Digital Analytics Specialist

Om utbildningen
Som Digital Analytics Specialist arbetar du med att samla in, analysera och omvandla data till insikter som hjälper företaget att fatta välgrundade beslut. Du använder tekniska verktyg, system och programmeringsspråk för att hämta, bearbeta och tolka data från olika källor, såsom webbplatser, sociala medier och kundbeteenden. Genom att analysera datan identifierar du mönster och trender som kan bidra till förbättrad marknadsföring, produktutveckling och affärsstrategi.
Utbildningen Digital Analytics Specialist ger dig specialiserade färdigheter att följa trafikströmmar, beteende, konsumtion och engagemang i digitala medier. Utbildningen omfattar ämnesområden som mätning och datainsamling i digitala medier, webbteknik, insiktsdrivet analysarbete, spårnings- och scripthantering, datavisualisering och data storytelling.
En viktig del av rollen är att kommunicera och presentera dessa insikter på ett sätt som gör dem begripliga och användbara för olika målgrupper inom företaget eller för företagets kunder. Det kan vara ledningsgruppen, marknadsföringsteamet, utvecklare eller tekniska specialister som behöver förstå vad datan säger för att kunna fatta strategiska beslut. För att göra informationen lättillgänglig använder du visuella verktyg såsom grafer, diagram och dashboards.
Du förmedlar komplex information på ett tydligt och engagerande sätt, så att insikterna kan omsättas i konkreta åtgärder.
I rollen som Digital Analytics Specialist arbetar du med tre viktiga områden:
- Teknik och verktyg – Du lär dig att använda analysverktyg, system och programmeringsspråk för att samla in och hantera data från webbplatser, appar och sociala medier.
- Analys och affärsnytta – Du bearbetar data, identifierar mönster och trender samt drar slutsatser som hjälper företag att förstå sina kunder och optimera sin verksamhet.
- Kommunikation och visualisering – Du presenterar dina insikter på ett tydligt och övertygande sätt för olika målgrupper, såsom marknadsteam, tekniker och ledningsgrupper.
Digital Analytics Specialist passar dig som har ett intresse för siffror, mönster och teknik – och som vill engagera andra genom tydlig och datadriven kommunikation.
Varför välja YH på IHM?
När du väljer en YH-utbildning på IHM får du inte bara kompetens för ett efterfrågat framtidsyrke. Hos oss utvecklas du till en modig nytänkare, med förmågan att bryta invanda mönster och göra ett jobb som betyder något - för dig och för andra. Du kommer sticka ut från mängden.
Här förbereds du (av lärare från näringslivet) för din karriär och att göra avtryck och skillnad. För att lyckas krävs mer än teorier och modeller – du kommer diskutera, utmanas och öva och öva och öva.
Du vågar fråga när du inte vet, och du delar med dig av vad du vet. Här uppmanas du att tänka kreativt, ifrågasätta, analysera och inspirera.
Efter din tid på IHM tar du med dig (utöver en examen) fräsch kunskap och självsäkerhet in i arbetslivet, som inte bara hjälper dig att få jobbet du vill ha, utan också förmågan att prestera på en IHMponerande nivå.
Utbildningsmål
Utbildningen Digital Analytics Specialist ger dig eftertraktad kompetens inom spårning och identifiering på digitala plattformar. Du utvecklar färdigheter inom datainsamling och insiktsanalys för att maximera affärsnytta, genomföra användbarhetstestning och digitala analyser för att optimera den digitala kundupplevelsen. Du får kunskaper inom statistisk beräkning, avancerad analysuppsättning och hantering av tag management. Utbildningen täcker även verktyg för rapportering och visualisering, konvertering och optimering samt effektiva dataflöden inom en datadriven organisation med datavisualisering.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i
Tänkbara yrkesroller efter utbildningen
- Data Visualisation Specialist
- Digital Analytics Specialist
- Digital analytiker
- Digital Media Analyst
- Implementationsspecialist
- Konvertingsoptimerare
Kurser
25 poäng
Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom det tekniska fundamentet inom digitala plattformar, märk- och scriptspråk samt relevanta verktyg och ramverk i webbmiljöer och applikationer.
30 poäng
20 poäng
20 poäng
20 poäng
15 poäng
Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter i metodik och verktyg inom konvertering och optimering av digitala medier.
15 poäng
20 poäng
20 poäng
10 poäng
15 poäng
Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom scriptspråk som tillämpas inom system och tekniker i digital analys.
30 poäng
15 poäng
LIA 1 - 60 poäng
LIA 2 - 70 poäng
30 poäng
Plats & Startdatum
Omfattning
Platsbunden 83 v heltid inkl. 26 v praktik (LIA)
CSN-berättigad
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.
Har du rätt till omställningsstudiestöd?
Språk
Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)
Examen
Utbildningen ger en Yrkeshögskoleexamen på 415 YH-poäng och motsvarar SeQF nivå 5, samt EQF nivå 5.
Ansökan
Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall kunna bedömas:
- Fullständigt gymnasiebetyg
Behörighet
Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
Samt godkänt betyg i Engelska 6 och Matematik 2, eller motsvarande.
Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.
Kontakta oss
Sagt om Digital Analytics Specialist

Deniz Yildiz
Lärare och fd. student
– Det är på de flesta företags agenda att göra någon typ av digital omställning - eller digital transformation om jag använder ett slitet uttryck. Coronaeffekten har skyndat på det här - just nu accelererar många bolag sin omställning vilket gör att efterfrågan ökar på de tjänster vi utbildar.

