Customer Insights & Engagement
Om utbildningen
Ta steget till att bli en auktoritet inom kundinsiktsarbete och var med att skapa framtidens kundupplevelser! Med denna upskill inom digital marknads- och kundinsiktsanalys får du fördjupa dig i insamling och tolkning av data. Du kommer att dyka djupt in i både kvalitativa och kvantitativa metoder, vilket möjliggör att du genererar exceptionella kundinsikter som kan förändra spelplanen i din organisation.
För att kunna förstå och anpassa sig till det ständigt föränderliga affärsklimatet, ligga i framkant och leverera överlägsna produkter och tjänster är djupgående kundinsikter och förståelse för marknadstrender kritiska faktorer. Under denna utbildning lär du dig att navigera i konsumentbeteenden, tolka nyckeltrender och forma en anpassningsbar, kundcentrerad affärsmodell. Bidra aktivt till din organisations utveckling samtidigt som du breddar ditt professionella perspektiv och bli en drivande kraft för förnyelse och förstklassig kundservice.
Customer Insights & Engagement är utformad för dig som är yrkesverksam inom kundinriktat arbete och vill fördjupa din kompetens. Genom att förstå, förfina och anpassa produkt- eller tjänsteerbjudanden baserat på förändringar i kundbeteende, kan du bidra till organisationens långsiktiga framgång och hållbarhet i en alltmer konkurrensutsatt och snabbföränderlig marknad.
Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.
Det här är en kort YH-kurs
IHMs korta YH-kurser är kostnadsfria, flexibla, på deltid och distans och skräddarsydda för arbetsmarknadens behov. YH-kurserna riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.
Att läsa en kurs på distans har många fördelar. Du får kvalificerad utbildning där det passar dig. Dessutom kan du flexibelt bestämma ditt schema efter dina preferenser och så kommer du i kontakt med andra deltagare spridda över hela Sverige.
Att läsa en deltidskurs samtidigt som du arbetar ger inte bara skjuts i din karriärutveckling, det kan också vara ett sätt att prova något nytt - utan en paus i din karriär.
Samtliga kurser kräver grundläggande behörighet (slutbetyg ifrån gymnasieskola, eller motsvarande) i kombination med specifik yrkeserfarenhet - var därför noga när du ansöker så att alla relevanta betyg och intyg bifogas i din ansökan.
Efter utbildningen
Genom denna utbildning kommer du lära du dig att analysera konsumentbeteenden, tolka nyckeltrender och utveckla kundcentrerade strategier och arbetsmetoder. Med dessa kompetenser hjälper du organisationen i riktning mot en affärskultur som är kunddriven och kundfokuserad.
Utbildningen ger dig verktyg och arbetsmetod i digital analys. Du utvecklar färdigheter i att spåra, samla in och mäta effektiviteten av olika kampanjer och strategier, tolka data på kundbehov och beteenden samt genomföra kund- och marknadsundersökningar.
Efter utbildningen kan du analyserar data för att hitta mönster, trender och insikter som hjälper dig att planera och genomföra strategier för ökat kundengagemang och lojalitet.
Nyhet: köp en plats
Låt företaget finansiera studierna: Att genomföra en uppdragsutbildning är det samma som om du blir antagen till en befintlig YH-kurs i form, upplägg, resultat och examination. Skillnaden är att studieplatsen betalas av din arbetsgivare - och därav krävs inte en individuell ansökningsprocess till utbildningen.
Här kan du läsa mer om hur det fungerar och se vilka andra YH-kurser som just nu är köpbara för företag.
Kursen Customer Insights & Engagement kostar 19.900 kr exkl moms per deltagare. Sista anmälningsdatum är den 29 november (gäller start våren 2025). Anmäl intresse via formuläret nedan.
Kurser
20 YH-poäng
- Begrepp och terminologi - digital analys vs dataanalys, dataanalys vs data science, rapportering vs datavisualisering vs business intelligence
- Webb- och appanalys
- Analys inom digitala trender och beteende
- Marknadsföringsdata, som t.ex. sökmarknadsföring och sociala medier
- Mät- och implementationsplan
- Konverteringsanalys
- Testning- och optimeringsanalys
- Juridik och GDPR relaterat till digital analys
15 YH-poäng
- Undersökning & analys vs insiktsarbete – vad som händer vs varför det händer
- Kvantitativa vs kvalitativa data – metodik och målsättning
- Datakällor för kundinsiktsarbete webb & appanalyssystem, enkäter och undersökningar, djupintervjuer och fokusgrupper, omvärldsbevakningsverktyg, ehandel och betalsystem, CRMsystem, affärssystem, andra källor och resurser.
