Visual Merchandiser - Unified Commerce
Om Visual Merchandiser - Unified Commerce
Som Visual Merchandiser har du helhetsansvar för att bygga upp spännande och intressanta butiksmiljöer som stärker företagets varumärke och gör att kunden vill handla. Det handlar om att skapa visuellt tilltalande miljöer men även att optimera placeringen av varor så att de enkelt fångar kunders uppmärksamhet.
Rollen har funnits länge men har under de senaste åren förändrats. I dag arbetar Visual Merchandiser inte bara med visuell kommunikation i fysiska butiker utan även i andra kanaler såsom e-handel och sociala kanaler. En viktig uppgift är att skapa igenkänning och se till att den visuella upplevelsen är enhetlig i alla dessa kanaler – det är detta som kallas Unified Commerce.
Behovet av Visual Merchandiser med den kompetens som denna utbildning ger växer. Intryck, upplevelse och känsla blir alltmer betydelsefull för om kunden ska köpa eller inte. Visual Merchandiser är därför en av de mest centrala rollerna inom handeln och helt avgörande för såväl försäljning som varumärkesbyggande.
Utbildning vänder sig till dig som har känsla för det estetiska men även intresse för analys och affärer. Som Visual Merchandiser kombinerar du ett affärsmässigt tänkande med kreativitet och kunskaper och färdigheter inom design och visuell kommunikation.
Varför välja YH på IHM?
När du väljer en YH-utbildning på IHM får du inte bara kompetens för ett efterfrågat framtidsyrke. Hos oss utvecklas du till en modig nytänkare, med förmågan att bryta invanda mönster och göra ett jobb som betyder något - för dig och för andra. Du kommer sticka ut från mängden.
Här förbereds du (av lärare från näringslivet) för din karriär och att göra avtryck och skillnad. För att lyckas krävs mer än teorier och modeller – du kommer diskutera, utmanas och öva och öva och öva.
Du vågar fråga när du inte vet, och du delar med dig av vad du vet. Här uppmanas du att tänka kreativt, ifrågasätta, analysera och inspirera.
Efter din tid på IHM tar du med dig (utöver en examen) fräsch kunskap och självsäkerhet in i arbetslivet, som inte bara hjälper dig att få jobbet du vill ha, utan också förmågan att prestera på en IHMponerande nivå.
Utbildningsmål
Utbildningen är komplett och ger dig den kunskap som är nödvändig för att kunna arbeta som professionell Visual Merchandiser. Rollen som Visual Merchandiser kräver att du har ett fokus på det visuella skapandet men även kampanjplanering, försäljning, ledarskap, marknadsföring och hållbarhet.
Tänkbara yrkesroller efter utbildningen
- Visual Merchandiser – Unified Commerce
- Visual Merchandiser
- Visual Merchandiser Coordinator
- Omni Visual Merchandiser
- Digital Store Merchandiser
- Visuell Försäljningsledare
Kurser
25 poäng
20 poäng
20 poäng
Göteborg: 30 poäng
Malmö: 25 poäng
10 poäng
10 poäng
30 poäng
25 poäng
Göteborg: 20 poäng
Malmö: 25 poäng
20 poäng
LIA 1
Göteborg: 60 poäng
Malmö: 50 poäng
LIA 2
Göteborg: 70 poäng
Malmö: 80 poäng
30 poäng
Vill du veta mer?
Plats & Startdatum
Omfattning
Platsbunden 80 v heltid inkl. 26 v praktik (LiA)
CSN-berättigad
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.
Har du rätt till omställningsstudiestöd?
Språk
Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)
Examen
Utbildningen ger en Yrkeshögskoleexamen på 400 YH-poäng och motsvarar SeQF nivå 5, samt EQF nivå 5.
Ansökan
Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall kunna bedömas:
- Fullständigt gymnasiebetyg
Behörighet
Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.
Kontakta oss
Sagt om Visual Merchandiser - Unified Commerce
Andris Lukins
Key Account Manager, Amazon
– Utbildningen är relevant för framtidens arbetsmarknad och den kompetens som kommer att efterfrågas. Att knyta ihop den fysiska världen med den "nya" världen online kommer att vara en viktig kugge i att skapa framgång in i framtiden. IHMs specialitet är att knyta an teori med verklighet och just därför kommer studenterna att utmanas och skapa värde hos företag som satsar framåt.
Beatrice Lindgren
Design & Concept Manager
– Utbildningen är oerhört viktig för framtiden då kompetens inom detta område kommer att efterfrågas när mer fysiskt blir digitalt. Den ”digitala merchandisern” kommer ha en betydande roll framåt när många bolag digitaliseras och behöver förstå både kundresan och kundbeteendet för att nå framgång. IHM är duktiga på att knyta an teori med praktiska övningar och jobba nära arbetsmarknaden.
