Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

5 förändringstips från Svante Randlert

Här om veckan höll poddaren och författaren Svante Randlert ett webinar sänt här från IHM Business School. Vi har samlat ihop fem punkter från den uppskattade föreläsningen, tips som kan hjälpa dig i din omställningsprocess – från X till Y … och vidare till Z.

Svante Randlert IHM Business School.jpg

Svante Randlert är en av Sveriges mest anlitade föreläsare, författare till boken Drömledarskapet och mannen bakom poddsuccén #Chefssnack

1. Vi måste förändras med förändringen

Coronapandemin har förändrat en hel värld. Jag har träffat företag som var branschledande innan pandemin slog till, företag som nu slåss för sin existens. Det man kan konstatera är att om man vill skapa ett annat resultat i dessa tider av förändring, så måste man också göra saker på ett annat sätt. Det innebär vidare att vi måste lära oss att hela tiden förändra oss själva för att vara i fas med utvecklingen, annars blir vi omsprungna.


Business Management är på universitetsnivå (SEQF6) och finns både på din IHM-ort och på distans


2. Vad kommer inte robotarna kunna imorgon?

Mycket av det som kommer hända imorgon kommer förmodligen robotar klara av bättre. Det du behöver lära dig är det som robotarna inte kommer klara av. För om robotarna kommer kunna göra det du gör, så kommer de också kunna göra det snabbare – det går inte att komma ifrån. Det som robotarna inte klarar av, är det som allt lärande borde handla om.

3. Sluta erbjuda X när kunden vill ha Y

Människor har ett behov som vi kan kalla för X. Det som hänt efter mars 2020 är att människors beteenden och behov förändrats, många som förut ville ha X, vill nu istället ha Y. Nu kan man som bolag välja att fortsätta sälja X eller gå över till att sälja Y. De som fortsätter sälja X kommer dock bli bortvalda av kunderna. Typiska exempel på det här är Kodak och Nokia, de fortsatte att sälja X trots att kundernas behov förändrades.

4. För att ta sig från X till Y så behöver hela organisationen lära sig Y

De flesta företag funderar mycket på hur de ska kunna erbjuda Y istället för X. En punkt som företagsledare ofta missar är hur väl deras organisationen förstår Y. Många chefer spekulerar själva över vad Y kan tänkas vara, men glömmer att medarbetarna som ska utföra jobbet fortfarande bara kan X, de måste också lära sig Y om Y ska kunna erbjudas till kunderna. Det gäller att få med hela organisationen i ett förändringsbeteende vilket ställer stora krav på kompetensutveckling.

5. Från X till Y till Z – via cirkulärt lärande

När man sitter och tänker över Y, kundens förändrade behov, så bör man också komma ihåg, att snart kommer kunderna inte vilja ha Y heller… De kommer vilja ha Z inom en snar framtid och vill människor ha Z så måste också företag kunna leverera Z. Hur skapar man en företagskultur som kan möta kundernas snabbt föränderliga behov? Det gäller att sluta arbeta med linjärt lärande, det vill säga kunskapsinhämtning som börjar och slutar. Vad som krävs för att överleva på 2020-talet är cirkulärt lärande, förmågan att ständigt befinna sig i ett kunskapsinhämtade stadie.


Hur väl taktar ditt företag med i utvecklingen?

Placera dina affärskunskaper allra längst fram med IHM Business School