Business Management

DET VIKTIGASTE MELLAN AFFÄRSIDÉN OCH SISTA RADEN
16 tillfällen | Deltid / Parallellt med jobb
Strategisk marknadsföring
Företagsekonomi
Praktisk affärsutveckling
Business Management är en utbildning för dig som vill prestera i ledande positioner. För att göra det har vi valt ut det viktigaste du behöver veta inom marknadsföring, företagsekonomi och hur du jobbar praktiskt med affärsutveckling. Läs utbildningen fristående eller som första steget mot examen Business Executive Degree.

ATT PRESTERA I EN LEDANDE POSITION

Med en affärsledande position menar vi de yrkesroller som har i uppgift att påverka företagets riktning. För vissa handlar det om att göra analyser och rekommendationer, för andra om att ta beslut och genomföra dem, och för många en mix av båda.

Att ha en ledande position betyder nödvändigtvis inte att du har personalansvar, även om det ofta ingår. Det vi tränar på är hur du med hjälp av marknadsföring och ekonomisk analys, kan rekommendera och genomföra affärsmässiga beslut.  

Detta omfattar de flesta chefsroller som CEO eller business manager, men även entreprenörer, projektledare och affärsutvecklare av olika slag. Utbildningen är för alla er, men också för dig som vill jobba i yrkesroller som dessa i framtiden.   

Studierna möter också dig som söker en en examen i affärsutveckling då Business Management är det första steget mot en Business Executive Degree.

DET VIKTIGASTE MELLAN AFFÄRSIDÉN OCH SISTA RADEN

16 veckor ger oss gott om tid att vrida och vända på begrepp, modeller och nyckeltal. Vi hinner diskutera hur kontext och trender kan nyansera nyckeltal. Och vi hinner träna på att koka ner våra analyser till något som går att använda i praktiken.

Men det ryms mycket inom ramen för affärsmodeller, marknadsstrategi, årsrapporter, balansräkningar, organisationsteori, ledarskap och jakten efter lönsamhet.  

Därför lär du dig inte allt som går att lära sig. Vad du lär dig är vår utvalda version. Det vi tycker är det viktigaste att kunna. Vi brukar säga att du lär dig allt du behöver veta, varken mer eller mindre – och det summerar den här utbildningen väl.  

Det betyder att du lär dig analysera ekonomiska rapporter med de vanligaste och mest användbara nyckeltalen. Det betyder att du får ett välfyllt, men inte fullproppat förråd av modeller inom marknadsföring som hjälper dig analysera hur ett företag konkurrerar på marknaden.

Du ska inte lära dig allt. Du är här för att lära dig det viktigaste. 

(och när du väl är redo att fördjupa dig ytterligare finns det fler IHM-program som väntar.)

Målet med Business Management

Det slutliga målet är att öka din analytiska och operativa förmåga att nå eller förbättra lönsamheten i en verksamhet. För att göra det behöver du förstå vad ett företag kan och behöver göra för att konkurrera på en marknad (marknadsföring) och hur det syns och översätts i siffor och resultat (företagsekonomi).

Ibland får vi frågan: Men måste vi verkligen vara lönsamma? Handlar allt bara om pengar nuförtiden? Det är inte ovanligt att vissa förknippar lönsamhet med något negativt. Just därför vill vi vara tydliga med målet för den här utbildningen:

Målet är lönsamhet, gärna på kort sikt, utan undantag på lång sikt.

För många hjälper det att förstå att lönsamhet är ett resultat från värdet man ger sina kunder. För andra hjälper det att vända på steken: Utan lönsamhet överlever inte verksamheter, inte i längden i alla fall. Sen är det (om inget annat är uttalat) en verksamhets avsikt att vara just lönsam, annars räknas det i regel som en hobbyverksamhet, eller välgörenhet, och det behöver du inte den här utbildningen för att syssla med.

Så om lönsamhet är målet. Vad behöver vi lära oss för att ta oss dit?

Egentligen ska vi inte behöva skriva strategisk här. Men synen på Marknadsföring har över tid fått en missvisande betydelse. För många förknippas marknadsföring med annonser, reklamtexter och all annan form av marknadskommunikation. Men det är inte det vi lär ut på Business Management.

