Lovisa Lönnqvist "Med kreativ drivkraft kan man åstadkomma det mesta"
Lovisa Lönnqkvist Foto: Alexander Rooth
Hur startade din karriär Lovisa?
– Efter idrottsprogrammet på gymnasiet hamnade jag på Carola Musikproduktion med artisten Carola Häggkvist. Under fem år fick jag känna på högt i tak, tempo, skiftande arbetsuppgifter från administration till att vara ute på turnéer.
Söker du grundläggande förståelse för faktorerna som styr en affärsverksamhet?
Innan du startade eget befann du dig på Telenor, vad var din roll där?
– Jag började som HR-assistent och när jag slutade var jag Employee Engagement Partner med ansvar för kultur, värderingar, engagemang och varumärke. Mitt starkaste minne var att projektleda ”Bättre Tillsammans”, företagets historiskt största event där människa och varumärke stod i fokus.
"Vet du att snittet man lägger på arbete i sitt liv är 99 177 timmar, jag vill påverka arbetsplatser så de timmarna blir lite, lite bättre..."
Vad fick du med dig av den tiden?
– Medarbetarupplevelse och varumärke landade nära mitt hjärta, upplevelsen av att jobba för och inte på ett företag sätter jag ofta före processerna. Det finns mycket man kan göra för att engagera människor om man bara lyssnar på dem.
Och vad hände sedan?
– Jag hoppade rakt ut för att prova mina vingar med att förverkliga tanken på att skapa något nytt och eget. Jag köpte en stor whiteboard och satte upp hemma. Med post-it-lappar och mindmapping ritade jag upp; vad är mina styrkor, vad är mina utmaningar, vad är jag bra på, vad är mina kärnvärden och vad är min vision?
Så vad kom du fram till Lovisa?
– En stark passion för människor och varumärken. Jag tänkte: Hur får man ihop de här delarna? Jag drog igång ett aktiebolag och tog reda på allt från redovisning till att kicka igång en hemsida under ett för mig självklart namn; Sparkle. Alla har en gnista, hur kan man hitta, påverka och sprida den. Vet du att snittet man lägger på arbete i sitt liv är 99 177 timmar, jag vill påverka arbetsplatser så de timmarna blir lite, lite bättre...
Varför brinner du så starkt för HR-frågor?
– Telenor tiden gav mig bred inblick i HR-områden. HR har ofta många otacksamma “hattar” på sig, samtidigt ser jag stor utvecklingspotential. Exempelvis smart effektivistering, fokus på medarbetarupplevelse och employer branding behöver komma högre upp på agendan.
Om du får välja ett kområde som är på väg att växa inom HR, vilket är det?
– AI-marknaden är spännande. Här tror jag folk är rädda för att de ska bli ersatta, men det handlar inte om att bli “ersatt av en robot”. Människor behövs, det är istället kanske så att de som använder AI som verktyg är de som kommer ersätta de som inte använder AI.
Samtidigt som du startade ditt företag så började du studera Business Management på IHM, hur upplevde du det?
– Jag tror mycket på learning by doing, därav föll valet på IHM. IHM matchade mig som är smått rastlös men samtidigt nyfiken person. Den praktiska delen och att parallellt jobba gör att inlärningen blir på riktigt. För mig satte sig saker mycket snabbare. Business Management var också självklart för att jag vill lära mig mer om affären.
"Business Management gav mig kunskap om att se helheten av affären - hur det hänger ihop. Det är en effektiv, bred och framför allt rolig utbildning."
Vad tog du med dig från kursen?f
– Att det är mer än en utbildning på ett CV! Jag har knäckt koden om affärsverksamhet, där jag har en trygghet i att både driva mina egna företag och hjälpa kund genom användbara modeller, samt få ihop varumärket, människorna och affären. Det är det jag pysslar med mest i dagsläge. Sen att få vara i IHM-bubblan och skaffa vänner är ju obetalbart.
Hur skulle du sammanfatta utbildningen?
– Ett pussel föll på plats, en del var nytt och vissa saker blev en bekräftelse på vad jag redan kunde. Business Management gav mig kunskap om att se helheten av affären - hur det hänger ihop. Det är en effektiv, bred och framför allt rolig utbildning.
Vad händer i ditt liv nu?
– Sparkle växte ur skorna rätt fort och har med två mäkta erfarna kompanjoner, Anna Cervin och Therese Bengtsson startat ett nytt företag. Vi jobbar med Business Brand och har med gemensamma värderingar i grunden bildat Spark & Grow. Det är coolt, för vi kommer från helt olika bakgrunder där de senast var på B2B marknadssidan och jag från HR.
Men det är kombinationen som leder till att ny mark krattas där vi ser varumärket och människor som ett och samma för våra kunder och kombinationen av människor och varumärke ger effekt på affären. Hur lik är inte en medarbetarresa, en kundresa för att ge en hint av hur man med oss kan skapa värde och samtidigt spara tid, ekonomi och resurser. Vi vill göra branschen och arbetsdagarna lite bättre!
Vilket är ditt nästa steg?
IHM:s utbildningar säkrar kompetensen som säkrar din karriär