Visual Merchandiser - Unified Commerce

Praktisk och strategisk visuell kommunikation
YH-program | 80 veckor | Heltid
Digitala och fysiska butikskoncept
Övergripande kompetens kampanjplanering
YH-utbildning inkl LIA/praktik
Har du känsla för det estetiska och är intresserad av analys och försäljning? Utbildningen Visual Merchandiser - Unified Commerce ger dig kompetens att arbeta praktiskt och strategiskt med visuell kommunikation i både digitala och fysiska butikskoncept.

Om Visual Merchandiser - Unified Commerce

Som Visual Merchandiser har du helhetsansvar för att bygga upp spännande och intressanta butiksmiljöer som stärker företagets varumärke och gör att kunden vill handla. Det handlar om att skapa visuellt tilltalande miljöer men även att optimera placeringen av varor så att de enkelt fångar kunders uppmärksamhet.

Rollen har funnits länge men har under de senaste åren förändrats. I dag arbetar Visual Merchandiser inte bara med visuell kommunikation i fysiska butiker utan även i andra kanaler såsom e-handel och sociala kanaler. En viktig uppgift är att skapa igenkänning och se till att den visuella upplevelsen är enhetlig i alla dessa kanaler – det är detta som kallas Unified Commerce.  
 
Behovet av Visual Merchandiser med den kompetens som denna utbildning ger växer. Intryck, upplevelse och känsla blir alltmer betydelsefull för om kunden ska köpa eller inte. Visual Merchandiser är därför en av de mest centrala rollerna inom handeln och helt avgörande för såväl försäljning som varumärkesbyggande   
 
Utbildning vänder sig till dig som har känsla för det estetiska men även intresse för analys och affärer. Som Visual Merchandiser kombinerar du ett affärsmässigt tänkande med kreativitet och kunskaper och färdigheter inom design och visuell kommunikation.

Varför välja YH på IHM?

När du väljer en YH-utbildning på IHM får du inte bara kompetens för ett efterfrågat framtidsyrke. Hos oss utvecklas du till en modig nytänkare, med förmågan att bryta invanda mönster och göra ett jobb som betyder något - för dig och för andra. Du kommer sticka ut från mängden.

Här förbereds du (av lärare från näringslivet) för din karriär och att göra avtryck och skillnad. För att lyckas krävs mer än teorier och modeller – du kommer diskutera, utmanas och öva och öva och öva. 

Du vågar fråga när du inte vet, och du delar med dig av vad du vet. Här uppmanas du att tänka kreativt, ifrågasätta, analysera och inspirera.

Efter din tid på IHM tar du med dig (utöver en examen) fräsch kunskap och självsäkerhet in i arbetslivet, som inte bara hjälper dig att få jobbet du vill ha, utan också förmågan att prestera på en IHMponerande nivå. 

Utbildningsmål

Utbildningen är komplett och ger dig den kunskap som är nödvändig för att kunna arbeta som professionell Visual Merchandiser. Rollen som Visual Merchandiser kräver att du har ett fokus på det visuella skapandet men även kampanjplanering, försäljning, ledarskap, marknadsföring och hållbarhet.

Efter avslutad utbildning ska du ha kunskaper om/i:
  • Specialiserade kunskaper inom praktisk och strategisk visuell kommunikation och försäljning av butikskoncept i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
  • Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes- och kompetensområden såsom ledarskap,logistik, inköp och marknadsföring.
  • Kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom praktisk och strategisk visuell kommunikation och försäljning av butikskoncept i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.

Efter avslutad utbildning ska du ha färdigheter i att:

  • Planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter inom visuellt kommunikations- och försäljningsarbete i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
  • Lösa sammansatta problem inom visuellt kommunikations- och försäljningsarbete i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
  • Kommunicera åtaganden och lösningar inom visuellt kommunikations- och försäljningsarbete i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.

Efter avslutad utbildning ska du ha kompetenser att:

  • Självständigt behandla praktisk och strategisk visuell kommunikation och försäljning av butikskoncept i digitala och fysiska miljöer på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
  • Övervaka arbete inom visuellt kommunikations- och försäljningsarbete i digitala och fysiska miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.

Tänkbara yrkesroller efter utbildningen

  • Visual Merchandiser – Unified Commerce
  • Visual Merchandiser
  • Visual Merchandiser Coordinator
  • Omni Visual Merchandiser
  • Digital Store Merchandiser
  • Visuell Försäljningsledare

Kurser

25 poäng

Denna kurs behandlar den ekonomi som krävs i rollen som Visual Merchandiser. Fokus i kursen ligger på budget, nyckeltal KPI:er, resultatanalys, lönsamhet.

