Han sålde sin e-handel för att börja plugga!

YH-utbildningen E-Commerce Manager tog den fotbollsälskande entreprenören Adam Wilhelmsson från det egna lilla E-handelbolaget i Vara till en praktikplats på giganten H&M. Här kan du ta del av hans inspirerande karriärresa.

– Varför började du sälja sportskor online?

Jag och några av mina lagkamrater var tvungna att köpa våra fotbollsskor från utlandet, då det inte fanns någon som specialiserade sig på enbart sportskor i Sverige, så jag såg min chans och startade min E-handel. På siten sålde jag sportskor från välkända, men underrepresenterade, varumärken till ett bra pris. Hela min lilla tvårumslägenhet i Vara var full av sportskor, men till slut fick jag tag på lagerlokal.

– Men det tar tid att få igång ett företag, kunde du överleva på detta?

– Nej, det krävs mycket tid och tålamod innan man får snurr på en nystartad e-handel, så under de drygt tre åren jag drev siten gjorde jag det parallellt med att jag hade ett ”vanligt” heltidsarbete, vilket faktiskt gav mig bra erfarenheter. Jag byggde bland annat upp och drev en E-handel för ett bolag som sålde byggprodukter, jobbade med telefonförsäljning och med sälj och marknadsföring online på First Camp.

– Vad var det som fick dig att börja plugga?

– Någonstans kände jag att jag ville ha en bredare kunskap och förståelse för alla delar av E-handeln, under tiden jag drev min egen site fick jag ju lära mig själv. Det i kombination med att jag ville bli så attraktiv som möjligt på arbetsmarknaden, jag kände också behovet av ett ”bevis” på vad jag kunde för att kunna få jobba för större bolag.

– Varför föll valet på E-commerce Manager?

– Jag uppmärksammade utbildningen precis när den lanserades, och när jag läste vad den innehöll var det ingen tvekan om att detta var precis vad jag sökte. Dessutom fick jag höra mycket gott om IHM av personer i min närhet, så det var bara att slänga in ansökan och vänta lite nervöst på att jag skulle komma in.


En ny digital framtid i Kalmar? Utbilda dig till E-commerce Manager


– Och in kom du, Hur var klassen, kändes det nervöst?

– Det är alltid lite nervöst i början. Jag var ny i stan och flyttade ihop med en kompis som jobbade som kock här uppe, så jag fick en bra introduktion till stan. Klassen blev en positiv överraskning med folk ifrån olika delar av Sverige; Östersund, Gbg, Stockholm och jag från Vara. Vi var också ett ganska brett ålderspann från drygt 20 upp till närmare 50, så redan från början var det bra diskussioner utifrån att alla hade olika erfarenheter och infallsvinklar.

– Men kunde du driva ditt gamla siten och förbättra den i takt med allt du lärde dig?

– Nej, jag beslutade mig för att sälja den delen av bolaget med siten strax innan det var dags för skolan för att kunna fokusera helt på studier och praktik.

– Vilken praktikplats blev det?

– Genom en kontakt så fick jag chansen till en intervju på H&M New Business Online. Helt perfekt för mig som ville jobba på med ett globalt perspektiv i ett företag som har muskler att växa online.

– Ja, du fick din drömstart, hur kändes det?

– Först lite nervöst, vad skulle jag kunna tillföra i en så stor organisation? Men Janne och de andra såg mig som en team-medlem, och direkt fick jag förtroendet att köra ett projekt själv; analys av expansionsmarknader för H&Ms onlineaffär, så det var bara att gasa på. Naturligtvis mycket spännande och krävande med ett så stort ansvar, men det var precis det här jag ville göra, så det kändes riktigt utvecklande och motiverande.

– Du hittade din plats, men efter tre månader var det dags för skolan igen, hur kändes det?

– Ja du, jag var kluven! Jag fick erbjudande om att hoppa av skolan för en heltidsanställning, men jag ville verkligen tillgodogöra mig de kunskaperna vi skulle få och genomföra den sista tiden på skolan, så vi kom överens om att jag skulle köra 20 procent på H&M parallellt med skolan, en perfekt lösning för mig.

– Riktigt bra! Så, tillbaka till skolan, hur var känslan nu när alla varit ute på sin första LIA?

– Om det var bra diskussioner när vi startade utbildningen så måste jag säga att det höjdes på alla plan. Alla var mer införstådda med hur det funkade där ute, de flesta hade en bättre bild av vad de ville göra i E-handelsvärlden, alla kändes ännu mer motiverade.

– Så skolan flöt på bra med massor av nya kunskaper och så var det dags för LIA-period nr två, jag förmodar att det var självklart att du skulle in på H&M igen?

– Ja så var det, men när jag var nere på en kort semestertur till Teneriffa för att surfa på lovet, så ringde min handledare och frågade om jag ville ha min LIA på Cheap Monday istället. Jag skulle få jobba i ett litet E-handelsteam. Det kändes riktigt bra då, det var mer konkret e-handel. Där jag skulle få en bättre förståelse för hur ett av H&M:s egna varumärke drev sin onlineaffär och en bredd på min LIA som överträffade mina egna mål.

– Och du är där nu, hur är det?

– Stämmer, vi är ett riktigt bra team, och det är en härlig puls när man är så nära konsumenten och skruvar på alla parametrar för att optimera E-handeln och leverera ett så bra erbjudande som möjligt.

– Du pratar hela tiden om att du är en del av teamet, men du är där som praktikant, är det ingen skillnad?

– Det beror naturligtvis på vad man själv gör det till, och var man hamnar under sin praktik. Med IHM:s set-up för utbildningen så innebär det att kunskapen jag tillgodogör mig ska funka ute i näringslivet. Väl på plats är det upp till mig själv att se till att använda verktygen på rätt sätt och att visa framfötterna.

– När är det dags för ex-jobb?

– I andra halvan av maj och hela juni är det stort fokus på ex-jobbet.

– Sedan är du färdig E-Commerce Manager, vad händer då?

– Min förhoppning är att jag ska få fortsätta på H&M, det är ett stort företag med många spännande utmaningar framför sig.

– Det tror jag nog H&M vill också! Om du tittar fem år framåt i tiden vad har du då som du inte har idag?

– Jag har fått en större förståelse för den globala handeln med fokus på E-handel men även synergier som utvecklas mellan de fysiska och de digitala kanalerna. Jag har också förbättrat min kunskap i vad som krävs av en e-handelsverksamhet ur ett företagsperspektiv och ur ett kunderbjudandeperspektiv.