Mirza Gluhalić
Student
– Just nu genomför jag min praktik hos Semurai, där jag har fått möjligheten att arbeta sida vid sida med två experter som specialiserar sig på SEO/CRO & SEM/SoMe. De båda sitter med spetskompetens inom dataanalys på varsitt område, så det har funnits goda möjligheter för mig att utvecklas. Jag har fått erfarenhet av att tillämpa dataanalys i ett datadrivet arbete och förstå vikten av att göra informerade beslut baserade på insikter från first party data och algoritmer.

David Nachmann
Utvecklingsledare IHMs digitala YH-utbildningar
– Den digitala analytikerns roll är att kartlägga användares beteende i digitala medier: vilka besöker vår hemsida, vem tittar på våra annonser i sociala medier och så vidare. Vi lever i en digital miljö och då gäller det att kunna mäta den miljön, och sedan dessutom kunna avgöra om den insamlade datan är korrekt. En analytiker behöver också kunna särskilja vilken specifik data som är viktig för den egna verksamheten, det är fortfarande ett stort problem för många företag att avgöra detta.
Vanliga frågor om Digital Analytics Specialist
Vanliga frågor & svar
Du samlar in, analyserar och presenterar data för att hjälpa företag att förstå sina kunder, optimera sin marknadsföring och förbättra sina affärsbeslut.
Du bör vara analytisk, nyfiken, strukturerad och gilla att arbeta både tekniskt och kommunikativt, att prata inför andra.
Du får arbeta med verktyg såsom Google Analytics 4, Google Tag Manager, SQL, JavaScript, Power BI/Tableau och andra relevanta system för insamling och analys av data. Dessa system kan ändras beroende på näringslivets behov.
Nej, men det är en fördel om du har viss erfarenhet av logiskt tänkande och analytiskt arbete. Du kommer att få lära dig grunderna i relevanta programmeringsspråk och verktyg.
Nästan alla branscher har behov av digital analys! Vanliga arbetsplatser är företag inom e-handel, marknadsföring, IT, konsultbolag och större organisationer med datadrivna beslut.
Att kommunicera lösningar, data och andra delar i ditt arbete är en naturlig del i yrkesrollen och något du kommer att lära dig och öva på i utbildningen.
LIA är en praktikperiod där du får arbeta i branschen och skaffa värdefull erfarenhet. Många studenter får jobb direkt via sin LIA-plats.
Det är ett fullständigt betyg från gymnasiet oavsett vilket år du studerade. Beroende på när du gick gymnasiet är det lite olika regler för vad som ska ingå men du behöver alltid ha ett godkänt betyg i kurserna svenska 1, matematik 1 och engelska 5, eller motsvarande.
Samma regler gäller om du har en utländsk gymnasieexamen.
Om du saknar en eller flera kurser för ett fullständigt betyg från gymnasiet kan du läsa mer om reell kompetens.
Antagningsbesked inför höstterminen skickas ut runt midsommar och antagningsbesked för vårterminen under mitten av november. Då får du besked om du blivit antagen till utbildningen, tilldelats en reservplats eller har bedömts som inte behörig till utbildningen. Antagningsbeskedet skickas via ditt ansökningskonto på yh-antagning.se.
När du får ditt antagningsbesked behöver du bekräfta att du önskar behålla din studieplats eller tacka nej. Observera att du endast kan tacka ja till en utbildning, och att du behåller din reservplats på utbildningar som du eventuellt har prioriterat högre. Du har endast möjlighet att gå en heltidsutbildning samtidigt hos oss på IHM.
I samarbete med näringslivet
YH-utbildningar ska leda till jobb. På IHM får du massor med träning för arbetslivet. Du jobbar med skarpa praktikfall och examensarbeten på uppdrag av företag och får tillämpa dina kunskaper ute i verkligheten under LIA-perioderna. Det här gör dig efterfrågad på arbetsmarknaden.
Vi utvecklar och genomför våra YH-utbildningar i samverkan med över 2000 företag.
Partnerföretag
Ctrl Digital | Knowit | HiQ | Jobtip | Qvalento | Ericsson | Kappahl | Miljonlotteriet | Thule | TSKAB | Contentor | Story House Egmont | Synlighet | On a Wednesday afternoon | Search Integration | Great IT | E.ON | Nexer Maverick | BBDO Nordics | Conversionista | Columbus | Salient Partner | Salgado | NoaConnect | Adobe| Initiam