Visual Merchandiser - Unified Commerce: Mer än bara snygga skyltfönster
Ni studerar Visual Merchandiser - Unified Commerce. Berätta om utbildningen
– När jag sökte utbildningen visste jag att det handlade om att tilltala kunder visuellt och få dem att köpa. Men nu har vi även lärt oss mycket om kundbeteende, kundresor köpbeteende, online… mycket mer än man först trodde. Det finns många dörrar och möjligheter efter utbildningen, berättar Agnes.
– Visual Merchandiser - Unified Commerce är mycket mer än att bara göra ett snyggt skyltfönster. Man jobbar med det visuella i butik eller online ur ett försäljningsperspektiv, säger Evelina och tillägger:
– Vi är så blandade åldrar i vår klass! Det tycker jag är utmärkande för en yrkesutbildning; att man kan starta, eller sadla om, lite när man vill i livet.
Vad vill ni göra efter utbildningen?
– Jag vill helst jobba inom kläd- eller inredningsbranschen. Att jobba visuellt med färg och form i butiker är jag jätteintresserad av. Det är också viktigt att få jobba tillsammans i ett team, säger Agnes och Evelina berättar att:
– Jag är mer inne på att få jobb på ett huvudkontor, samarbeta med inköpsavdelningen och jobba med riktlinjer för personalen i butik med t.ex. koncept och planogram. Men jag vill inte bara sitta på ett kontor – jag vill vara på plats också!
Agnes Andersson
Evelina Schultz
Nu är de med och tävlar i Yrkes-SM. Här tävlar och mäter Sveriges mest yrkesskickliga ungdomar sina krafter mot varandra inom ett 50-tal yrken.
Agnes Andersson och Evelina Schultz har kvalat in i kategorin Visual Merchandiser.
Här berättar de hur det gick till och vad som väntar härnäst!
Grattis till platserna i Yrkes-SM. Hur hörde ni talas om tävlingen?
– Det var mitt under en lektion. Vi och tre andra i klassen blev inslängda i ett möte med Catharina, vår utbilningsledare. Jag hann tänka: Vad har vi gjort för fel nu? men det visade sig att hon bara ville berätta om tävlingen, säger Evelina och Agnes tillägger:
– För att delta i tävlingen måste man vara under 23 – därför var det just vi som var inkallade i mötet.
Tävlingsbidrag: ett skyltfönster
Första steget i tävlingen var att lämna in ett arbetsprov i form av ett skyltfönster. Skyltfönstret kunde utformas på valfritt sätt och på ett eget valt tema. Uppgiften var att skapa en skylfönsterexponering med:
- Ett tema som tydligt framgår
- En innovativ och kreativ idé
- Ett professionellt men kreativt sätt att lyfta fram rekvisita och skyltmaterial
- En balanserad komposition som lyfter fram produkten på ett säljande sätt.
Bilder på skyltfönstret, tillsammans med en kort presentation, skickades därefter in till en jury.
– Det fanns inga spärrar eller regler – det var bara att tänka fritt och kreativt! Men i och med att arbetsprovet var så fritt var det svårt att veta vad juryn ville ha, säger Agnes. Evelina tillägger att en annan utmaning var att hitta rekvisita och skyltfönster och samtidigt hinna med allt skolarbete.
–Till slut hittade vi två skyltfönster i Kristianstad via en kontakt till mig. Många butiker har behövt stänga ner och därför hade min kontakt skyltfönster som vi kunde använda, berättar Agnes.
Skyltfönstren hade ljussättning och skyltdockor så därefter var det bara att börja skapa innehållet.
Agnes skyltfönster på temat Framåt
Evelinas skyltfönster på temat Pyjamasparty
Berätta om era skyltfönster
– Men första idéen blev inte alls slutresultatet. Temat på mitt skyltfönster blev ett glatt och rosa pyjamasparty, berättar Evelina.
Evelina funderade fram och tillbaka, hittade inspiration på Pinterest, fyllde en lista med idéer och lånade bland annat sin mammas bröllopsklänning. Agnes hade däremot sin färdiga idé klar från start:
– I och med ensamheten under Corona-pandemin funderade jag på: Hur ska vi ta oss framåt tillsammans efter det här? Framåt blev mitt tema. Jag har alltid gillat pappersflygplan. Pappersflygplanen fick därför symbolisera att lyfta varandra och flyga iväg mot nya möjligheter och på så sätt ge varandra hopp om framtiden.
Tävlingen fortsätter i Stockholm och därefter Shanghai.
Vad är nästa steg?
– Nu ska vi till Stockholm! Vi har fått tågbiljetter och hotell och ska tävla på plats under två dagar. Vi får inte veta så mycket i förväg eftersom att det ska vara lika förutsättningar för alla. Men vi kommer att få varsin arbetsstation med rekvisita och verktyg samt en kundbrief och ett tema för produktexponeringen på plats, berättar Evelina.
Vinnaren vinner SM i kategorin Visual Merchandiser och går vidare till Yrkes-VM: Worldskills i Shanghai.
Satsar ni på Shanghai?
– Ja, så klart, nu när vi får chansen. Men oavsett så har det varit en rolig grej att göra tillsammans. Det kommer att vara fräckt att vara på plats i Stockholm och skapa, säger Agnes och Evelina tillägger:
– Det viktigaste är att få möjlighet att testa sin egen kreativa sida. Vi har lärt oss jättemycket av det här – till exempel hur man använder en skyltdocka, haha!
Framtidens Visual Merchandisers utbildas på IHM
Få kompetens att arbeta med visuell kommunikation i digitala och fysiska butikskoncept.