20 poäng

Kursens syfte är att ge kunskaper i färg-, form- och stillära för att förstärka koncept och varumärkesuttryck på ett profilerande sätt. vidare får den studerande bygga på sina kunskaper med att utveckla attraktiva, säljande exponeringar och miljöer.

20 poäng

Kursen syfte är att ge kunskap om dataanalys som ett centralt verktyg för Visual Merchandiser. Den studerande får färdighet i att mäta och analysera kundbeteende, kampanjer samt sälj- och marknadsaktiviteter i syfte att öka kundförståelsen, säkerställa mål, ta fram beslutsunderlag och skapa förbättringar.

Göteborg: 30 poäng
Malmö: 25 poäng

Kursens syfte är att ge kunskaper och färdigheter inom butiks- och handelskoncept som integrerar både den digitala och fysiska miljön samt hur man arbetar med säljfrämjande åtgärder i en digital miljö.

10 poäng

Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper inom Unified Commerce i allmänhet och Visual Merchandising utifrån denna modell i synnerhet. En central del i kursen är att blicka framåt kring framtidens handel.

10 poäng

Kursens syfte är att ge förståelse för de viktigaste hållbarhetsutmaningarna samt kunskaper och färdigheter i förändringsmöjligheter inom konsumentdrivna hållbarhetsfrågor. Kursen ger vidare kunskaper och förståelse kring värderingsdriven handel.

30 poäng

Denna kurs ger den studerande förståelse för hur digitalisering och psykologiska faktorer påverkar kundernas beteende, köpresa och köpbeslutsprocess, samt hur man använder detta för i arbetet som Visual Merchandiser.

25 poäng

Kursen syfte är att ge kunskap och verktyg kring ledarskap och hur man bygger, leder, motiverar och coachar ett team. Kursen behandlar därutöver presentationsteknik, kommunikation och retorik.

Göteborg: 20 poäng
Malmö: 25 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom olika marknadsföringskanaler samt strategiskt arbete inom marknadsföring. Den studerande ska också kunna hantera marknadsföring i digitala medier samt tillämpa marknadsplanering och strategiarbete inom digitala medier i yrkesrollen som Visual Merchandiser.

20 poäng

Kursens syfte är att ge den studerande grunderna kring metoder, riktlinjer för att kunna bygga upp attraktiva miljöer som bidrar till ökad försäljning och merförsäljning.

LIA 1
Göteborg: 60 poäng
Malmö: 50 poäng

LIA 2
Göteborg: 70 poäng
Malmö: 80 poäng

Under två praktikperioder deltar du aktivt i det vardagliga arbetet på ett företag och tillämpar dina nya kunskaper där. I samband med praktikperioderna får du också uppgifter från skolan att lösa.

30 poäng

Den avslutande uppgiften på utbildningen är ett examens-arbete, där du tillämpar dina kunskaper praktiskt och pro-fessionellt i en given beslutssituation. Arbetet görs i grupp och genomförs för en uppdragsgivare från näringslivet.

Vill du veta mer?

Plats & Startdatum

Malmö
18 augusti 2025
Göteborg
18 augusti 2025(Preliminär)

Omfattning

Platsbunden 80 v heltid inkl. 26 v praktik (LiA)

CSN-berättigad

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstudiestöd?

Språk

Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)

Examen

Utbildningen ger en Yrkeshögskoleexamen på 400 YH-poäng och motsvarar SeQF nivå 5, samt EQF nivå 5.

Ansökan

Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall kunna bedömas:

  • Fullständigt gymnasiebetyg

Behörighet

Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.

Kontakta oss

Har du antagningsfrågor?

Telefon: 031-335 21 39 (mån-tors, kl. 13.30-15.30)
E-post: yh@ihm.se

eller

Kontakta IHM Yrkeshögskola här

Sagt om Visual Merchandiser - Unified Commerce

Andris Lukins

Key Account Manager, Amazon

– Utbildningen är relevant för framtidens arbetsmarknad och den kompetens som kommer att efterfrågas. Att knyta ihop den fysiska världen med den "nya" världen online kommer att vara en viktig kugge i att skapa framgång in i framtiden. IHMs specialitet är att knyta an teori med verklighet och just därför kommer studenterna att utmanas och skapa värde hos företag som satsar framåt.

Beatrice Lindgren

Design & Concept Manager

– Utbildningen är oerhört viktig för framtiden då kompetens inom detta område kommer att efterfrågas när mer fysiskt blir digitalt. Den ”digitala merchandisern” kommer ha en betydande roll framåt när många bolag digitaliseras och behöver förstå både kundresan och kundbeteendet för att nå framgång. IHM är duktiga på att knyta an teori med praktiska övningar och jobba nära arbetsmarknaden.

