Bra ledare - Så är en bra chef
En ledarskapsutbildning kommer ha mycket stor påverkan på dina möjligheter att engagera dina medarbetare, driva starka resultat och känna dig trygg i rollen.
Ta en titt på våra ledarskapsutbildningar och se om någon av dem matchar dina specifika behov.
Eller vill du prata ledarskapsutveckling med en rådgivare?
Ring mig direkt på 076-666 10 46 eller
Maila mig på philip.holmberg@ihm.se.
/Philip
VAD ÄR LEDARSKAP?
Ledarskap innebär att samla och engagera en grupp människor i syfte att gemensamt arbeta i samma riktning. Som ledare på en arbetsplats är målet att få teamet att arbeta samspelt och i enlighet med organisationens kortsiktiga och långsiktiga mål och nå framgångsrika resultat.
Vad är skillnaden mellan chef och ledare?
Chefskap grundar sig i en formell befattning eller yrkestitel och bör inte blandas ihop med ledarskap eftersom det inte är samma sak att vara chef och ledare.
En chef:
- Har befogenhet att fatta beslut och fördela arbetsuppgifter.
- Ansvarar för att uppfylla verksamhetens uppsatta mål.
- Kommunicerar objektivt och formellt, utan känslomässig inblandning.
Ledarskap klassas inte som en yrkesroll utan är någonting som du utövar och kan vara både formellt och informellt.
En ledare:
- Inspirerar andra och formar attityder och inställningar.
- Kommunicerar mer personligt med känslomässigt engagemang.
- Fokuserar på att engagera och utveckla människor.
Vad gör en chef?
Alla verksamheter behöver personer som ser till att organisationen rör sig i rätt riktning och uppnår sina mål. Att låta chefskapet och ledarskapet samspela i en yrkesroll underlättar arbetsprocesser eftersom det skapar både resultatinriktade och relationsinriktade attityder hos medarbetarna.
Vilken ledarskapsutbildning möter ditt specifika behov?
DET HÄR GÖR EN BRA LEDARE OCH CHEF
En bra ledare anpassar sig till olika situationer, vill ständigt utvecklas och visar gott ledarskap genom att visa uppskattning och stöd, vilket skapar en miljö där chefen ger tydlig vägledning och inspirerar medarbetarna.
Dåligt ledarskap kan bli dyrt, både i pengar och engagemang. Arbetsplatser som saknar vettiga ledare riskerar minskad produktivitet, ökad personalomsättning och minskad kundnöjdhet. Hur blir man en chef som utövar ett ledarskap som bevarar hållbara och trivsamma arbetsplatser?
Nedan listar vi tre av de viktigaste aspekterna en ledare behöver tänka på:
- God kommunikation: Inkluderar medarbetarna i dialoger, ger återkoppling och uppmuntrar, vilket får dem att känna sig viktiga.
- Sätta tydliga mål: Ser till att medarbetarna förstår vad som förväntas, vilket motiverar teamet att arbeta mot gemensamma mål.
- Skapa engagemang: Får medarbetarna att känna sig betydelsefulla för verksamhetens framgång, vilket leder till ökad entusiasm och deltagande.
En bra chef kopplar samman team och organisation
En chef och ledare bör alltid veta vart arbetslaget befinner sig, vart de ska och vad de behöver göra för att ta sig dit.
För att hela organisationen ska arbeta i enlighet med den övergripande bolagsstrategiska riktningen behöver ditt team ha delmål att sträva efter - delmål som tydligt linjerar med övergripande mål.
Misslyckas du som ledare med att knyta samman målen riskeras medarbetarnas engagemang arbetet, det kan också leda till att teamets arbete riktas åt ett håll som inte har övergripande stöd i organisationen.
En bra chef kopplar samman indvid och team
Lika viktigt som teammål är individuella mål. Som ledare behöver du se förmågan och utmaningarna hos dina medarbetare och gemensamt arbeta fram mål för att möta dem - mål som i sin tur knyts samman med teamets mål.
När varje medarbetare känner att deras arbete spelar roll och att det linjerar med teamets gemensamma riktning, skapas engagemang. Det handlar om att se till att alla vet vad de ska göra, varför det är viktigt och hur de bidrar till hela organisationens framgång.
Vill du lära dig mer om hur du kan hjälpa dina medarbetare med utgångspunkt i deras egna förutsättningar - se filmen om Situationsanpassat ledarskap.
En bra chef utvärdar
Att hantera och lösa problem är en del av rollen som chef och ledare, det kan handla om allt ifrån mindre konflikter i teamet till komplicerade frågor från kunder eller leverantörer. Du som ledare behöver skapa dig en uppfattning om vad som är källan till problemet för att sedan planera och implementera en hållbar och effektiv lösning.
För att förebygga framtida problem är det mycket viktigt att utvärdera resultatet av problemlösningen och ta fram en strategi för hur det ska hanteras om det inträffar igen.
En bra chef engagerar
För att teamet ska växa behöver alla må bra och finna både gemensam och individuell motivation. En bra ledare arbetar därför kontinuerligt med den varma delen av ledarskapet som handlar om att på olika sätt att engagera, motivera och inspirera medlemmarna i teamet. Motivation ska byggas upp genom både yttre och inre drivkrafter.
Den yttre drivkraften handlar om att skapa motivation genom exempelvis belöningar eller påtryckningar medans den inre drivkraften innebär upplevelse av självkontroll och att stimulera användandet av individens befintliga kompetens.
