Digital & Social Selling
Om utbildningen
Arbetar du som säljare och behöver stärka dina färdigheter inom datadriven, personlig och hållbar försäljning för att hålla jämna steg med dagens och framtidens affärsmiljö? Lär dig hur du bygger varumärke och förtroende i digitala kanaler och hur du optimerar din försäljning med insikter från AI och hållbarhetsperspektiv.
Distansutbildningen Digital & Social Selling ger dig kompetens att arbeta målinriktat och effektivt med personlig, digital försäljning med syftet att korta säljprocessen och nå snabbare avslut. Hållbarhet är en genomgående aspekt i utbildningen och ger dig kompetens att implementera ett hållbarhetsfokus i ditt säljarbete, vilket kan bli en konkurrensfördel.
Utbildningen sker helt på distans, vilket gör det möjligt att studera oavsett var du befinner dig.
Det här är en kort YH-kurs
IHMs korta YH-kurser är kostnadsfria, flexibla, på deltid och distans och skräddarsydda för arbetsmarknadens behov. YH-kurserna riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.
Att läsa en kurs på distans har många fördelar. Du får kvalificerad utbildning där det passar dig. Dessutom kan du flexibelt bestämma ditt schema efter dina preferenser och så kommer du i kontakt med andra deltagare spridda över hela Sverige.
Att läsa en deltidskurs samtidigt som du arbetar ger inte bara skjuts i din karriärutveckling, det kan också vara ett sätt att prova något nytt - utan en paus i din karriär.
Samtliga kurser kräver grundläggande behörighet (slutbetyg ifrån gymnasieskola, eller motsvarande) i kombination med specifik yrkeserfarenhet - var därför noga när du ansöker så att alla relevanta betyg och intyg bifogas i din ansökan.
Efter utbildningen
Du kommer att utveckla dina kunskaper och färdigheter inom personlig, digital och hållbar försäljning. Du lär dig att planera, genomföra och utvärdera förtroendeskapande och hållbarhetsanpassade säljaktiviteter i digitala kanaler/sociala medier som stöd för B2B-försäljningen. Utbildningen gör dig även bättre rustad att agera agilt i mötet med kunder och tillämpa adekvata säljansatser, vilket leder till större genomslag och långsiktiga, hållbara affärsrelationer.
Digitaliseringen och den ökande betydelsen av AI har förändrat förutsättningarna för säljare och marknadsförare. Med ökande krav på hållbarhet och datadriven försäljning måste dagens B2B-säljare bemästra alla steg i den digitala köpprocessen, från leadsgenerering till att bygga förtroendekapital via sociala och digitala kanaler. En snabb omställning till en mer datadriven, kundcentrerad och hållbar B2B-försäljning är avgörande för de företag som vill vara konkurrenskraftiga i dagens digitala affärsvärld.
Efter utbildningen kommer du att kunna arbeta professionellt med personlig, digital försäljning i din roll som B2B-säljare. Du får även kompetens att genomföra säljprocesser som grundar sig i hållbarhet, vilket är en viktig aspekt i dagens och morgondagens affärsmiljö.
Nyhet för företag: Köp en plats
Låt företaget finansiera studierna: Att genomföra en uppdragsutbildning är det samma som om du blir antagen till en befintlig YH-kurs i form, upplägg, resultat och examination. Skillnaden är att studieplatsen betalas av din arbetsgivare - och därav krävs inte en individuell ansökningsprocess till utbildningen.
Här kan du läsa mer om hur det fungerar och se vilka andra YH-kurser som just nu är köpbara för företag.
Digital & Social Selling kostar 19.900 kr exkl moms per deltagare. Sista anmälningsdatum är den 31 januari (gäller start våren 2025). Anmäl intresse via formuläret nedan.
Kurser
20 YH-poäng
Kursens syfte är att ge kunskaper om och färdigheter i hur en säljare förväntas agera i den digital försäljningsprocessen, inklusive användningen av AI och automatisering.
- Introduktion till, och framtagning av effektiva, Digital Sales Funnels (Digitala säljtratten)
- Principer kring Customer Experience.
- Stegen i AIDA(S).
- AI och automatisering i försäljning.
- Social Commerce & In-Feed Shopping; integrera e-handel i sociala medier.
- Användning av AR och VR i Social Selling.
- Planera och genomför engagerande webinar.
- Bygg långsiktiga kundrelationer med hjälp av automatisering.
- Kartlägg kundens köpresa och skapa kundupplevelser i världsklass.
- Mät, följ upp, optimera och konvertera aktiviteter i sociala kanaler.
- Använd sociala kanaler för merförsäljning.
