Yrkesguide: Digital strateg
Att bygga framgångsrika företag digitalt är svårare än många tror. Precis som att varje verksamhet är unik behöver också deras digitala kommunikation vara det. Som digital strateg bistår du med digitala strategier som hjälper verksamheter att skapa affärsnytta online.
Vad gör en digital strateg?
Digital strateg är snarare ett samlingsnamn än en yrkesroll. Syftet med yrkesområdet är att skapa pricksäker digital kommunikation med hjälp av insamlad kunddata.
Arbetsuppgifter
Som digital strateg kan du ha många varierande arbetsuppgifter och arbeta på många olika typer av arbetsplatser.
I stora drag så arbetar den digitala strategen med att djupdyka i analysarbete för att ta fram strategiska marknadsplaner i kombination med traditionella marknadsföringsprinciper.
Inom yrket identifierar du nya möjligheter och trender, du löser utmaningar och skapar relevant kommunikation som engagerar din målgrupp online.
Den digitala strategen finner man på marknadsavdelningar eller på byråer där de hjälper andra verksamheter med det digitala strategiarbetet.
En arbetsdag som digital strateg kan bland annat innehålla:
- Analysera insamlad data
- Skapa strategiska och hållbara digitala marknadsplaner
- Trendspaning och omvärldsbevakning
- Identifiera styrkor och svagheter i verksamhetens digitala närvaro
Varför är en digital strateg viktig för företagen?
Idag är det viktigare än någonsin att hänga med i den digitala utvecklingen, inte minst för verksamheter som vill öka sin tillväxt och lönsamhet. Företagen behöver finnas där potentiella kunder och dessutom försöka hålla sig steget före sina konkurrenter
För att nå digital framgång behöver verksamheter ta hjälp av den digitala strategens kunskapsförråd. Detta för att den insamlade datan ska analyseras på rätt sätt, men också för att verksamheten ska nå målgruppen i rätt tid och på rätt digital plats.
Utan en digitala strateg ökar risken för att kasta pengar på digital kommunikation som inte ger någon avkastning. Dessutom ökar risken för att gå miste om digitala möjligheter som hade kunnat bidra till affärsnytta.
Vad tjänar en digital strateg i lön?
Då arbetsuppgifterna kan variera kan även lönen för en digital strateg göra det. Den genomsnittliga bruttolönen ligger på strax över 42 000:-/månad för personer som arbetar med digital strategi, marknadsföring och kommunikation.
Så blir du en digital strateg
Utbildning
Då yrkesområdet digital strateg är brett kan det vara svårt att veta vilken riktning du ska ta för att bli yrkesverksam.
Alla arbetsplatser kräver dock inte att du har någon utbildning - däremot ger en utbildning dig rätt förutsättningar och kompetenser för att bli trygg i din roll.
På IHM hittar du flera utbildningar för att bli digital strateg. Se ett urval med olika inriktningar nedan.
Utbilda dig inom marknadsföring på IHM
2020-talets marknadsföring drivs av data, kundförståelse och optimering. På IHM får du verktygen som krävs för att möta utvecklingen - oavsett om du vill lära dig grunderna eller växla upp din martech-satsning.
Digital Marketing Specialist/Digital marknadsförare
En Digital Marketing Specialist har god förståelse för det digitala beteendet och ekosystemet.
I rollen kan du ha flera varierande arbetsuppgifter, vilket ställer krav på att du har grundläggande kunskap i flera delar inom området digital marknadsföring. Det kan till exempel vara digital annonsering, content, sökmotoroptimering och webbanalys.
Eftersom det digitala landskapet konstant utvecklas är det viktigt att du som yrkesverksam är flexibel, har lätt för att snappa upp nya trender och är orädd för att testa nytt. Samtidigt behöver du vara strategisk och kritiskt tänkande för att fatta beslut som leder verksamheten i rätt riktning, samt för att följa de digitala planer som ni tagit fram.
Digital Marketing Specialist
Vill du jobba med digital marknadsföring i sökmotorer, sociala medier, videonätverk, webbportaler och andra plattformar online?
Customer Experience Specialist
Som Customer Experience Specialist arbetar du med att strategiskt förbättra kundupplevelsen - från första interaktion till köp. Här analyserar du kundens undermedvetna och emotionella uppfattning av ett företag eller organisation genom hela köpresan.
