Customer Experience Specialist

Kundupplevelsen i fokus
YH-program | 84 veckor | Heltid
Helhetsperspektiv på kundresan
Ökad konkurrensfaktor för företag
YH-utbildning inkl LIA/praktik
Vill du arbeta med att hjälpa företag och organisationer integrera kundupplevelsen i alla processer, stärka varumärket och behålla sina befintliga kunder? Customer Experience Specialist ger dig en kombination av kompetenser som bygger på tekniska, kommunikativa, analytiska och strategiska kunskaper kopplade till flöden i kundupplevelsen.

Om utbildningen

Som Customer Experience Specialist får du en holistisk syn på alla kundresans touchpoints – fysiska, digitala och kommunikativa. Du lär dig arbeta strategiskt och operativt utifrån tolkning och analys av data samt hantera Marketing Technologies, organisationsprocesser och automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor.

Kundresan omfattar alla interaktioner en kund har med ett företag, från första kontakt till efterköpsupplevelse. I takt med att den alltmer förflyttas från fysiska möten till digitala plattformar ställs högre krav på en sömlös och engagerande upplevelse. 

Företag och organisationer konkurrerar i stor utsträckning på kundupplevelsen, vilket skapar en ökad efterfrågan på specialister inom Customer Experience. För att bygga långsiktiga kundrelationer och stärka varumärket är det avgörande att skapa en sammanhängande, positiv och personaliserad upplevelse.

Utbildningen passar dig som:

  • Är analytisk och intresserad av kundbeteenden
  • Vill arbeta med att förbättra kundupplevelser genom strategi och teknologi
  • Har ett intresse för digitala verktyg och dataanalys
  • Vill skapa långsiktiga kundrelationer och driva affärsutveckling

Efter utbildningen kan du arbeta med att analysera kundflöden, utveckla kundstrategier och hantera data för att skapa bättre kundupplevelser.

Varför välja YH på IHM?

När du väljer en YH-utbildning på IHM får du inte bara kompetens för ett efterfrågat framtidsyrke. Hos oss utvecklas du till en modig nytänkare, med förmågan att bryta invanda mönster och göra ett jobb som betyder något - för dig och för andra. Du kommer sticka ut från mängden.

Här förbereds du (av lärare från näringslivet) för din karriär och att göra avtryck och skillnad. För att lyckas krävs mer än teorier och modeller – du kommer diskutera, utmanas och öva och öva och öva. 

Du vågar fråga när du inte vet, och du delar med dig av vad du vet. Här uppmanas du att tänka kreativt, ifrågasätta, analysera och inspirera.

Efter din tid på IHM tar du med dig (utöver en examen) fräsch kunskap och självsäkerhet in i arbetslivet, som inte bara hjälper dig att få jobbet du vill ha, utan också förmågan att prestera på en IHMponerande nivå. 

Utbildningsmål

Utbildningen ger dig efterfrågad specialistkompetens inom tekniska system och digitala plattformar kopplade till kundupplevelse, lär dig hantera och använda marknadsteknologier, digital analys, AI, Machine Learning och konvertering. Du får förståelse för organisationsprocesser och lär dig att operativt hantera automatiserade flöden kopplade till kund- och köpresor.

Efter avslutad utbildning ska du ha kunskaper om/i:

  • Redogöra för och diskutera begrepp, verktyg, metoder, strategier och plattformar inom teoretisk och praktisk kundupplevelsehantering i yrkesrollen som Customer Experience Specialist. Detta inkluderar kunskaper om hur man skapar och upprätthåller en kundcentrerad verksamhet genom att effektivt integrera kundinsikter i alla organisatoriska processer och flöden.
  • Redogöra för angränsade yrkesområden såsom affärsmannaskap, affärsekonomi, juridik, projektledning och förändringsledning och hur detta tillämpas i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
  • Redogöra för arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom teoretisk och praktisk kundupplevelsehantering för att överföra kundinsikter till konkreta handlingar.

Efter avslutad utbildning ska du ha färdigheter i att:

  • Planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter inom kundresekartläggningsarbete, kundinsiktsarbete, kundupplevelsehanteringsarbete, kundrelationsarbete samt kundcentrerat marknads- och kommunikationsarbete i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
  • Kunna samla in, tolka och analysera kunddata för att skapa detaljerade kundresor och insiktsfulla kundprofiler. Denna färdighet inkluderar förmågan att använda avancerade AI-analysverktyg och tekniker för att extrahera meningsfulla mönster och trender som kan omvandlas till strategiska insikter i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
  • Skapa och genomföra omfattande strategier för att förbättra kundupplevelsen över olika beröringspunkter, digitala samt personliga. Detta innefattar design av kundupplevelseinitiativ och att lösa sammansatta problem med målet att förbättra kundnöjdhet och företagets lönsamhet.
  • Kommunicera åtaganden och lösningar inom kundresekartläggningsarbete, kundinsiktsarbete, kundupplevelsehanteringsarbete, kundrelationsarbete samt kundcentrerat marknads- och kommunikationsarbete på såväl svenska som engelska i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.