20 YH-poäng
Kursens syfte är att ge kunskaper om, och färdigheter i, digitalt relationsskapande, samt de verktyg och processer som innefattas av Social Selling och leadsgenerering i sociala mediekanaler.
- Förstå och tillämpa Social Selling inom marknadsföring och försäljning.
- Hybridförsäljning inom B2B
- Engagera nya och befintliga kunder med händelsestyrd och insiktsdriven försäljning.
- Presemtera ett värdeerbjudande utifrån och in.
- Segmentering och Buyers Personas - identifiera och bemöt den ideala kundprofilen för B2C och B2B.
- Implementera personliga säljstrategier med datadriven marknadsföring.
- Bygg ett autentiskt varumärke i sociala medier.
- Planera och skapa relevant innehåll för din målgrupp i sociala kanaler.
Kursupplägg
- Förinspelade teorifilmer från ansvariga lärare på kursen
- Schemalagda valfria workshops på dagtid (spelas ej in)
- Digitalt studiematerial
- Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
- Examinationer sker individuellt på distans för respektive delkurs
- Eventuellt tillkommer kurslitteratur
Alla studerande startar kursen samtidigt men du väljer själv när vilken tid i veckan det passar dig att studera. Schemalagda tillfällen med lärare är inte obligatoriska men en stor del av pedagogiken på IHM Yrkeshögskola bygger på egna erfarenheter från lärare och kursdeltagare. Examinationer sker på distans för respektive delkurs.
Sagt om
Plats & Startdatum
Omfattning
16 veckor på halvfart (50%)
Kursen ger 40 YH-poäng.
Språk
Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)
CSN-berättigad
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.
Har du rätt till omställningsstudiestöd?
Ansökan
För att din ansökan skall bedömas behöver du skicka in dina gymnasiebetyg (eller motsvarande) samt fylla i och bifoga bilaga för Yrkeserfarenhet
Behörighet
Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
Samt minst två års yrkeserfarenhet på heltid inom B2B-försäljning (exempelvis som Account Manager, Key Account Manager eller säljchef).
Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.
Vanliga frågor och svar
Om utbildningen
Om utbildningen är på halvfart, så innebär det i snitt ca 20 timmars studier per vecka. Meddela gärna din arbetsgivare att du ska studera, för att kunna komma loss på workshops under dagtid.
Workshops är inte obligatoriska, men vi rekommenderar att man är med på dessa för att få ut så mycket som möjligt av kursen. Det är där som diskussioner och utbyte mellan lärare och medstuderande sker. Workshops spelas inte in så dessa går inte att ta del av om du inte är med live. Vi lägger samtliga workshops och handledningstillfällen på dagtid mellan 09.00-16.00, för det är då vi har tillgång till våra lärarkonsulter.
Du får gärna ansöka till flera kurser men vi rekommenderar dig att endast läsa en kurs åt gången för att hinna med, då våra kurser riktar sig till dig som vill studera vid sidan av ditt arbete.
Alla våra kurser har individuella inlämningar som sker digitalt.
Ja, du får ett utbildningsbevis.
Om ansökan
Arbetslivserfarenhet styrker du genom att fylla i IHM:s bilaga för yrkeserfarenhet med tydlig beskrivning av dina olika yrkesroller. Tänk på att start- och slutdatum, titel, arbetsbeskrivning samt omfattning skall finnas med för respektive tjänst. När du blivit behörig till utbildningen kommer du även få inbjudan till ett urvalsprov där du testas i dina kunskaper inom ämnet.
Om du till exempel saknar dina gymnasiebetyg kan du bli behörig genom reell kompetens. Det vill säga vi tittar på hela din samlade kompetens inklusive arbetslivserfarenhet, föreningsverksamhet och andra erfarenheter som du har samlat på dig genom livet. Här kan du läsa mer.
Vi använder oss av en bedömningshandbok framtagen av Universitets- och högskolerådet (UHR) och en handbok för tillträde som Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit fram. Med hjälp av dessa underlag kan vi göra behörighetsbedömningar av de flesta olika betygstyperna som exempelvis avgångsbetyg, mellanårsbetyg, slutbetyg, folkhögskolebetyg och komvux.
På motsvarande sätt granskar och bedömer vi dina utländska gymnasiebetyg, för att avgöra om de möter grundläggande och särskilda förkunskapskrav inom utbildningen. Om du har en översättning eller validering från UHR så bifoga den.
Det är svårt att svara på. Det beror på när du läste den och vilka kurser den har innehållit. Skicka in dina kurscertifikat så återkopplar vi om det är någonting som saknas.