Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig

Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.


Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Google: En del av den data som samlas in av denna leverantör används för att anpassa upplevelsen och mäta reklamens effektivitet. Läs mer om den här leverantören.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig

Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.


Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Google: En del av den data som samlas in av denna leverantör används för att anpassa upplevelsen och mäta reklamens effektivitet. Läs mer om den här leverantören.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Digital Marketing Specialist

Språngbrädan till en karriär inom digital marknadsföring
YH-program | 80 veckor | Heltid
Bred kunskapsbas att luta dig mot
Lär dig den digitala marknadsföringskedjan
YH-utbildning inkl LIA/praktik
Vill du jobba med digital marknadsföring i sökmotorer, sociala medier, videonätverk, webbportaler och andra plattformar online? Digital Marketing Specialist ger dig aktuell kunskap och rätt verktyg för att starta din karriär inom digitala medier.

Om utbildningen

Här får du specialistkompetens inom marknadsföring i digitala medier. Utbildningen rör allt från sökmotoroptimering, content marketing, datadriven marknadsföring, social media advertising till influencer marketing och dataanalys. Andra viktiga områden som utbildningen berör är bland annat ekonomi, marknadsföringsjuridik, presentationsteknik och marknadsstrategi.

Du placerar dig i framkant av utvecklingen inom digital marknadsföring och utvecklar förmågan att hålla din expertis uppdaterad i marknadens ständigt höga tempo.

Digital Marketing Specialist är yrkesrollen för dig som är intresserad av att ha övergripande kompetens inom digital marknadsföring. En digital marketing specialist har förmågan att se hela kedjan i det digitala marknadsföringsarbetet och kan peka ut vilka delar som fungerar väl, vilka delar som behöver stöd och vilka verktyg och metoder som är applicerbara i de enskilda fallen. 

Varför välja YH på IHM?

När du väljer en YH-utbildning på IHM får du inte bara kompetens för ett efterfrågat framtidsyrke. Hos oss utvecklas du till en modig nytänkare, med förmågan att bryta invanda mönster och göra ett jobb som betyder något - för dig och för andra. Du kommer sticka ut från mängden.

Här förbereds du (av lärare från näringslivet) för din karriär och att göra avtryck och skillnad. För att lyckas krävs mer än teorier och modeller – du kommer diskutera, utmanas och öva och öva och öva. 

Du vågar fråga när du inte vet, och du delar med dig av vad du vet. Här uppmanas du att tänka kreativt, ifrågasätta, analysera och inspirera.

Efter din tid på IHM tar du med dig (utöver en examen) fräsch kunskap och självsäkerhet in i arbetslivet, som inte bara hjälper dig att få jobbet du vill ha, utan också förmågan att prestera på en IHMponerande nivå. 

Utbildningsmål

Utbildningen Digital Marketing Specialist ger dig eftertraktad kompetens för en karriär som marknadsföringspecialist inom digitala medier. Här utvecklar du både strategiska och operativa färdigheter inom sökmotormarknadsföring, sociala medier, videonätverk, digital annonsering och marknadsföring i andra digitala medier.

Efter avslutad utbildning ska du ha kunskaper om/i:

  • Specialiserade kunskaper inom praktisk och strategisk marknadsföring i digitala medier samt digital strategi i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.
  • Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes- och kompetensområden såsom traditionell marknadsföring, digital analys, ekonomi och customer experience.
  • Kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom praktisk och strategisk marknadsföring i digitala medier samt digital strategi i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.

Efter avslutad utbildning ska du ha färdigheter i att:

  • Planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter inom marknadsförings- och strategiarbete inom digitala medielandskapet i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.
  • Lösa sammansatta problem inom marknadsförings- och strategiarbete inom digitala medielandskapet i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.
  • Kommunicera åtaganden och lösningar inom marknadsförings- och strategiarbete inom digitala medielandskapet på såväl svenska som engelska i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.