Efter avslutad utbildning ska du ha kompetenser att:

Efter fullföljd utbildning med godkänt resultat ska den studerande kunna:

  • Självständigt bedriva teoretisk och praktisk kundupplevelsehantering samt processer och plattformar inom customer experience, kundbemötanden och marketing technologies på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
  • Övervaka och slutföra projekt som involverar kundresekartläggning, kundinsiktsarbete och kundupplevelsehantering, med användning av AI och andra teknologier för att säkerställa att alla projekt uppfyller fastställda kvalitetskriterier och tidsramar inom yrkesrollen som Customer Experience Specialist.
  • Förmåga att systematiskt samla in, analysera och använda kundfeedback och prestandadata med hjälp av AI-baserade verktyg för att kontinuerligt förbättra och anpassa kundupplevelsestrategier. Den studerande ska kunna använda denna analys för att fatta informerade beslut och initiera nödvändiga justeringar i strategin
  • Demonstrera förmåga att effektivt samarbeta med olika avdelningar och externa partners för att enhetligt främja och implementera kundupplevelseinitiativ.

Tänkbara yrkesroller efter utbildningen

  • Customer Experience Specialist
  • Customer Experience Solutions Operator
  • Marketing Technology Specialist
  • Marketing Automation Specialist
  • Growth Technology Specialist
  • CX & Marketing Operator

Kurser

15 poäng

Kursen syfte är att ge den studerande introduktion till att identifiera och analysera affärsmöjligheter, förstå och tillämpa affärsekonomiska principer samt utforma och implementera affärsmodeller som skapar värde för både organisationen och kunden.

35 poäng

Kursen syftar till att ge den studerande fördjupade kunskaper i maskinlärning och artificiell intelligens och deras roll i att utveckla och förbättra customer experience.

20 poäng

Kursen syftar till att ge den studerande djupgående färdigheter i att hantera arbets- och kundrelaterade processer inom kundrelationshantering (CRM). Studerande lär sig att navigera och använda CRM-system för att optimera kundrelationer och affärsprocesser.

35 poäng

Kursen syfte är att ge den studerande färdigheter i analys- och insiktsarbete av uppfattningar, intentioner och beteenden hos befintliga och potentiella kundgrupper.

20 poäng

Syfte med kursen är att ge studerande kunskaper inom kundupplevelser (CX) och att utveckla deras kunskaper och färdigheter i kartläggning av kundresor, med ett särskilt fokus på att förstå grundläggande kundbehov och beteenden, vilket integreras i organisationers arbete för att skapa affärsvärde genom förbättrad kundnöjdhet och lojalitet.

20 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper inom de regelverk och lagar som berör kundhantering, kundrelation, kundupplevelse och datahantering både nationellt som internationellt.

20 poäng

Kursen syftar till att ge studerande fördjupade kunskaper i Service Design och Business Design för att strategiskt utveckla och förbättra organisationers tjänster och interna processer kopplade till kundupplevelsearbete (CX). Studerande kommer att lära sig att använda designmetoder, system och verktyg för att skapa innovativa kundcentrerade tjänster och produkter.

35 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper i att utforma högkvalitativa kundmöten genom att utveckla färdigheter och strategier för exceptionell kundservice både i digitala och fysiska miljöer.

35 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande orientering och kunskaper inom martech-landskapet och dess ekosystem.

Målet med kursen är att den studerande ska kunna orientera sig i system och plattformar inom marknadsföring och försäljning.

25 poäng

Kursen syftar till att stärka studerandes kunskaper i projektledning med fokus på kunddrivna initiativ. Studerande introduceras till en rad olika projektledningsmetoder som förbereder dem för att hantera och leda projekt effektivt från planering till avslut.

LIA 1 - 60 poäng

LIA 2 - 70 poäng

Under praktikperioden deltar du aktivt i det vardagliga arbetet på ett företag och tillämpar dina nya kunskaper där. I samband med praktikperioden får du också uppgifter från skolan att lösa.

