Magnus äng blev glad och galen, toklycklig...
Var växte du upp?
– Jag kommer från vanlig arbetarklass och växte upp i de södra delarna av Malmö. Det heter Almvik, vid Lindängen, och är ett segregerat område likt andra delar av södra Malmö. Jag älskar det området, men det finns många fördomar om det. Jag växte upp med alla möjliga nationaliteter under 70 och 80-talet, en fantastiskt bra uppväxtmiljö om man höll sig borta från den kriminella världen.
Hur hade du det hemma?
– Vi hade det väldigt knapert och därför fick vi jobba och betala hemma för att överleva. Jag har sålt tidningar, påskkort, frallor; you name it! När jag var runt tolv år ringde jag på i höghusen och samlade in pantflaskor. Jag har varit med om att gå på socialen under en sommar när det var tufft. Någonstans växte det fram ett driv där, att jag skulle ta mig upp från den nivån.
SEO, SEM, SoME, Analys eller Content?
Uppdatera dig själv med IHM:s utbildningar i digital marknadsföring
När blev du intresserad av företagsamhet?
– Som 19-20-åring hittade jag en eftergymnasial utbildning i Katrineholm i marknadsföring. Jag kom från en teknisk gymnasieutbildning med ettor och nollor och beräkningar om oändligheten, men i den här utbildningen vände alltihop. Plötsligt kunde jag ta till mig studierna, plötsligt var jag intresserad.
Vad häftigt! Vart tog du vägen sen?
– Sen fick jag ett jobb i Stockholm som gick ut på att jag knackade dörr och sålde kemikalier till bensinmackars biltvättar. Efter ett år kände jag att det var dags att röra sig hem till Malmö igen. I samma veva startade Citymail upp i Malmö, och då är vi framme runt 1995.
Hur många anställdes i Malmö?
– De sökte ett hundratal brevbärare och gjorde 2000 intervjuer. När jag satte mig vid intervjubordet sa jag att jag inte ville bli brevbärare, utan deras första säljare i Malmö, men för att bli en bra säljare måste jag först jobba som brevbärare för att veta vad jobbet handlar om. Av de 2000 var jag en av de 100 som anställdes.
Hur gick din karriär på Citymail?
– Efter två, tre månaders brevbärarjobb blev jag deras första säljare i Malmö. Sedan blev jag Key Account Manager och fick möjligheten att jobba väldigt nära grundaren och entreprenören Bror Anders Månsson. Han var då rikskändis och var på Dagens industris löpsedlar var och varannan vecka.
Hur var det att arbeta för honom?
– Som KAM, 24 år gammal, fick jag inte träffa koncernchefer för de stora bolagen, Egmonts, Allers och Bonniers eftersom jag var för ung. Då bokade jag ofta in möten där Bror Anders Månsson fick träffa koncerncheferna, för honom ville alla träffa. Jag fixade mötena med potentiella kunder och körde honom dit, så fick han sköta snacket. När de kom ut, fixade jag avtalsförslag, såg till att få signaturerna på plats och fick provision.
Mitt i allt det här läste du marknadsekonom DIHM vid IHM i Malmö. Hur kom du på det?
– Jag hade en kollega som fått den av företaget, vilket jag fått nys om, och jag ville ha samma sak. Jag var ganska kaxig på den tiden, trevlig men kaxig. Jag gick förbi min närmaste chef och pratade direkt med Bror Anders. Jag sa till honom vad jag ville, jag sa att jag ville bli vd, och för att bli det ville jag läsa till Marknadsekonom DIHM.
Och han gick med på det?
– Precis, så jag pluggade på IHM och gick ut med toppbetyg. Under de två åren hittade jag min egen studieteknik. Jag tog hem ett gäng stora blädderblocksark, dom man ofta ser i konferensrum och tapetserade hela min lägenhet med dem. Sen skrev jag ner allt studiematerial på dem. Jag pluggade genom att titta på de här arken och när jag skrev tenta kunde jag gå tillbaka i mitt minne: Just det ja, ovanför spisen i köket, där finns den anteckningen.
Har du frågor om våra utbildningar inom affärsutveckling?
Prata med våra erfarna rådgivare - de guidar dig rätt
Vilka är dina bästa minnen från dina DIHM-studier?
– När det var statistiktenta hade jag en av mina häftigaste upplevelser någonsin. Några veckor efter att jag gjort den, låg jag hemma nerbäddad och sjuk. Då ringde mina klasskamrater och sa: “Det är någon som skrivit alla rätt på statistiktentan, är det du?”. Jag loggade in och såg att det var jag som fått alla rätt. Hela min kropp började skena iväg i massor av endorfiner, och jag blev glad och galen, toklycklig och bara helt chockad. Helt plötsligt var jag frisk.
Vad hände sen?
– Det blev en utredning på IHM eftersom statistiktentan var den svåraste tentan, och ingen hade fått alla rätt tidigare. Jag blev uppkallad till rektorn i Malmö och fick sitta och förklara hur jag lyckats. Ja, det var mycket som hände under mina IHM-år, och då pratar vi slutet av 90-talet.
Stannade du kvar på Citymail efter det?
– Nej, när jag var klar med IHM lade Citymail ner i Malmö, och det var dags för mig att hitta på något annat. Då blev jag mer eller mindre headhuntad in till blombudsföretaget Euroflorist. Först var jag management-trainee i ett år och fick sen rollen som vd i dotterbolaget i Danmark som blödde pengar. Jag pendlade från Malmö, det tog en timme över den nya bron.
Hur fortsatte din karriär därifrån?
– 2004, samma dag som mitt första barn föddes, blev jag vd för Euroflorist i Sverige och bolaget gick från 120 miljoner till 220 miljoner i omsättning under tre år. När jag var på Euroflorist blev vi Googles första avtalskund i Sverige med Google adwords. Jag var vd i Sverige, men lämnade den rollen och gick in koncernledningen för hela Europa med ansvar för alla länders e-handel och marknadsföring.
Söker du grundläggande förståelse för faktorerna som styr en affärsverksamhet?
Hur slutade din resa på Euroflorist?
– Runt 2009 bestämde grundaren Peter Jungbeck att han skulle hoppa av Euroflorist, och den nya koncernchefen saknade enligt mitt tycke mycket av den entreprenörskänsla som jag var van vid och var alltför byråkratisk. Jag fick inte igenom mina beslut, och då såg jag till att vi gick skilda vägar. Därifrån startade min egen entreprenörsresa.
berätta om Topvisible.
– Vi startade 2012. Grundtanken med Topvisible var att det skulle bli ett program för de som arbetar med sökmotoroptimering. Vändpunkten för bolaget blev när vi fick en högt uppsatt person på Google att ställa sig på en scen tillsammans med mig i Malmö. Vi stod och snackade inför 120 personer, och efter det har det bara sprutat på med uppdrag.
Hur ser framtiden ut, vad har du för drömmar?
– Jag har en liten dröm om att engagera barn och ungdomar som kommer från områden jag kommer från. Kunna ge dem möjligheten att ta en genväg in i digital marknadsföring. Det finns människor ute i världen och i Malmö som har egenskaperna, men kanske inte insett hur de kan förvalta dessa egenskaper. Där skulle jag kunna hjälpa till.