Professional Public Bid Manager

RESULTAT FRÅN AFFÄRER MED OFFENTLIG SEKTOR
Utbildningen ger en helhetssyn på hur du utvecklar strategi, organisation och konkreta verktyg för framgångsrika affärer med offentlig sektor. Du får en djupgående förståelse för produktlivscykelkurva, lönsamhetsanalys och proaktiva och långsiktiga försäljningsmetoder. Projektarbete görs under professionell handledning.
Lärarna på utbildningen är alla specialister med lång egen erfarenhet, och ett brinnande intresse för att facilitera och undervisa yrkesverksamma deltagare. Parallellt med utbildningen gör du ett skarpt affärsprojekt i din egen organisation.
Du kan tillämpa utbildningens kunskaper direkt när du har genomfört respektive modul, och skapar snabbt affärsnytta för din organisation.
För vem passar utbildningen?
Utbildningen vänder sig till dig som är projekt- eller verksamhetsansvarig i ett medelstort eller stort företag med uppdrag inom offentlig sektor. Kanske leder du redan komplexa leveranser eller samarbeten med offentliga aktörer eller står inför att göra det.
Om du är osäker på om utbildningen passar just din roll eller organisation är du varmt välkommen att diskutera med en av våra rådgivare.
EXAMINATION
Programmet examineras genom ett individuellt affärsprojekt som du redovisar både skriftligt och muntligt. Efter avslutade studier och godkänt affärsprojekt får du ett utbildningscertifikat. Det är ett styrkt bevis på den kompetens du utvecklat under utbildningens gång, som kan stärka både din personliga yrkesprofil och din organisations affärsförmåga.
Utbildningsmoment
- Grunden i affärsmannaskap.
- Förstå hur omvärldsmöjligheter kan bedömas och kategoriseras.
- Förstå att en omvärldsmöjlighet som matchar företagets styrka är en affärsmöjlighet.
- Förstå produktlivscykelkurvan.
- Förstå hur kommunikationen av ert erbjudande kan kopplas till kundvärdet.
- Förstå vilka faktorer som påverkar. marknadsföringsprocessens utformning.
- Förstå konsekvensen av begreppet ”organisationskultur”.
- Förstå hur begreppet ”ledarskap” kan göra affären mot offentlig sektor mer framgångsrik.
- Den egna organisationen ett stöd eller ett hinder i upphandlingsprocessen?
- Kundbegreppet
- Intressentmodellen
- Hur förbereds en upphandling, från idé till budget till upphandling till avtal.
- Hur kartlägga kund, påverkare, användare m fl.
- Vad är typiskt för inköp i offentlig sektor.
- Vad skiljer inköp i privat och offentlig sektor.
- Kundbehov
- Köpprocessen
- Erbjudandet
- Att utveckla kundrelationen.
- Hur marknadsföra mot offentlig sektor.
- Hur skapa en proaktiv och långsiktig försäljningsmetod.
- Affärsutveckla med kunden.
- Välj rätt kunder.
- Utveckla relationen.
- Partnerskap ökar konkurrenskraften.
- Centrala principer och begrepp som finns i lagen om offentlig upphandling, LOU.
- LOU i anbudsgivningens och upphandlingsprocessens olika faser.
- Upphandlingsförfarande och tröskelvärdesberäkning.
- EU-direktivens och LOUs konsekvenser för offentlig upphandling.
- Planera anbudsgivningsprocessen från anbud till uppföljning av kontrakt och eventuellt överklagande.
- Erbjudande och paketering.
- Budskap och retorik.
- Löpsedelstekniken.
- Skapa förstasida på anbud.
- Hur optimeras arbetet med att skriva anbud.
- Hur kvalitetssäkras anbud.
Affärsprojektet redovisas genom en muntlig presentation.
Affärsprojekt - för affärsnytta i praktiken
Affärsprojektets syfte är att du, utifrån din egen arbetsvardag, identifierar en affärsmöjlighet eller ett konkret problem och genomför ett strukturerat arbete för att utnyttja möjligheten, eller hitta en lösning på problemet.
Med stöd av professionell och individuell handledning tar du fram ett beslutsunderlag som bygger på utbildningens innehåll och är direkt tillämpbart i din egen organisation.
Projektet är en övning i att avgränsa och analysera problem, tillämpa relevanta teorier samt väga olika handlingsalternativ och deras konsekvenser. Arbetet kräver både analytisk skärpa och kreativt tänkande med målet att skapa konkret affärsnytta.
Plats & Startdatum
Avgift
Avgift: 59 000 kr exkl. moms
Omfattning
Hybridutbildning med 11 tillfällen, varav merparten på distans. Två fysiska träffar äger rum på IHM i Stockholm.
Förkunskaper
Eftergymnasial utbildning och minst 5 års arbetslivserfarenhet. Lång praktisk erfarenhet kan kompensera teoretiska meriter.
Certifikat
Efter avslutade studier och godkänt affärsprojekt erhålls ett utbildningscertifikat.
Schema

Johan von Walkendorff
Kontakta gärna mig för rådgivning, anmälan eller om ditt företag vill ha en skräddarsydd version av utbildningen.
Telefon: 073-0437476
E-post: johan.walkendorff@ihm.se