Pauline Hagström
Stf. Varuhuschef, Jula
– Visual Merchandiser - Unified Commerce passar den med intresse för färg, form och försäljning och som vill ta handeln till nästa nivå. Det är en utbildning som kombinerar och optimerar två vassa yrkesroller i en; som spindeln i nätet mellan Online Merchandiser och Visual Merchandiser.
Evelina Schultz
Student
– Efter utbildningen är jag inne på att få jobb på ett huvudkontor, samarbeta med inköpsavdelningen och jobba med riktlinjer för personalen i butik med t.ex. koncept och planogram. Men jag vill inte bara sitta på ett kontor – jag vill vara på plats också!
Agnes Andersson
Student
– När jag sökte utbildningen visste jag att det handlade om att tilltala kunder visuellt och få dem att köpa. Men nu har vi även lärt oss mycket om kundbeteende, kundresor köpbeteende, online… mycket mer än man först trodde. Det finns många dörrar och möjligheter efter utbildningen
Zophia Karlsson
Business Developer & Recruiter, E-commerce Recruit Norden AB
– Detta är en högst relevant utbildning då den kopplar ihop fysiskt med digitalt. Det är en kombination av Online Merchandiser och Visual Merchandiser. Det är steget längre än omnikanal där kundbeteende och kundresa måste förstås för ett optimalt resultat. Jag tror också att det är en utbildning som kommer bli oerhört viktig i bolag som digitaliseras, finns fysiskt idag och vill satsa på e-handel men inte har en intern kunskap sedan innan.
Björn Karlsson
Regionchef Malmö, Flügger Sweden AB
– I en allt hårdare konkurrens i både fysiska och digitala miljöer kommer ett företags förmåga att snabbt locka till intresse och köp att vara avgörande. Detsamma gäller den röda tråden och igenkänningsfaktorn mellan företagets alla försäljningskanaler. En kombinerat digital och fysisk merchandiserutbildning kommer att förse företaget med kompetens på ett sätt som företag idag sällan har då den digitala och fysiska butiken sällan besitter varandras kunskap och erfarenhet.
Vanliga frågor om Visual Merchandiser - Unified Commerce
Unified Commerce är arbetssättet som gör det möjligt för dig att använda flera försäljningskanaler och samla all data på ett ställe. Utifrån denna data kan du affärsutveckla din verksamhet för att möta morgondagens krav.
Utbildningen har 35 platser, utöver det brukar vi göra ett överintag på ca 8-10 personer.
Det är ett fullständigt betyg från gymnasiet oavsett vilket år du studerade. Beroende på när du gick gymnasiet är det lite olika regler för vad som ska ingå men du behöver alltid ha ett godkänt betyg i kurserna svenska 1, matematik 1 och engelska 5, eller motsvarande.
Samma regler gäller om du har en utländsk gymnasieexamen.
Om du saknar en eller flera kurser för ett fullständigt betyg från gymnasiet kan du läsa mer om reell kompetens.
Antagningsbesked inför höstterminen skickas ut runt midsommar och antagningsbesked för vårterminen under mitten av november. Då får du besked om du blivit antagen till utbildningen, tilldelats en reservplats eller har bedömts som inte behörig till utbildningen. Antagningsbeskedet skickas via ditt ansökningskonto på yh-antagning.se.
När du får ditt antagningsbesked behöver du bekräfta att du önskar behålla din studieplats eller tacka nej. Observera att du endast kan tacka ja till en utbildning, och att du behåller din reservplats på utbildningar som du eventuellt har prioriterat högre. Du har endast möjlighet att gå en heltidsutbildning samtidigt hos oss på IHM.
I samarbete med näringslivet
YH-utbildningar ska leda till jobb. På IHM får du massor med träning för arbetslivet. Du jobbar med skarpa praktikfall och examensarbeten på uppdrag av företag och får tillämpa dina kunskaper ute i verkligheten under LIA-perioderna. Det här gör dig efterfrågad på arbetsmarknaden.
Vi utvecklar och genomför våra YH-utbildningar i samverkan med över 2000 företag.
Partnerföretag
JYSK | Golf Store | Boozt | Kappahl | Lindex AB | Cellbes of Sweden | Göteborgs Stad, Kulturförvaltningen | Pelle P | Sagaform AB | PåHoj | Svensk handel | Tretorn | Bygghemma | Cirkulär Interiör | Room 1006 | Dressmann | Thule Group AB | Sägen Smycken