Ett win-win-win-LIA-projekt för Tobias

Ett spontant livsval fick Tobias Looft att lämna Stockholm för att studera Digital Marketing Specialist i Umeå – där han nu under sin LIA-period startat igång en bra kommunikationsbyrå med ”Det är bara att köra” som feedback från utbildningsledarna. I den här intervjun får du reda på vad som egentligen gör Tobias kommunikationsbyrå så bra.

Varför valde du att studera Digital Marketing Specialist hos oss på IHM?

– Jag pluggade PR på Berghs 2020 och fick en bred kunskapsbas med mig därifrån. Därefter jobbade jag på kommunikationsbyrå men kände att jag saknade den digitala delen; att arbeta i de digitala verktygen. Jag gillar att ha mycket koll på mycket! IHM och utbildningen dök upp som reklam på Instagram och jag kände att den skulle komplettera mina kunskaper bra. Så jag sökte och kom in. Det var en blandning av lite livskris, lite magkänsla och intresse av att bli bättre digitalt.

Hur hamnade du i Umeå?

– Jag sökte in till sen anmälan, och då var Umeå enda alternativet som fanns kvar. Så jag kom in och på mindre än en vecka hade jag flyttat ifrån min lägenhet på Lidingö och upp till Umeå. Ca 20% av klassen kommer utanför Umeå – bland annat Mora, Skåne och Stockholm.

Och vad tycker du om Umeå?

– Jättemysigt! Det var ganska skönt att komma ifrån Stockholm och komma till en mindre stad. Det är en stad i utveckling och beroende på vilket typ av studentliv man vill ha, så erbjuder Umeå i princip allting.

Berätta om ditt LIA-projekt:

– Tanken om att driva eget har funnits tidigare och när det var dags att söka praktikplats så dök tanken upp igen – tänk om jag kan driva egen byrå i stället för att praktisera hos en annan? Jag började undersöka med IHM om det skulle gå och höll en kort presentation för utbildningsledarna om upplägg, hur jag tänkte få in kunder med mera. ”Det är bara att köra!” fick jag som svar.

– Affärsidéen blev att hjälpa små företag, som kanske inte har en avsatt marknadsbudget, med deras marknadsföring. Och att de i stället skänker ungefär 20% av ett vanligt arvode till Friends. En win-win-win; jag får bra PR för mitt personliga varumärke och utvecklas i de områdena jag vill, företagen får arbetskraft till ett schysst pris, och pengarna går till något bra.

Du har valt att kalla företaget för just ”Bra”, varför?

– Jag satt bara och tänkte att ”jag vill bara att det ska bli bra!”. Bra är ett folkligt uttryck, lätt att komma ihåg, kul och fint visuellt. Välkommen till en bra kommunikationsbyrå - allting bara satt, liksom!

Vilka typer av kunder har du hjälpt?

– Jag hjälper de kunder som jag tror på, eller som jag delar vision med. Bland annat har jag jobbat med Way posters som säljer posters och annan konst med motiv skapade av konstnärer, och ett företag som ska lansera en ny app för att hjälpa föräldrar hålla bättre koll på sina barns användning av skärmtid och samtidigt främja utbildning.

– Jag har också jobbat med allt från bebisprodukter till lakrits och fotbollslag. Jag har fått stora uppdrag med hela ansvaret för marknadsföringen; från start och lansering och fortlöpande därefter.

Hur har responsen varit?

– Bra! Efter Resumés artikel har folk hört av sig och responsen varit jättebra. Även Friends är jättepositiva till initiativet.

Hur ser planen ut framåt?

– Efter den otroliga responsen fick jag snabbt ta beslutet att ta studentbyrån till ett riktigt företag och intentionen är att byrån ska utvecklas och expandera med full fart. Redan nu har jag signat tre kunder för fortsatt samarbete. Kanske blir nästa års LIA-period en kampanjperiod med ett likadant upplägg igen. Vi får se!

Studera till Digital Marketing Specialist

Vill du jobba med digital marknadsföring online? Som digital marknadsförare kan din roll verkligen variera - från analytiskt till kreativt. Utbildningen ger dig grunden för att du ska kunna välja din väg i det digitala landskapet.