- Kundinsikter B2C vs B2B – kundinsiktsarbete utifrån organisation, kundgrupp och produkt/tjänst
- Tillvägagångsätt för att insamling av data
- Metodik
- Kundrelation
- Juridik och GDPR relaterat till kundinsiktsarbete
15 YH-poäng
- Kvantitativa undersökningar vs. kvalitativa undersökningar i vilken utsträckning något förekommer vs. hur något upplevs
- Validitet och reliabilitet – att mäta det som är tänkt att mäta och att formen av mätning fungerar för detta
- Enkäter och undersökningar
- Enkät och undersökningsanalys
- Juridik och GDPR relaterat till enkätundersökningar
Kursupplägg
- Förinspelade teorifilmer från ansvariga lärare på kursen
- Schemalagda valfria workshops på dagtid (spelas ej in)
- Digitalt studiematerial
- Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
- Examinationer sker individuellt på distans för respektive delkurs
- Eventuellt tillkommer kurslitteratur
Alla studerande startar kursen samtidigt men du väljer själv när vilken tid i veckan det passar dig att studera. Schemalagda tillfällen med lärare är inte obligatoriska men en stor del av pedagogiken på IHM Yrkeshögskola bygger på egna erfarenheter från lärare och kursdeltagare. Examinationer sker på distans för respektive delkurs.
Plats & Startdatum
Omfattning
20 veckor på halvtid (50%)
Kursen ger 50 YH-poäng.
Språk
Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)
CSN-berättigad
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.
Har du rätt till omställningsstudiestöd?
Ansökan
För att din ansökan skall bedömas behöver du skicka in dina gymnasiebetyg (eller motsvarande) samt fylla i och bifoga bilaga för Yrkeserfarenhet
Behörighet
Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
Samt minst två års yrkeserfarenhet inom kundrelaterat fokus (exempelvis kundsupport, kundservice, kundupplevelse, kund- och kontoansvar eller försäljning)
Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.
Vanliga frågor och svar
Om utbildningen
Om utbildningen är på halvfart, så innebär det i snitt ca 20 timmars studier per vecka. Meddela gärna din arbetsgivare att du ska studera, för att kunna komma loss på workshops under dagtid.
Workshops är inte obligatoriska, men vi rekommenderar att man är med på dessa för att få ut så mycket som möjligt av kursen. Det är där som diskussioner och utbyte mellan lärare och medstuderande sker. Workshops spelas inte in så dessa går inte att ta del av om du inte är med live. Vi lägger samtliga workshops och handledningstillfällen på dagtid mellan 09.00-16.00, för det är då vi har tillgång till våra lärarkonsulter.
Du får gärna ansöka till flera kurser men vi rekommenderar dig att endast läsa en kurs åt gången för att hinna med, då våra kurser riktar sig till dig som vill studera vid sidan av ditt arbete.
Alla våra kurser har individuella inlämningar som sker digitalt.
Ja, du får ett utbildningsbevis.
Om ansökan
Arbetslivserfarenhet styrker du genom att fylla i IHM:s bilaga för yrkeserfarenhet med tydlig beskrivning av dina olika yrkesroller. Tänk på att start- och slutdatum, titel, arbetsbeskrivning samt omfattning skall finnas med för respektive tjänst. När du blivit behörig till utbildningen kommer du även få inbjudan till ett urvalsprov där du testas i dina kunskaper inom ämnet.
Om du till exempel saknar dina gymnasiebetyg kan du bli behörig genom reell kompetens. Det vill säga vi tittar på hela din samlade kompetens inklusive arbetslivserfarenhet, föreningsverksamhet och andra erfarenheter som du har samlat på dig genom livet. Här kan du läsa mer.
Vi använder oss av en bedömningshandbok framtagen av Universitets- och högskolerådet (UHR) och en handbok för tillträde som Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit fram. Med hjälp av dessa underlag kan vi göra behörighetsbedömningar av de flesta olika betygstyperna som exempelvis avgångsbetyg, mellanårsbetyg, slutbetyg, folkhögskolebetyg och komvux.
På motsvarande sätt granskar och bedömer vi dina utländska gymnasiebetyg, för att avgöra om de möter grundläggande och särskilda förkunskapskrav inom utbildningen. Om du har en översättning eller validering från UHR så bifoga den.
Det är svårt att svara på. Det beror på när du läste den och vilka kurser den har innehållit. Skicka in dina kurscertifikat så återkopplar vi om det är någonting som saknas.