Lia på distans - Linnea utvecklar koncept för Barncancer-fonden
Linnea Nyberg, 27 år, är bosatt i Stockholm och pluggar till Konceptutvecklare Event- och besöksnäring vid IHM. Just nu avslutar hon sin andra LIA-period på Barncancerfonden.
Hur fick du din LIA-plats på Barncancerfonden?
– Min största drivkraft är att hjälpa andra människor och att kunna blanda det med projektledning och gärna Event och konceptutveckling också, så jag hade skrivit ner olika välgörenhetsorganisationer inför min LIA-period och Barncancerfonden var ett av dem. När vi hade näringslivsdag på IHM så såg jag i förväg att Barncancerfonden skulle vara med och då blev jag både glad, men också rädd eftersom jag insåg att många andra skulle söka just den platsen. Då mailade jag Barncancerfonden dagen innan Näringslivsdagen och väl där gick fram och presenterade mig och då hade de läst mitt mail. Vi pratade lite och bestämde tid för intervju direkt.
Vill du arbeta med event och destinationsutveckling?
Om du studerar Event & Destination Developer får du lära dig att utveckla koncept och produkter för event- och besöksnäringen.
"jag hade en fantastisk handledare som verkligen styrde upp det hela väldigt bra och anpassade efter distans"
Hur inleddes din LIA-period?
– Det var lite speciellt, jag var med på plats fysiskt i två veckor, men sedan när Corona kom gick vi princip hem på dagen och har sedan dess arbetat på distans. Det finns fortfarande massor människor på Barncancerfonden som jag knappat har pratat med vilket man hade gjort vid kaffemaskinen i vanliga fall. Men jag tycker ändå första LIA-perioden gick bra, jag hade en fantastisk handledare som verkligen styrde upp det hela väldigt bra och anpassade efter distans.
Vad förändrades i upplägget från en fysisk LIA?
– Man fick sätta sig in i olika program, man fick sätta rutiner kring hur man skulle jobba för att komma in i ett sitt team. Där gjorde vi egentligen så att vi tog ett måndagsmöte och ett fredagsmöte och sen briefade vi in varandra väldigt mycket och skapade ett effektivt team även på distans. Där handlar det väldigt mycket om att min handledare var väldigt duktig på att fånga upp mig och ta med mig i allt, i princip alla hennes möten var jag med på bara för att jag skulle få en ingång i det hela. Jag rycktes med i alla möjliga TEAMs-möten vilket kändes jättebra.
Vad har du för tips för en lyckad LIA på distans?
– Det handlar rätt mycket om självdisciplin eftersom det är mycket självständigt arbete och mycket eget ansvar. Man bör också se till fråga kollegorna vilka planeringsverktyg som används och hur används de. I mitt team använder vi till exempel OneNote där vi tar olika anteckningar tillsammans och vi har också en SharePoint tillsammans där vi gemensamt kan kolla på våra dokument. Ett viktigt tips är att alltid våga fråga och höra av sig till sina kollegor, för annars blir det svårt.
"Efter LIA 1 hade jag lyxen att få en projektanställning och därmed fortsätta med det projektet över sommaren"
Hur har dina två LIA-perioder skilt sig från varandra?
– Extremt mycket. Vid första LIA-perioden så hade min handledare gjort ett jättebra och välutformat schema till mig och jag fick följa med i hennes projekt och suga in allt. Sedan i slutet av perioden fick jag ta mig an ett eget projekt. Efter LIA 1 hade jag lyxen att få en projektanställning och därmed fortsätta med det projektet över sommaren. Nu på LIA 2 har jag i princip bara egna projekt och jag känner mig inte riktigt som en LIA-praktikant, även om jag fortfarande har tryggheten att kunna be min handledare om hjälp ifall det skulle behövas.
I december var Linnea Nyberg med och utvecklade det digitala eventet Stream of Hope. I bild syns projektledaren Natahlie Hilleström och programledaren Marcus "Tutsi" Toth.
Vad har du för arbetsuppgifter idag, hur ser en dag ut på distanskontoret?
– Det beror på var jag är i mina projekt. Är man i början av projekten så är det mycket uppstartsmöten med interna personer, det kan exempelvis vara de som har hand om produktion eller de som har hand om vår hemsida. Det kan handla om att skapa koncept, bygga en projektplan, bygga en contentplan. I mitten av projektet lanserar vi eventet och lite senare genomför vi det, då är man huvudpersonen som är på plats digitalt eller fysiskt och ser till att allt som ska utföras görs korrekt och sedan är det utvärdering. Dagarna kan alltså se väldigt olika ut.
Vilka nackdelar har du upplevt med distansupplägget?
– Det har varit svårt att lära känna hela organisationen vilket gör att det varit svårt att se hur allt hänger ihop. Det tar längre tid att få en relation med personer i både team och på sin avdelning. Man ställer till exempel inte en enkel jobbfråga rakt ut, utan samlar i stället på sig flera frågor innan man hör av sig till någon.
Vilka fördelar har du upplevt?
– Jag tycker att man får lära sig vara självständig väldigt snabbt och jag tror det är väldigt positivt att få vara själv och utmanas, att lära sig saker och tänka ett varv till innan man frågar oavsett om det är program eller kring eventen. Man får lära sig att klara av saker själv och får ett bättre självförtroende.
Vill du utvecklas där du befinner dig?
Ta en titt på IHM:s distansbaserade Yrkeshögskoleutbildningar
Handledaren Nathalie Hilleström, Linnea Nyberg och kollegan Malin Paulsson
"Jag ser mig själv bara vara i början av min utveckling och ser fram emot att lära mig massor av nya saker i den organisationen jag jobbar med nu"
Hur ser du på framtiden?
– Jag känner mig väldigt peppad trots att vi lever i en pandemi, jag hoppas jag får jobba vidare på Barncancerfonden och fortsätta jobba med mitt team och utvecklas som projektledare. Jag ser mig själv bara vara i början av min utveckling och ser fram emot att lära mig massor av nya saker i den organisationen jag jobbar med nu. Jag tror att allting kommer lösa sig till slut trots att vi lever under en pandemi.
Kommer du fortsätta jobba på distans när situationen stabiliseras?
– Jag tror och hoppas det kommer bli mer 50/50, jag trivs med att ha det lite mixat i min vardag. kanske kunna jobba två dagar hemma, tre dagar kontor och dela upp arbetsuppgifterna utifrån det man behöver göra. Vill man vara lite mera kreativ med kollegorna så kan man vara på kontoret, behöver man fokusera på sitt eget arbete så kan man sitta hemma, det är ganska enkelt egentligen.
Läs mer om omvandlingen från fysisk till distansbaserad LIA
Helt nya möjligheter med IHM på distans
Ta din affärsverksamhet till nästa nivå - var du än befinner dig