Marknadsföring handlar om den strategi ett företag skapar för att konkurrera på en marknad. Det omfattar såväl konkurrensstrategi, affärsportföljen, resursallokering, värdeerbjudande, positionering, varumärkesstrategi, vision och marknadsmix – för att bara nämna några begrepp vi diskuterar under utbildningen.

Det vi är ute efter är att skapa en matchning mellan företagets förmåga och marknadens behov och efterfrågan. Om vi har hittat den matchningen kan vi jobba för att tillfredsställa kundbehov genom att använda resurser på ett sätt som får företaget att tjäna pengar.

Det är nödvändigt att skriva just Företagsekonomi här (affärsekonomi funkar också) så att vi inte blandar ihop det med andra ekonomiska begrepp som marknadsekonomi (till skillnad från planekonomi), mikroekonomi, makroekonomi eller andra nationalekonomiska begrepp.

Företagsekonomi är språket vi använder för att förstå vad som händer i verksamheten. I detta språk har vi ett brett ordförråd av nyckeltal, formler, begrepp och modeller som hjälper oss att analysera, styra, agera, planera och skapa strategin vi behöver för att förbättra företagets lönsamhet och kassaflöde.

Här är basen våra ekonomiska rapporter. Det gör att du kommer att bekanta dig med resultaträkningar, balansräkningar och kassaflödesanalyser. Och med hjälp av dem gör vi en rad olika uträkningar, analyser och processer som produktkalkyler, betalningsförmåga, kapitalutnyttjande och budgetering (för att nämna några). Och så tittar vi så klart extra noga på vilka nyckeltal som passar bäst i olika situationer.

Målet här är att säkra din förmåga att ta ekonomiskt ansvar som chef eller beslutsfattare. Det kommer att hjälpa dig i dina beslut, att förstå företagets värdekedja och leda företaget till ett resultat som syns på den önskade resultatraden (inte nödvändigtvis den sista – men mer om det tar vi på lektionen).

Är det här rätt utbildning för mig?

Vi får ofta frågan:

– Jag har fullt upp både professionellt och privat, hinner jag verkligen med att gå Business Management

Allting beror i slutändan på din unika situation, men med det sagt så är utbildningen anpassad för deltagare som sitter på aktiva postioner i näringslivet och har mycket på sitt bord.
Samtidigt är Business Management en investering som kräver att du aktivt engagerar dig under lektionerna, deltar i diskussionerna och delar med dig av dina egna erfarenheter. Du behöver också ta eget ansvar och avsätta tid mellan lektionerna för att ta till dig kurslitteratur, genomföra individeella övningar och samordna grupparbeten.

Lektionerna genomförs under en halvdag i veckan, och sedan sker en stor del av lärandet när du tar med dig kunskaperna från lektionerna och applicerar den i din professionella vardag.

Utöver schemalagd tid behöver du också lägga tid på självstudier och projektarbete (cirka 8 - 10 timmar i veckan) för att nå ett starkt studieresultat.

Ur ett tidsperspektiv är det också viktigt att komma ihåg att Business Management är en investering som kommer frigöra tid från ineffektiva processer och ge tid till att fatta rätt beslut.

Få en klar bild över om Business Management matchar dina tider genom att klicka in på schemat för din ort eller distans-alternativet.

Stockholm - Göteborg - Malmö - Distans

En bild säger mer än 1000 ord och en film säger mer än 1000 bilder. Se vilka problem Business Management löser i en provlektion med Lena Dahlbom.

Se filmen här

För att du ska kunna tillgodose dig kunskapen och kunna bidra med erfarenheter från arbetslivet är det nödvändigt att du har minst 2 års arbetslivserfarenhet.

Vi ställer dock inga specifika krav på tidigare utbildningsnivå.

Det är inte helt ovanligt att deltagare kan känna oro inför vissa moment i utbildningen, exempelvis ekonomi - och fråga sig om man besitter förkunskapen som krävs. Men det är viktigt att komma ihåg att våra lärare är vana vid att möta människor med olika bakgrund, och de guidar dig genom kursmoment, inlämningsuppgifter och examinationer utifrån dina förutsättningar.

