Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Möjlighet #1 – Bli dina kunders bästa vän

För att lyckas med Content Marketing måste vi verkligen förstå vad som är viktigt för vår målgrupp – bli deras bästa vän.

Själva kärnan i Content Marketing är att skapa och distribuera innehåll som är relevant för en målgrupp. Ur den målgruppen försöker vi sedan få fram nya kunder samt fördjupa relationen till dem efter det första köpet.

Det här är min sjätte post för IHM i en serie där jag listar fyra utmaningar och fem möjligheter med Content Marketing.

I den första posten gav jag min definition på vad Content Marketing är. Därefter kom fyra poster om olika utmaningar – att ta reda på vad vi egentligen åstadkomma med Content Marketing, vikten av att välja en tydlig målgrupp, hur vi hittar ämnen att skapa innehåll kring samt hur vi mäter.

Detta är den första posten på temat möjligheter.

Hur är en bra kompis?

Det finns ett par saker som skiljer bra vänner från bekanta och främlingar – de bryr sig om hur det är med dig, och de är vill hjälpa dig att lösa problem och komma framåt. Och de ger av sin tid till dig, genom att lyssna eller komma med råd och tips.

Om du vill bli dina kunders bästa vän måste du göra likadant. Du måste vara beredd på att lägga tid på att lära känna dem, du måste vilja att det ska gå bra för dem och du måste vara redo att sätta deras behov i fokus – inte dina egna.

Att du i slutändan vill att de ska köpa av dig motsäger inte något av detta – snarare tvärtom. De som blir dina kunder gör det i hög grad för att de känner ett förtroende för dig och ditt företag.

Hur du gör

Du börjar med det jag skrev om i min post Vilka vill vi nå? – att identifiera en tydlig målgrupp och ta hjälp av olika delar av ditt företag för att lära känna dem och deras olika behov. Här är det viktigt att det verkligen är deras utmaningar och möjligheter du identifierar, inte vad du skulle vilja att de hade behov av.

I nästa steg ska du skapa innehåll som är relevant och värdefullt för dem – som jag skrev om i posten Hjälp, vi har inget att säga. Det handlar om att svara på deras frågor, visa på möjligheter och ibland att utmana dem att tänka nytt.

Men det som gör dig till en god vän är tre saker:

  • I ditt innehåll försöker du verkligen svara på deras frågor och se utmaningarna från deras situation. Och du gör det på ett språk de kan förstå samt sprider det i kanaler där de finns.
  • Du lyssnar på den feedback du får – oavsett om den tar sig formen av sociala interaktioner, mejl, kontakter med dina kollegor – och försöker svara även på den eller addera ny kunskap om det du redan berättat inte räcker.
  • Du respekterar deras kompetens och kunskap. Och visar det genom att varken tala ned till dem eller ger dem information som är för kvalificerad för dem.

Om du håller de här tre punkterna i ditt huvud när du skapar och sprider innehåll så har du tagit ett stort steg mot att bli dina potentiella och befintliga kunders bästa vän. De är alla viktiga på sitt sätt.

Motsatsen är nämligen någon som vill framstå som en god vän, men egentligen bara vill prata om sina egna ämnen, på sitt eget språk och inte är det minsta intresserad av att lyssna eller förstå.

Jag tror inte det är den sortens företag du vill vara.

Slut för denna gång. I nästa post tar jag upp möjlighet nummer två – hur du kan använda Content Marketing för att bli en branschledare. Tills dess, om du har frågor eller funderingar, mejla mig.

Pontus Staunstrup är digital strateg med fokus på Content Marketing. Han är medförfattare till boken Content Marketing för alla och flitig föreläsare/lärare i ämnet.