Efter avslutad utbildning ska du ha kompetenser att:

  • Självständigt behandla praktisk och strategisk marknadsföring i digitala medier samt digital strategi på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.
  • Övervaka arbete inom marknadsförings- och strategiarbete inom digitala medielandskapet samt slutföra förelagda projekt inom yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.

Tänkbara yrkesroller efter utbildningen

  • Digital Marketing Specialist
  • Digital Specialist
  • Digital marknadsförare
  • Marknadsföringskonsult
  • Campaign Manager
  • Media Planner

Studera i Umeå eller Piteå?

När du ansöker till utbildningen och väljer studieorten Umeå/Piteå innebär det att du kan få en plats antingen i Umeå eller Piteå. Du har möjlighet att prioritera vilken ort du föredrar i din ansökan.

Så fungerar undervisningen

Undervisningen genomförs på plats i både Umeå och Piteå, där du får ta del av föreläsningar, gruppdiskussioner och samarbete med din klass. Läraren undervisar antingen direkt i ditt klassrum eller livesänder från den andra orten.

Med bra teknisk utrustning i våra klassrum kan du enkelt ställa frågor och interagera med både läraren och de studerande på båda orterna. Ungefär hälften av undervisningen sker via livesändning till klassrummet.

Förutom skillnaden att läraren ibland befinner sig på en annan ort, går utbildningen till precis som vanligt. Du kan fortfarande delta aktivt i undervisningen, ställa frågor och handledning - på länk!

Studieupplägg i Umeå och Piteå

 Klassrums-undervisningLivesändnings-undervisning
Lektioner i klassrumJAJA
Schemalagd lektionJAJA
Lärare på platsJANEJ
DistansutbildningNEJ

NEJ

Möjlighet till gruppdiskussioner och nätverkandeJA

JA

När du ansöker

När du ansöker väljer du alternativet "Flera studieorter" och prioriterar den ort du helst vill studera på. Oavsett vilken ort du väljer, ingår alla sökande i samma urval.

Ansökan till Umeå/Piteå stänger 7 maj.

Kurser

10 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper inom ekonomisk planering och uppföljning relaterat till marknadsföring och kommunikation.

25 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper och färdigheter inom sociala medier, innehållsmarknadsföring, influencer marketing och annonsering i sociala medier.

25 poäng

Kursen syftar till att ge studerande en djupgående förståelse av digital analys och konverteringsoptimering (CRO) med fokus på att kunna samla in, analysera och använda data för att optimera digitala strategier

10 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper och färdigheter i digitala, visuella och analoga presentationsmedel samt presentationsteknik.

15 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper och färdigheter inom sökmotormarknadsföring och annonseringsplattformen Google Ads

20 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom strategisk och operativ kampanjhantering inom inbound marketing och marketing automation ur affärsinriktat och tekniskt perspektiv.

10 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper inom regelverk och lagar för marknadsföring och kommunikation, GDPR, konsumentköplagen, distanshandel samt övriga regelverk kring den digitala miljön.

20 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper inom praktisk marknadsföring med fokus på det externa perspektivet och dess koppling till affärsnytta för en organisation.

35 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter i strategiskt arbete inom marknadsföring och digitala medier.

15 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper och färdigheter inom medieplanering och kampanjhantering i hela medielandskapet, med fokus på digitala mediers roll i förhållande till övriga medielandskapet.

20 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom programmatic advertising.

15 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom sökmotoroptimering och tillämpning av tekniska samt innehållsmässiga metoder för att förbättra en webbplats position och synlighet i en sökmotor.

20 poäng

Kursens syfte är ge den studerande kunskaper och färdigheter inom webbteknik (nätverk, webbserver, domän, DNS, etc.), CMS och webbpublicering samt märk- och scriptspråk som HTML och javascript.

30 poäng

Den avslutande arbetsuppgiften på utbildningen är ett examensarbete, där du tillämpar dina förvärvade kunskaper praktiskt och professionellt i en given beslutssituation. Arbetet utförs i grupper och genomförs för en uppdragsgivare från näringslivet.