En annan fråga som kan dyka upp är om man är överkvalificerad för utbildningen, och här kan våra karriärcoacher vara behjälpliga och stämma av din befintliga kunskap mot studieinnehållet.

Resultat efter utbildningen

  • För många är det här den viktigaste punkten, så det är bäst att vi tar den först. Du har en meriterande utbildning för ledande positioner. På en hög nivå dessutom, mer om det kan du läsa här.
  • Du har lärt dig vad chefer och beslutsfattare förväntas veta inom företagsekonomi – för att ta ekonomiskt ansvar
  • Du kan det viktigaste inom marknadsföring för att skapa strategi, skräddarsydd för konkurrerenskraft (motsatsen är en kaosartad generisk röra, och det vill vi inte ha). 
  • Du kan analysera ett företags lönsamhetsfaktorer och nu rekommendera, planera och fatta affärsmässiga beslut.
  • Du har effektiva begrepp, modeller och teorier till hjälp för att leda ett företag (och människorna i det såklart).
  • Du har praktisk träning (och därmed erfarenhet) i att använda kunskapen du lärt dig, och har nu bättre förutsättningar att öka ett företags värdeskapande förmåga.
  • Du ser företagets krav på lönsamhet som en lockande utmaning. 

Plats & Startdatum

Stockholm
27 januari 2025
12 februari 2025
Göteborg
30 januari 2025
Malmö
10 februari 2025
Distans
19 februari 2025

Avgift

69 900 kr (ink moms för privatperson, exkl moms för företag)
Anmälningsavgift: 2500 kr.

Delbetala räntefritt i 24 månader

Delbetalning: 2913 kr/mån
Administrativ avgift: 35 kr/mån
Startavgift: 495 kr

Läs mer

Omfattning

16 tillfällen, ett pass i veckan. Tid för självstudier och projektarbete tillkommer

Examen

Utbildningen kan läsas fristående eller som en del av Executive Degree.

Marika Vänskä
Marika Vänskä

Kontakta gärna mig för rådgivning, anmälan eller om ditt företag vill ha en skräddarsydd version av utbildningen.

Telefon: 072-050 41 06
E-post: marika.vanska@ihm.se

SÅ GENOMFÖRS BUSINESS MANAGEMENT

Först vill vi poängtera att våra erfarna lärarkonsulter är anledningen till att det går så bra som det gör för våra deltagare. Men lärarkonsulter? Varför inte bara kalla de för lärare? Jo det är för att de är konsulter, vilket betyder att de även är aktiva inom sitt expertområde. De vet vad de pratar om helt enkelt. De lär som de gör, och gör som de lär. Och vi vill inte ha det på något annat sätt.

För så här ligger det till: Genom den här utbildning är praktisk tillämpning en grundförutsättning. Och vad vi egentligen menar med det är: Det får inte bara bli en massa snack – eller mycket snack och lite verkstad som det heter.  

Det här ÄR en verkstad och det betyder till exempel att:  

Före lektionen har du läst teorin och gjort övningar som får den att fastna.  

Under lektionen går vår erfarna lärarkonsult igenom teorin (som varvas med övningar) så att den verkligen fastnar, och sen tränar vi på att använda teorin genom att öva på praktikfall. Det vill säga vi använder det vi lär oss, vi gör uträkningarna, vi analyserna, vi presenterar, vi diskuterar, vi gör det kunskapen är ämnad att användas till 

Efter lektionen repeterar du modulens viktigaste delar (med material som är speciellt framtaget för repetition). Och sen börjar vi om igen.  

Utöver detta har vi även kunskapstester, en företagssimulering, praktiska hemuppgifter du gör själv och projektarbete i grupp. Och om du dessutom jobbar i en passande roll idag har du förmånen att hela tiden använda det du lär dig i din egen verksamhet.  

Slutresultatet är att det du lär dig ska leda till att du och din verksamhet gör något annorlunda mot vad du/ni gjorde innan utbildningen. Kunskap i all ära, men om den inte leder till handling är den värdelös (i alla fall i vårt sammanhang).   

