helt på distans eller helt på arbetsplatsen.

Vi vill att du ska fundera på om distansutbildning verkligen är något som passar dig. Det kräver ett gott självledarskap, att du känner dig själv och vet att du har självdisciplinen som krävs för att ta till dig studierna. Det är inte alla som mäktar med att strukturera upp sin vardag, avsätta tid och se till att hålla den studietakt som en distansutbildning avser att leverera.

Du kommer få hjälp från IHM och dina medstuderande att fixa detta, men ett stort ansvar läggs på dig. Du behöver vilja vara delaktig och bidra till utbildningen för att också få ta del av andras bidrag. Distans är inget passivt lärande där en lärare eller någon annan ska berätta för dig hur det här ämnet fungerar utan du behöver vara med och utforska fram detta med andra.

Ja, du har studieuppehåll på sommaren och i vissa utbildningar även över julen.

Ja, det är helt kostnadsfritt att studera YH på IHM. Hela vårt YH-sortiment är dessutom CSN-berättigat.

Det är varken lättare eller svårare att komma in på någon av våra utbildningar. Allt handlar om att man ska uppfylla förkunskapskraven. Det kan vara förkunskapskrav på tidigare studier, arbetslivserfarenhet eller en kombination av dessa. Vad förkunskapskraven är hittar du på respektive utbildningssida.

Utöver det är beror det mycket på antal sökande, många sökande resulterar i tuffare konkurrens.

I samarbete med näringslivet

YH-utbildningar ska leda till jobb. På IHM får du massor med träning för arbetslivet. Du jobbar med skarpa praktikfall och examensarbeten på uppdrag av företag och får tillämpa dina kunskaper ute i verkligheten under LIA-perioderna. Det här gör dig efterfrågad på arbetsmarknaden.

Vi utvecklar och genomför våra YH-utbildningar i samverkan med över 2000 företag. 

Partnerföretag

Digitalsnack AB | IKEA Retail Services AB | Ledson Lights AB | Scorett | Bjäre Kraft | Eldan Recycling | Falkenberg Sparbank | CG Drives & Automation | Draftit | Borås Bil gruppen

ANSÖKAN ÄR ÖPPEN

Ansök senast March 26
1. Registrera dig på YH-antagning2. Säkerställ behörighet3. Bifoga gymnasiebetyg4. Lämna in din ansökan