Modern säljledning
Om Modern säljledning
IHM Modern säljledning är en omfattande och praktisk utbildning som ger dig de verktyg och kunskaper du behöver för att bli en framgångsrik säljledare. Oavsett om du redan har en ledande roll inom försäljning eller strävar efter att ta nästa steg i din karriär har du nytta av den här utbildningen.
Du får djupgående insikter i kundbeteenden i den digitala eran och lära dig hur du använder data för att fatta smartare beslut. Dessutom utvecklar du effektiva ledarskapsförmågor och lär dig hur du bygger högpresterande säljteam.
Genom en kombination av teori och praktiska övningar får du möjlighet att tillämpa dina nya kunskaper direkt i ditt arbete. Du får också chansen att nätverka och dela erfarenheter med andra säljledare.
RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN
- Förståelse för säljledarens roll och arbetsuppgifter
- Ökad förmåga att göra rätt prioriteringar för bästa säljresultat
- Insikt om ditt personliga ledarskap och hur du kan nyttja det för att leda andra
- Insikt om din roll som säljledare i förändringsprocesser
- Kunskap i hur du implementerar praktiska ledarredskap i din roll
- Ökad förståelse för drivkrafter och hur du kan målstyra för ökad motivation
- Praktisk förståelse för teamkänsla och att utveckla säljkultur
- Insikt om digitaliseringens möjligheter att driva försäljning
SÅ GÅR DET TILL
Vi tar avstamp i den förändrade digitala tillvaron och de nya kundmönstren som följer online - och leder oss vidare in i den senaste forskningen kring påverkan och hjärnan som är nödvändig att förstå för att målstyra säljarna på effektivast sätt.
Under utbildningen varvas föreläsningar med workshops, praktisk träning och case. Mellan mötena genomför du hemuppgifter och tränar i olika e-simuleringar som är relaterade till säljledarrollen. Du får också fördjupad kunskap genom webinarer samt coaching via videosamtal som stöd för implementeringen av verktyg och teori i din egen professionella situation.
Förkunskapskrav
Modern säljledning riktar sig till dig som antingen har, eller strävar efter, en roll som försäljningschef, säljledare/-coach, marknadschef med säljledningsansvar, VD för säljbolag, eller kvalificerad säljare/KAM med ansvar för externa säljkanaler.
Du behöver inte ha någon studieerfarenhet sedan tidigare. Våra lärare är vana att möta människor med olika utbildningsnivå och guidar dig genom kursmoment, inlämningsuppgifter och examinationer.
För företag
Att anmäla flera personer från samma företag ger många fördelar. Ni får möjlighet att lära er samma sak samtidigt, vilket skapar en gemensam grund att stå på. Genom att diskutera och reflektera tillsammans kan ni direkt omsätta kunskaperna i praktiken och hitta förbättringsområden i er verksamhet redan under utbildningen.
Nu erbjuder vi tre platser till priset av två, om ni anmäler tre personer från företaget till samma kursstart. Erbjudandet gäller till och med 31 december.
Det går också att skräddarsy utbildningen efter företagets unika behov. Kontakta oss så hjälper vi er att ta fram ett förslag på upplägg.
Plats & Startdatum
Avgift
34 900 kr exkl. moms
43 625 kr inkl. moms
3 för 2
Nu erbjuder vi företag att anmäla tre medarbetare, till samma kurstillfälle, och betala för två. Erbjudandet gäller t o m 31 december.
Omfattning
6 halvdagar + 3 handledningstillfällen
Schema
Philip Holmberg
Kontakta gärna mig för rådgivning, anmälan eller om ditt företag vill ha en skräddarsydd version av utbildningen.
Telefon: 076-666 10 46
E-post: philip.holmberg@ihm.se
Kursmoment
- Hur ser den moderna köpresan ut?
- Hur möter man dagens bestämda och polygama kund?
- Hur för-påverkar man kunderna i den nya kundresan
- Min viktigaste uppgift som ledare
- Ledarskapets tre perspektiv: rollen, ledarskapet och affären
- Vad innebär rollen som säljledare?
- Hur man skapar tillit
- Kompetens vs Trust
- Hjärnan – Huvudpersonen i detta drama
- Hur fungerar hjärnans belöningssystem och hotsystem
- De fyra utvecklingsnivåerna i ett team
- Att leda i förändring
- Förstå dina säljares drivkrafter
- Målstyrning för ökad motivation
- RAK – För säljplanering och -coachning
- Kommunikation och ledarstilar
- Coachning som säljledarverktyg
- Praktisk säljcoachningsträning
- Hur använder man feedback? Korrigerande och positiv
- ”Jag-budskapet”
Triggerpoints för dagens pålästa och autonoma kunder
Marknadsföring och data
Datahantering för effektivare säljarbete
Always on-tänk / On demand-tänk
Så lär du ut kundresan
Teknikskiftets påverkan på Sales & Marketing Management
Content Marketing
- Struktur för Inspirerande säljmöten
- Presentationsteknik – Analog och digital
- Mötesteknik
- Förberedande presentationer ifrån Certifieringen
- Hur jobbar man med teknik i sina presentationer
- Storytelling – Vad är det och varför?
- Redovisningar
- Cerifiering
Huvudlärare
Riki Dackén
Riki har haft en mängd olika sälj- och säljchefsjobb inom både B2B och B2C. Idag undervisar han som lärare på IHM Business School och håller bland annat i utbildningarna Dynamic Sales, Social Content Selling, Distance Selling och är en av huvudlärarna i programmet Sales- & Marketing Management. Han har utbildat i 25 år i hela världen och har tränat ca 10 000 säljare och säljchefer från Japan, Kina, hela Europa till USA.
Ricki Petrini
Ricki Rebecka Petrini är journalisten som blev marknadsförare och har jobbat för varumärken som Procter & Gamble, Metro och Schibsted. Hon har under flera år varit en stark förespråkare för hållbar kommunikation inom den svenska mediebranschen. Som föreläsare pratar hon om vikten för varumärken att vara värdeskapande i tider där individen väljer med hjärtat. Ricki är ordförande i Advisory Board på IHM Business School.
Andreas Bengtsson
Andreas är beteendevetare och licenserad mental tränare med lång erfarenhet inom både försäljning, ledarskap och rådgivning. Han tränar och coachar säljchefer med syftet att nå hållbara resultat tillsammans med sina säljare och möter dagligen olika branscher via sitt företag Act2inspire.
Röster från deltagare
Hanna Strömberg
Försäljningschef, Umeå Sport & Motion
Efter kursen Modern säljledning har jag fått med mig en massa handfasta verktyg som jag tagit med mig in i verksamheten. Mötesstruktur och olika sätt att ge feedback är något som kunde implementeras direkt och det gör en stor skillnad i mötet med medarbetarna. Lärarnas stora kompetens och engagemang lyste igenom hela vägen och det fanns mycket utrymme för diskussioner i gruppen, vilket är väldigt värdefullt. Positivt är att kursen gick väldigt bra att läsa tillsammans med heltidsarbete.
Maria Fors
Länsförsäkringar Älvsborg, Försäljningschef företagsförsäkring
Att delta i IHM:s säljutbildning har varit en oerhört lärorik upplevelse. Det var värdefullt att få dela med sig av och ta del av andras erfarenheter och utmaningar, vilket skapade en dynamisk och inspirerande lärmiljö. Kombinationen av lärarledda utbildningar och praktiska övningar gjorde det möjligt att direkt applicera kunskaperna i min vardag. Utbildningen har gett mig ovärderliga verktyg som jag använder dagligen i min roll som säljledare.