Hedda Spendrup – från bryggmästare till business developer
Hej Hedda, vad kul att få möjlighet att prata med dig – kan du presentera dig själv?
– Jag heter Hedda Spendrup och jag är bryggmästare och har jobbat på mitt familjeföretag Spendrups sedan gymnasiet. 2015 drog jag i gång ett projekt, ett dotterbolag till Spendrups som heter Omaka, vilket är ett bryggeri och en restaurang i centrala Stockholm.
Vilken affärsidé ligger bakom Omaka?
– Det som vi är unika med på Omaka är att vi fokuserar väldigt mycket på öl och mat-matchning. Vi har både bryggeri och restaurang i samma lokal och vårt huvudfokus är att hitta unika kombinationer mellan öl och mat. Vi vill locka nya typer av öldrickare genom ett förhållningssätt till öl som inte är så strikt. Öl kan få vara gränsöverskridande till andra typer av drycker så länge ölet är balanserat och välgjort.
Om vi backar bandet – var det tänkt från början att du skulle arbeta på Spendrups?
– Nej det var inte alls min tanke faktiskt, Jag gick naturmiljö på gymnasiet och hade tänkt bli marinbiolog. Men istället började jag jobba med produktutveckling på familjeföretaget och tyckte att det var helt underbart roligt. Branschen och kollegorna passade verkligen mig. Sedan åkte jag till Berlin och pluggade till bryggmästare.
Examinera dig som affärsledare
Med Sveriges mest verklighetsnära utbildningsprogram i affärsutveckling
Vad blev nästa steg efter din bryggmästarexamen?
– När jag kom hem till Sverige igen så kände jag att jag ville utvecklas ännu mer och få göra min grej inom öl och visa upp den nya generationen Spendrupsare. Där föddes idén om att starta ett mikrobryggeri, vilket familjen tyckte var jätteroligt. Det kunde ge Spendrups en spets i portföljen med någonting super premium, som verkligen fokuserade på mat och öl på ett helt nytt sätt.
Var landade bryggeriet?
– I samma veva fick jag nys om en lokal i gamla Arkitekthögskolan i Stockholm som är utnämnd till Sveriges fulaste hus. Det var superbrutalistiskt och häftigt, vi stod i gamla garaget med grusgolv och öppet ut mot gatan. Men själv blev jag helt kär i lokalen och började projektera – vilket resulterade i en lång byggnadsfas innan vi till slut kunde öppna 2020.
Och hur smakade ölen?
– Vi mejslade vi fram ett motto som lyder "smak före stil", vilket innebär att vi inte fokuserar så mycket på stilen när vi brygger vår öl utan mer på smaken vill vi få fram. Vi brygger till viss del traditionell öl, men också många sorter som traditionella öldrickare inte skulle kalla öl, utan snarare benämna som vin, cider eller cocktails – och själv tycker jag det är superroligt att det kan få vara lite mer fritt. För på det här sättet kan vi även attrahera nya öldrickare som säger att de inte tycker om öl, men som verkligen fastnar för en ny spännande smakprofil.
Hur har det gått för Omaka sedan start?
– Vi har haft väldigt tuffa år. Vi öppnade mitt under pandemin och efter det kom krig och lågkonjunktur, vilket inte gjort det helt lätt. Men sedan har vi haft väldigt fina toppar också. Jag skulle säga att vår räddning idag är att vi både har ett restaurangben och ett bryggeriben att stå på. Vi säljer via andra restauranger och via Systembolaget och den försäljningen har verkligen tagit fart, vilket känns superskönt.
Du är också igång med ett affärsutvecklingsprojekt – kan du berätta om Våga Growth Agency?
– Jag gick Business Executive Degree på IHM Business School för att växa i min roll, både på Omaka, men också i Spendrups styrelse och som ägare. Under sista kursen, Strategic Business Development, träffade jag en tjej som heter Beatrice Gullberg och vi hamnade i samma grupp i vårt examensarbete. Hon ville säga upp sig, starta eget och hjälpa andra med just affärsutveckling och tillväxt. Själv kändes det som att jag inte riktigt kunde ta nästa steg inom affärsutveckling i min roll på Omaka. Så då bestämde jag mig för att gå ner i tid på Omaka och startade sen Våga Growth Agency med henne.
Kan du utveckla varför du bestämde dig för att ta det här steget?
– För mig känns det ju jätteviktigt att ta utbildningen vidare och kunna utöka min kunskap inom affärsutveckling ännu mer, för att sedan kanske kunna ta en annan roll på Omaka och Spendrups i framtiden.