Pauline Hagström

Stf. Varuhuschef, Jula

– Visual Merchandiser - Unified Commerce passar den med intresse för färg, form och försäljning och som vill ta handeln till nästa nivå. Det är en utbildning som kombinerar och optimerar två vassa yrkesroller i en; som spindeln i nätet mellan Online Merchandiser och Visual Merchandiser.

Evelina Schultz

Student

– Efter utbildningen är jag inne på att få jobb på ett huvudkontor, samarbeta med inköpsavdelningen och jobba med riktlinjer för personalen i butik med t.ex. koncept och planogram. Men jag vill inte bara sitta på ett kontor – jag vill vara på plats också!

Agnes Andersson

Student

– När jag sökte utbildningen visste jag att det handlade om att tilltala kunder visuellt och få dem att köpa. Men nu har vi även lärt oss mycket om kundbeteende, kundresor köpbeteende, online… mycket mer än man först trodde. Det finns många dörrar och möjligheter efter utbildningen

Zophia Karlsson

Business Developer & Recruiter, E-commerce Recruit Norden AB

– Detta är en högst relevant utbildning då den kopplar ihop fysiskt med digitalt. Det är en kombination av Online Merchandiser och Visual Merchandiser. Det är steget längre än omnikanal där kundbeteende och kundresa måste förstås för ett optimalt resultat. Jag tror också att det är en utbildning som kommer bli oerhört viktig i bolag som digitaliseras, finns fysiskt idag och vill satsa på e-handel men inte har en intern kunskap sedan innan.

Björn Karlsson

Regionchef Malmö, Flügger Sweden AB

– I en allt hårdare konkurrens i både fysiska och digitala miljöer kommer ett företags förmåga att snabbt locka till intresse och köp att vara avgörande. Detsamma gäller den röda tråden och igenkänningsfaktorn mellan företagets alla försäljningskanaler. En kombinerat digital och fysisk merchandiserutbildning kommer att förse företaget med kompetens på ett sätt som företag idag sällan har då den digitala och fysiska butiken sällan besitter varandras kunskap och erfarenhet.

Vanliga frågor om Visual Merchandiser - Unified Commerce

Unified Commerce är arbetssättet som gör det möjligt för dig att använda flera försäljningskanaler och samla all data på ett ställe. Utifrån denna data kan du affärsutveckla din verksamhet för att möta morgondagens krav.

Utbildningen har 35 platser, utöver det brukar vi göra ett överintag på ca 8-10 personer.

Samtliga YH-utbildningar på IHM Business School är CSN-berättigade.

Det är ett fullständigt betyg från gymnasiet oavsett vilket år du studerade. Beroende på när du gick gymnasiet är det lite olika regler för vad som ska ingå men du behöver alltid ha ett godkänt betyg i kurserna svenska 1, matematik 1 och engelska 5, eller motsvarande.

Samma regler gäller om du har en utländsk gymnasieexamen.

Om du saknar en eller flera kurser för ett fullständigt betyg från gymnasiet kan du läsa mer om reell kompetens.

Antagningsbesked inför höstterminen skickas ut runt midsommar och antagningsbesked för vårterminen under mitten av november. Då får du besked om du blivit antagen till utbildningen, tilldelats en reservplats eller har bedömts som inte behörig till utbildningen. Antagningsbeskedet skickas via ditt ansökningskonto på yh-antagning.se.

När du får ditt antagningsbesked behöver du bekräfta att du önskar behålla din studieplats eller tacka nej. Observera att du endast kan tacka ja till en utbildning, och att du behåller din reservplats på utbildningar som du eventuellt har prioriterat högre. Du har endast möjlighet att gå en heltidsutbildning samtidigt hos oss på IHM.

I samarbete med näringslivet

YH-utbildningar ska leda till jobb. På IHM får du massor med träning för arbetslivet. Du jobbar med skarpa praktikfall och examensarbeten på uppdrag av företag och får tillämpa dina kunskaper ute i verkligheten under LIA-perioderna. Det här gör dig efterfrågad på arbetsmarknaden.

Vi utvecklar och genomför våra YH-utbildningar i samverkan med över 2000 företag. 

Partnerföretag

JYSK | Golf Store | Boozt | Kappahl | Lindex AB | Cellbes of Sweden | Göteborgs Stad, Kulturförvaltningen | Pelle P | Sagaform AB | PåHoj | Svensk handel | Tretorn | Bygghemma | Cirkulär Interiör | Room 1006 | Dressmann | Thule Group AB | Sägen Smycken

ANSÖKAN ÄR STÄNGD

Gör en intresseanmälan så håller vid dig uppdaterad.