Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Social kompetens på global varumärkesnivå - möt Ellinor Sätterqvist

Sociala medier, influencer marketing och digitalisering. Ingen match för Ellinor Sätterqvist som redan som 24-åring blev marknadschef på Daniel Wellington och i nuläget konsultar och föreläser om bland annat den digitala marknadsföringens expansionskraft. IHM kan nu stolt presentera ett webinar med Ellinor på temat: Så bygger du varumärken på sociala medier.

Ellinor Sätterqvist 960x.jpg

Ellinor Sätterqvist tillhör den nya generations marknadsförare som sätter den datadrivna kundresan främst.

Ellinor Sätterqvist har ett fartfyllt driv i sig sedan länge. När hon gick ur gymnasiet startade hon danslägret ”Brudar som dansar” som pågick i tre somrar med syftet att stärka unga tjejers självkänsla genom dans. Under samma period utbildade hon sig inom ekonomi och marknadsföring vid Örebro universitet och i det avslutande examensarbetet valde hon att rikta in sig på Influencer Marketing. Under arbetets gång insåg hon att det fanns en business bakom inläggen där influencers rekommenderade produkter och fick betalt i utbyte. Med sina nyfunna upptäckter fick hon sedan en chans att utforska ämnet mer praktiskt på sin första arbetsplats, Daniel Wellington.

– Jag ville lära mig av dem som jag ansåg var bäst just då så därför sökte jag mig till Daniel Wellington. Det som är spännande med att jobba i snabbväxande företag är att det finns många möjligheter att utvecklas. Efter ett år blev jag marknadschef över Norden och UK och var ansvarig över ett team på 10 personer, säger Ellinor Sätterqvist.

SoMe Marketing.jpg

Hur vill du sammankoppla varumärke med din kund på sociala medier? Kanske länken finns en via en specifik influencers bildspråk?

På bara några år har Influencer Marketing som tidigare varit en smått rörig terräng nu standardiserats på annonsmarknaden, med agenturer, intresseorganisationer, reklammärkning och officiella instruktioner från Skatteverket om skattesatser. När vi frågar vad som fått Influencer Marketing att explodera så svarar Ellinor så här:

– Dels så spenderar vi mer och mer tid på sociala medier och även mer tid på våra favoritinfluencers konton, inte minst senaste året. När vi ser och hör någon varje dag så känns det som att vi känner den personen och då kan samarbeten kännas mer som en personlig rekommendation än reklam. Dessutom är det väldigt användbart när man går in på en ny marknad där människor inte känner till din produkt. Då kan du som potentiell köpare få en rekommendation från någon du litar på, vilket gör att man ofta känner ett större förtroende snabbare för varumärket.

Vad mer än skatt bör man tänka på när man jobbar med Influencer Marketing 2021?

– Precis som med alla annonsplatser så kan man inte bara finnas, man måste se till att göra jobbet riktigt bra för att nå ut. Man bör komma ihåg att alla influencers inte passar med alla företag, utan man får vara väldigt noga med vilken matchning man gör – lägger man tid på den processen och finner en influencer som verkligen personifierar ens varumärke så kan det bli riktigt bra. Jag tror också det kan finnas möjlighet för fler branscher än de klassiska instagram-företagen att ge sig in i Influencer Marketing, som till exempel utbildningsbranschen och matbranschen.

Ellinors väg vidare från Daniel Wellington gick via medgrundandet av Rerobe i november 2018, en E-handel för secondhand-mode. Åren därefter följde tjänster vid Babyshop Group och digitala byråer, idag arbetar Ellinor som konsult för Digital Dominance, samtidigt som hon föreläser och coachar inom både digital marknadsföring och digitala team. Ämnet hon kommer beröra på IHM:s digitala scen är hur man skapar globala varumärken via sociala medier, en ambition hon förutspår kommer växa snabbt inom svenska företag.

Lär dig skapa reellt värde till din verksamhet från dina sociala plattformar

Vad behöver man för att lyckas med sin globala sociala medie-strategi?

– Det finns olika nivåer på den frågan. Jag ger mer konkreta tips i webinaret för just sociala medier, men framför allt behöver man ha ett helhetstänk. Många företag har en digital omställningsresa framför sig och behöver jobba med företagskultur och teamkänsla för att lyckas. Dels att våga anställa personer med kunskap inom sociala medier och influencer marketing, men även se till att lyssna på deras erfarenheter för att behålla dem. Att skapa en kultur där nya idéer uppskattas och där man skapar processer som fungerar är A och O för att lyckas.

Vill du dyka vidare ner i ämnet så missa inte Ellinors webinar den 6:e maj där hon bland annat kommer ge 10 konkreta tips i konsten att bygga ett globalt varumärke på sociala medier.


Har du frågor om våra utbildningar inom affärsutveckling?

Prata med våra erfarna rådgivare - de guidar dig rätt