Utbildningens tre moment

I den här delen fokuserar vi på vad företaget skapar idag och på vilket sätt man gör affärer. Vad som kännetecknar organisationen och vad som skiljer den från andra. Och vad som gör den mer eller mindre framgångsrik.

  • Människors förhållningssätt till förändring
  • Affärsmodellen – grunden för företagets framgång
  • Affärsmodellens ekonomi
  • Matchningen mellan kund och erbjudande
  • Se sambanden bakom lönsamheten
  • Hur affärsmodellen blir konkurrenskraftig
  • Hur företagets effektivitet bedöms
  • Att bestämma företagets nuläge

I den här delen belyser vi hur företaget väljer vilka framtida affärsmöjligheter som ska ligga till grund för verksamheten. Förändringar i omvärlden leder till att ett företag med många affärer och produkter återkommande måste bedöma vilka produkter och affärer som man ska satsa på, behålla eller avveckla.

Vi berör också hur ledningen arbetar för att styra organisationen mot en hög prestation.

  • Företagets affärsutmaningar
  • Hur företagets ekonomi planeras och följs upp
  • Affärsval och risk
  • Affärsval ur ett ekonomiskt perspektiv
  • Organisation och ledning av företaget

Här genomför du en företagssimulering som är en träning i affärsmässigt beslutsfattande i en dynamisk och föränderlig affärsmiljö. I varje beslutsomgång ska affärsutfallet tolkas och strategin omprövas. Uppföljning och mätning av framgång sker med hjälp av ett antal olika nyckeltal, marknadsrapporter och resultatrapporter.

  • Identifiera nuläge och företagets affärsutmaning
  • Bestämma affärsstrategi
  • Iterativt genomföra och ompröva den valda affärsstrategin

Röster från utbildningsdeltagare

Christian Ulkner

CEO & Co-founder, Nya Kvadrat kommersiellt

Det var en jättebra utbildning. Först och främst var det jättebra lärare. Jag har studerat på IHM vid ett par tillfällen och har aldrig mött en dålig lärare, det måste jag ge er. Man märker att de verkligen brinner för att lära ut. Sen hade vi en jättebra klass, jag träffar fortfarande några där ifrån. Det var mycket som var väldigt bra och mycket som hänger med mig än idag.

Helena Rölander

Business Manager, Torplyktan

Jag hade önskat att jag gick den här utbildningen för fem år sedan. Utbildarna är fantastiska och man känner att det här är inte bara en teoretisk skrivbordsprodukt utifrån vissa givna sanningar utan här utgår man från verkligheten – vad krävs just nu och vilka glasögon ska man ha på sig. Utbildningen är oerhört relevant på det sättet och har gett mig en djupare förståelse, och större helhetsperspektiv, för hur man bör tänka, resonera och räkna i en företagsledande position.

Tobias Gustavsson Ekenfelt

Operativ chef, MP Åkeritjänster

Business Management gav mig otroligt mycket kunskap och en nyfikenhet på att vilja läsa mer. Jag lärde mig också hur viktigt det är med goda värderingar i ett företag och att ett företags resultat börjar och slutar med medarbetarna.

Jonnie Levin

Business Area Manager, GA Lindberg

IHM Business Management är grunden och den kanske viktigaste av de fyra IHM-utbildningar jag har gått igenom på min väg till att bli Business Executive. Kursen innehöll en hel del grundläggande företagsekonomi och var uppbyggt på ett mycket pedagogiskt och tydligt sätt. Kursen gav inblick i vad en affärsmodell är med kärnvärden, erbjudanden, den inre- och yttre- effektiviteten, där företagsekonomin spelar stor roll. Kursen avslutas med ett stort grupparbete med muntlig presentation och betygssättning. Om jag bara fick välja en av de fyra kurser jag genomfört på IHM så skulle Business Management vara det självklara valet. Precis som alla andra kurser så är lärarna helt fantastiska på IHM.