30 poäng

Kursens syfte är att den studerande ska fördjupa förvärvad kompetens inom utbildningens områden samt utveckla praktiska färdigheter inom utveckling, implementering och optimering av kundupplevelserelaterade metoder och processer.

Målet med kursen är att den studerande ska utveckla yrkespraktisk kompetens i yrkesrollen som Customer Experience Specialist.

Vill du veta mer?

Yrkesguide: Vad gör en Customer Experience Manager?

Läs yrkesguiden här

Plats & Startdatum

Stockholm
18 augusti 2025

Omfattning

Platsbunden 84 v heltid inkl. 26 v praktik (LiA)

CSN-berättigad

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstudiestöd?

Språk

Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)

Examen

Utbildningen ger en Yrkeshögskoleexamen på 420 YH-poäng och motsvarar SeQF nivå 5, samt EQF nivå 5.

Ansökan

Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall kunna bedömas:

  • Fullständigt gymnasiebetyg

Läs mer ansökan och antagning här

Behörighet

Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Samt godkänt betyg i Matematik 2, eller motsvarande.

Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.

Sagt om Customer Experience Specialist

Sabrina Sidmalm

Customer Experience Manager, ICA Banken

– Customer Experience Specialist är en utbildning som möter framtidens behov och den kompetens som kommer att vara eftertraktad. En högst aktuell och relevant utbildning som kopplar ihop affärsvärde och vikten av den emotionella upplevelsen, såväl som AI och analytics.

Linda Öhling

Head of Customer Experience, Trygg-Hansa

– Utbildningen ligger så rätt i tiden då allt fler bolag önskar stärka sitt fokus på och sin förmåga att leverera en riktigt bra kundupplevelse. Kurserna spänner över ett flertal centrala områden så som exempelvis kundresemetodik, juridik, teknik, data samt analys och därmed får deltagarna en bred grund för att kunna verka inom olika Customer Experience-roller. Utbildningen passar dig som söker en framtida roll där du får möjlighet att bidraga med att leverera både kund- och affärsvärde.

Vanliga frågor om Customer Experience Specialist

Samtliga YH-utbildningar på IHM Business School är CSN-berättigade.

En av grundidéerna med YH-utbildning är att kombinera teori och praktik under hela studietiden. Inom Yrkeshögskolan kallas den praktiska delen för LIA - lärande i arbete, och är ett av de mest populära momenten inom YH-utbildningen. Under praktiken utvecklas både din praktiska och teoretiska kompetens och du får möjlighet att knyta viktiga kontakter inför en framtida karriär och en eventuell rekrytering.

Utbildningen har 35 platser, utöver det brukar vi göra ett överintag på ca 8-10 personer.

Det är ett fullständigt betyg från gymnasiet oavsett vilket år du studerade. Beroende på när du gick gymnasiet är det lite olika regler för vad som ska ingå men du behöver alltid ha ett godkänt betyg i kurserna svenska 1, matematik 1 och engelska 5, eller motsvarande.

Samma regler gäller om du har en utländsk gymnasieexamen.

Om du saknar en eller flera kurser för ett fullständigt betyg från gymnasiet kan du läsa mer om reell kompetens.

Antagningsbesked inför höstterminen skickas ut runt midsommar och antagningsbesked för vårterminen under mitten av november. Då får du besked om du blivit antagen till utbildningen, tilldelats en reservplats eller har bedömts som inte behörig till utbildningen. Antagningsbeskedet skickas via ditt ansökningskonto på yh-antagning.se.

När du får ditt antagningsbesked behöver du bekräfta att du önskar behålla din studieplats eller tacka nej. Observera att du endast kan tacka ja till en utbildning, och att du behåller din reservplats på utbildningar som du eventuellt har prioriterat högre. Du har endast möjlighet att gå en heltidsutbildning samtidigt hos oss på IHM.

I samarbete med näringslivet

YH-utbildningar ska leda till jobb. På IHM får du massor med träning för arbetslivet. Du jobbar med skarpa praktikfall och examensarbeten på uppdrag av företag och får tillämpa dina kunskaper ute i verkligheten under LIA-perioderna. Det här gör dig efterfrågad på arbetsmarknaden.

Vi utvecklar och genomför våra YH-utbildningar i samverkan med över 2000 företag. 

Partnerföretag

Warner Bros. Discovery | EnlightMe | House of CX | Merkle Outfox | Infunnel AB | SVT | SF Anytime | Tekniska verken | Leadfront

ANSÖKAN ÄR ÖPPEN

Ansök senast May 7
1. Registrera dig på YH-antagning2. Säkerställ behörighet3. Bifoga gymnasiebetyg4. Lämna in din ansökan