Engagemang, motivation och inspiration byggs upp genom:
- Realistiska och konkreta mål
- Främjande av kvalificerad utveckling
- Beröm och feedback
- Inkludering och delaktighet
- Lagkänsla
Samtliga drivkrafter behöver utvecklas på både individ- och gruppnivå och i rollen som ledare är du ytterst ansvarig för utvecklingsmiljön.
HUR BLIR JAG EN BÄTTRE CHEF? - 7 EXEMPEL PÅ BRA LEDAREGENSKAPER
För att bli en uppskattad chef så krävs det att du kan utöva ett bra ledarskap, Vilket i sin tur ställer stora krav på dina personliga egenskaper.
Här lyfter vi karaktärsdrag som kännetecknar en bra ledare och chef. Detta betraktas sällan som medfödda egenskaper utan är istället något som man med erfarenhet, ledarskapsutbildning och självreflektion kan uppnå.
1. Självmedveten
Ledarskap grundar sig i god självkännedom, det vill säga att ledaren är väl medveten om sina egna styrkor och svagheter. För att få bättre självkännedom kan du se till att ta del av all kunskap som finns tillgänglig, vara påläst om vanliga misstag och våga erkänna dina egna.
2. Trygg
En framgångsrik ledare är en person som handlar med trygghet och gott omdöme, alltså någon som arbetar i enlighet med samtidens lagar och regler. En bra ledare agerar efter det som är etiskt och moraliskt korrekt gentemot alla inblandade parter - och favoriserar inte medarbetare eller sitt team. Med ett helhetsperspektiv över vad som mest gynnar arbetsplatsen och verksamheten i stort bygger du ett hållbart ledarskap över tid.
3. Kommunikativ
En av ledarens mest centrala uppgifter är att se till att andra lyckas. Ledarskapet handlar om att lägga märke till och förstå andra människors känslor och leda dem i rätt riktning utifrån deras personliga förutsättningar. För att göra det måste ledaren ha en god kommunikativ förmåga. En bra ledare öppnar upp för samtal och kontakt. Ledaren ska kunna förmedla budskap, ge konstruktiv kritik och dela viktig information med medarbetarna på ett tryggt och respektfullt sätt.
4. Empatisk
En annan mycket viktig egenskap hos en bra ledare är förmågan att vara empatisk. Egenskappen kännetecknas av lyhördhet, öppenhet, tolerans och trovärdighet. En ledare som ser och hör sina medarbetare behöver inte nödvändigtvis hålla med dem, men som ledare ska du ha förmågan att sätta dig in i medarbetarens perspektiv för att på bästa sätt bemöta deras känslor, tankar och åsikter.
Ta reda på mer om det empatiska ledarskapet i denna artikel
5. Motiverande
Motivation är kraften som gör att vi får saker gjorda. En framgångsrik ledare bör därför hela tiden motivera och inspirera sina medarbetare till att vilja fortsätta göra ett bra jobb. Motivation och engagemang kan skapas på olika sätt och behöver inte vara kopplat till varje specifik arbetsuppgift - teambuilding, fortbildning eller flexibel arbetsmiljö är exempel på mervärden som kan framkalla motivation hos medarbetarna.
6. Samarbetsinriktad
Att bara stå och peka med ena handen är något av det värsta du kan göra som chef. För att ni ska uppnå framgångsrika resultat är det viktigt att du är och visar upp att du är en del av teamet. Det betyder att du behöver bygga goda relationer med samtliga teammedlemmar.
Med det sagt är det också viktigt att personerna i teamet har goda relationer med varandra. Så ge plats och utrymme för medarbetarna att komma varandra närmare, se till exempel till att de emellanåt får umgås under mer avslappnade former än rent arbetsmässiga.
7. Handlingskraftig
Ett ofrånkomligt krav som chef är förmågan att fatta beslut. Det är chefen som har ansvar över att ta beslut och analysera utfallet. För att lyckas behöver du arbeta målmedvetet, strukturerat och ihärdigt.
Det är viktigt att ledaren vågar fatta beslut, men också att ledaren kan stå för dem även när det inte går som tänkt. Du vinner respekt genom att vara beslutsam, och går det inte vägen så kommer du vinna respekt genom att stå för misstaget eller felbedömningen.
HUR VET MAN OM MAN ÄR EN BRA CHEF?
För att bli en bra chef ska du jobba på att bli en bra ledare. Mer specifikt handlar det alltså om att arbeta med
- Kommunikation
- Målsättning
- Engagemang
En uppskattad chef ser sina medarbetare som individer och inte som arbetskraft. Var en tillgänglig chef, visa att du är närvarande, stöttar och hjälper när behovet finns.
Vi spenderar många många timmar på vår arbetsplats, så se till att ditt team känner sig trygga, kan slappna av och känner att de kan vara sig själva på jobbet.
Sammanfattningsvis är du en bra chef när du lyckas motivera medarbetarna till att sträva efter verksamhetens kortsiktiga och långsiktiga mål.
Att gå en ledarskapsutbildning är ett smart steg för att utvecklas i rollen som chef och ledare. IHM Business School har en lång erfarenhet av administrera och utveckla ledarskapsutbildningar och har flera olika alternativ för dig som antingen är ny i din roll eller som vill utvecklas i den.