I rollen undersöker du insamlad data som berättar hur användaren på olika sätt interagerar. Datan berättar för dig vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Det kan till exempel handla om hur användbara tekniska funktioner är, hur kundtjänsten upplevs eller kvalitén på produktens leverans.
För att förstå hur du ska hantera och använda din insamlade data behöver du vara taktiskt tänkande och ha ett intresse för att analysera beteenden. Det är även en förutsättning att du har förståelse och intresse för teknologi då du kommer arbeta i många tekniska verktyg.
Customer Experience Specialist
Vill du arbeta med att hjälpa företag och organisationer integrera kundupplevelsen i alla processer, stärka varumärket och behålla sina befintliga kunder?
SEO & SEM marknadsföring
Med titeln SEO-specialist arbetar du med sökmotoroptimering och sökmotormarknadsföring. Det innebär att du vill få hemsidor att synas så högt upp som möjligt i det organiska sökresultatet. Med olika metoder och tekniker skapar du användarvänliga webbplatsstrukturer i kombination med intressant och relevant innehåll.
Som SEM-specialist arbetar du med de betalda annonsplatserna på sökmotorn. Du optimerar annonserna efter olika rekommendationer, sökord och budstrategier som tillsammans ska hjälpa dig att höja webbplatsens position i det betalda sökresultatet.
Även om arbetet som SEO- eller SEM-specialist skiljer sig åt arbetar du i båda rollerna med att kontinuerligt utvärdera och analysera webbplatsens synlighet. I detta ingår det löpande strategiarbete för att hitta den bästa, mest lönsamma vägen till toppen.
Sökmotor-optimering (SEO)
Förståelse för marknadsföring via sökmotorer är avgörande för marknadsarbetet. Lär dig de viktigaste verktygen för att synliggöra din verksamhet högst upp i sökmotorerna, och hur du optimerar arbetet med SEO.
Social media marketing
Som social media manager arbetar du med verksamhetens marknadsföring och närvaro i de sociala kanalerna. Där ska du förmedla verksamhetens nytta och värde, skapa en röd tråd kommunikationen och interagera med både nya och befintliga kunder.
För att ta fram rätt innehåll och hållbara strategier behöver du ha goda kunskaper i dataanalys och analys av kundbeteende. Då beteende och trender skiftar snabbt i sociala kanaler är omvärldsbevakning och trendspaning en vanlig arbetsuppgift hos en social media manager.
I yrket krävs det att du är flexibel och tycker om att arbeta med många bollar i luften. Du får utlopp för dina analytiska kunskaper när du tar fram nya strategier och marknadsplaner. Samtidigt som du får använda din kreativa hjärnhalva för att producera engagerande innehåll.
Social Media Marketing
Har du kunskapen som krävs för att arbeta strategiskt och operativt med sociala kanaler som exempelvis Facebook, Instagram och Linkedin?
Karriär och framtidsutsikter
I takt med att digitaliseringen konstant utvecklas behöver även företag och organisationer göra det. Fler och fler verksamheter blir beroende av vassa digitala strateger. Med det sagt ser framtiden som digital strateg ljus ut, med goda möjligheter till jobb på såväl marknadsavdelningar som digitala byråer.
Utbilda dig till digital strateg hos IHM
Hos IHM hittar du YH-utbildningar inom marknadsföring som banar vägen till att bli yrkesverksam inom digital strategi. Utbildningarna uppdateras efter arbetsmarknadens behov, inkluderar praktik och ger dig gedigen kompetens för att inta ett arbetsliv som digital strateg.
Reskill/upskill för dig som yrkesverksam
Är du redan arbetsverksam inom marknadsföring? För dig som vill lära dig ännu mer erbjuder IHM kurser att gå parallellt med ditt jobb. Kurserna ger dig uppdaterad information och kompetens inom yrkesområdet och vässar till dina befintliga marknadsföringskunskaper. Läs mer om IHMs reskill/upskill kurser inom marknadsföring här.
FAQ
Vad är en digital strateg?
En person som arbetar med att ta fram hållbara och lönsamma digitala strategier för företag eller organisationer, antingen på byrå eller på en marknadsavdelning.
Vad gör man som strateg?
Som digital strateg jobbar du med analys av insamlad kunddata. Utifrån datan plockar du ut värdefulla insikter som sedan ligger till grund för det framtida digitala arbetet.