LIA 1 - 60 poäng

LIA 2 - 70 poäng

Under två praktikperioder deltar du aktivt i det vardagliga arbetet på ett företag och tillämpar dina nyvunna kunskaper där. I samband med praktikperioderna får du också uppgifter från skolan att lösa.

Vill du veta mer?

Yrkesguide: Vad gör en Digital marknadsförare?

Läs yrkesguiden här

Är digital analys eller marknadsföring rätt för dig?

Gör testet här

Plats & Startdatum

Göteborg
11 augusti 2025
Stockholm
18 augusti 2025
Umeå/Piteå
18 augusti 2025

Omfattning

Platsbunden 80 v heltid inkl. 26 v praktik (LIA)

CSN-berättigad

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstudiestöd?

Språk

Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)

Examen

Utbildningen ger en Yrkeshögskoleexamen på 400 YH-poäng och motsvarar SeQF nivå 5, samt EQF nivå 5.

Ansökan

Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall kunna bedömas:

  • Fullständigt gymnasiebetyg

Behörighet

Stockholm
Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Samt godkänt betyg i Engelska 6, Matematik 2 och Svenska 2.

Göteborg
Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Umeå/Piteå
Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.

Sagt om Digital Marketing Specialist

Vanliga frågor om Digital Marketing Specialist

När du ansöker och väljer studieorten Umeå/Piteå betyder det att du kan få en plats i Umeå eller i Piteå. Vilken ort du föredrar kan du prioritera i din ansökan. Men det är inte bara orten som är annorlunda, det är även studieformen.

Undervisningen sker delvis direkt i klassrummet och delvis livesänt från annan ort.

Läs mer om studieupplägget under rubriken "Umeå/Piteå - Annorlunda studieupplägg" högre upp på sidan.

Här hittar du oss
I Umeå finns vi på Kaserngatan 1 och i Piteå på Akustikgränd 3A. Läs mer om våra lokaler här

Antagningsbesked inför höstterminen skickas ut runt midsommar och antagningsbesked för vårterminen under mitten av november. Då får du besked om du blivit antagen till utbildningen, tilldelats en reservplats eller har bedömts som inte behörig till utbildningen. Antagningsbeskedet skickas via ditt ansökningskonto på yh-antagning.se.

När du får ditt antagningsbesked behöver du bekräfta att du önskar behålla din studieplats eller tacka nej. Observera att du endast kan tacka ja till en utbildning, och att du behåller din reservplats på utbildningar som du eventuellt har prioriterat högre. Du har endast möjlighet att gå en heltidsutbildning samtidigt hos oss på IHM.

Det är ett fullständigt betyg från gymnasiet oavsett vilket år du studerade. Beroende på när du gick gymnasiet är det lite olika regler för vad som ska ingå men du behöver alltid ha ett godkänt betyg i kurserna svenska 1, matematik 1 och engelska 5, eller motsvarande.

Samma regler gäller om du har en utländsk gymnasieexamen.

Om du saknar en eller flera kurser för ett fullständigt betyg från gymnasiet kan du läsa mer om reell kompetens.

Samtliga YH-utbildningar på IHM Business School är CSN-berättigade.

I samarbete med näringslivet

YH-utbildningar ska leda till jobb. På IHM får du massor med träning för arbetslivet. Du jobbar med skarpa praktikfall och examensarbeten på uppdrag av företag och får tillämpa dina kunskaper ute i verkligheten under LiA-perioderna. Det här gör dig efterfrågad på arbetsmarknaden.

Vi utvecklar och genomför våra YH-utbildningar i samverkan med över 2000 företag. Nedan se du några av de som är aktiva i ledningsgruppen för just den här utbildningen.

Partnerföretag

Oculos | Scream Mediabyrå | Keywordio | Telness | OMD | TUI | Curamando | Vekst | Fellowmind | Nudie Jeans | Svenska Mässan Gothia Towers | Balder | Grit Media | Trickle | Gabardin | Brightnest | Context media | Umeå kommun

ANSÖKAN ÄR ÖPPEN

Utbildningen är öppen för Digital Marketing Specialist i Umeå/Piteå. På övriga orter är ansökan stängd.