Karin Lundberg

Marknadschef, Scorettgruppen

Efter många års erfarenhet i min roll som marknadschef tog jag möjligheten att addera beprövade teorier och skapa mig en bredare kompetens. Denna kurs blev en ögonöppnare för att se helheten på ett mer holistiskt perspektiv över företagande. Förutom nya kunskaper vilket har breddat min syn på företagande så jag inspirerats av kunniga lärare som brinner för sin sak. Upplägget på kursen har varit mycket inspirerande med en mix av grupparbeten, enskilda uppgifter och inspirerande lektionstid. Business Management har inte bara försett mig med nya kunskaper utan även öppnat upp nya perspektiv och inspirerat mig att fortsätta utvecklas inom mitt område. Den har varit en investering i min egen kompetensutveckling och har gett mig verktyg för att ta itu med komplexa utmaningar inom företagande på ett mer strategiskt och holistiskt sätt.

Joakim Lönnberg

Director Region North, Lindab Group

Efter ett år som VD så kände jag att jag måste förbättra min överblick och därför valde jag att studera på IHM. Idag måste en VD behärska de tre benen: Marknadsföring, ekonomi och ledarskap. Naturligtvis hade jag kunskaper i alla områden sedan tidigare, men jag ville förstå allt bättre. Jag vill ha, om inte ett kunskapsövertag, i alla fall en djupare förståelse för vad det är vi pratar om när vi till exempel har möte med våra revisorer. En VD måste vara nyfiken och utbildning är en del av förändring, dessutom ger kunskap trygghet.

Niclas Janzén

CEO, Hydropool Sverige

I kursen Business Management på IHM byggde jag en solid grund för min Business Executive-utbildning. Kursen var inte bara en akademisk resa, utan också en social upplevelse med engagerande klasskamrater och kunniga lärare. Det mest betydelsefulla jag lärde mig var förståelsen för sambandet mellan bruttomarginal och omsättningshastighet. Denna insikt var avgörande och ledde till strategiska förändringar inom min verksamhet, vilka visade sig vara ekonomiskt gynnsamma. Det var ett första steg i en rad beslut som bidrog till företagets tillväxt.

Lucas Karlsson

Affärsutveckling, Elektromontage

Kursen är en optimal start på programmet Executive Degree. Den har gett mig en djupare förståelse för kopplingen mellan ekonomi, marknadsföring, organisation och ledarskap och därigenom gett mig värdefulla insikter i vad som ingår i en lönsam affärsverksamhet. Kursen har också utvecklat mina färdigheter i att ta fram relevanta beslutsunderlag och stärkt min förmåga att fatta affärsmässiga beslut.

Magnus Larsson

Global Head of Franchise, O´learys

Inom Business Management lärde vi oss flera olika affärsmodeller på djupet, och det innebär stor skillnad mot att googla och läsa om dem på nätet. Nu finns modellerna i mitt bakhuvud där de fortsätter hjälpa mig navigera och ställa rätt frågor i min professionella vardag. Ekonomi är en annan viktig del i utbildningen. I mitt arbete hanterar jag mycket information och siffror, och Business Management har gett mig en styrka och säkerhet i att kunna läsa ut vad de betyder för vår lönsamhet och fortsatta agerande – och därmed ta bättre beslut.

https://www.ihm.se/globalassets/.new-blocks/bs/bm/lena-regular-front3-1080x800-jpeg.jpg

TESTA BUSINESS MANAGEMENT

Ta del av en utbildnings upplägg och kunskapsinnehåll via en kort provlektion med Business Management-läraren Lena Dahlbom.

Jag vill ta del av provlektionen
https://www.ihm.se/globalassets/.old-new/utbildningar/be/degree/business-management-bm/affarsmodellens-5-komponenter-regularbild-1080x800.jpg

VILKA ÄR AFFÄRSMODELLENS 5 KOMPONENTER?

Ta 15 minuter och zooma in på affärsmodellens grundstenar tillsammans med Business Management-läraren Michael Engström.

Jag vill se filmen

Citat från kursutvärderingarna

VÄGEN TILL EN BUSINESS EXECUTIVE DEGREE

Business Management är första steget av fyra för att nå en Business Executive Degree. Examensprogrammet kan utformas på tre olika sätt. Här kan utforska vilka utbildningar som ingår i respektive inriktning:

Termin 2 & 3

(Du väljer två valfria kurser)
|
69 900 SEKexkl moms