Hållbar kommunikation med Where is my pony

IHM:s YH-utbildning Hållbarhet inom E-handel drivs i tätt samarbete med kommunikationsbyrån Where is my pony. I oktober firade de sin 10-årsdag, och lika länge har de arbetat med hållbar affärskommunikation – men vad innebär det egentligen?

– Hållbarhet är affärskritiskt, för inte så länge sen var det en kontroversiell insikt. Men bilden har förändrats snabbt. Vår uppgift att hjälpa våra kunder att navigera och kommunicera i en verklighet som ställer helt andra krav än förr men som också skapar helt nya affärsmöjligheter. Det gäller inte minst inom handeln.

Agnes 800px.jpg

Agnes Backegårdh grundade Where is my pony 2010

Vi träffar Where is my ponys grundare, Agnes Backegårdh, på byråns kontor, tre våningar ovanför Victoria-passagen i centrala Göteborg. Lokalerna är från 1800-talet med kakelugn och kerubdekorerade taklister i kontrast mot det öppna kontorslandskapet och den moderna konsten på väggarna.


Vill din E-handel möta 2020-talets medvetna kunder?

Lär dig Hållbarhet inom E-handel på tolv veckor med IHM Yrkeshögskola


Agnes har jobbat med design och kommunikation sedan 1995, och sett hur först miljö och sedan hållbarhet successivt fått en allt viktigare roll inom både näringslivet och den offentliga sektorn. 2006 var hon med och grundade Rootfruit och gårdschips som liksom Where is my pony har hållbarhet som värdegrund.

– Flera av oss har arbetat med miljökommunikation under många år, och alla har ett starkt engagemang för hållbarhet. Det är en förmån att få omsätta det i praktisk handling för våra kunder.

Lokaler 800px.jpg

Byrån valde redan från början att rikta in sig på hållbarhet och deras nytänkande kommunikation har dragit mycket intresse till sig, bland kunderna finns exempelvis Göteborgs Stad och Volvo Lastvagnar.

– För mig handlar kommunikation och varumärkesutveckling om att forma berättelser kring det som är, men också det som ska komma. Det handlar om att öppna upp för nya föreställningar om hur något kan vara. Och här är hållbarhet ett fundament.

Varför är hållbarhet så viktigt för en kommunikationsbyrå?

– Hållbarhet är viktigt för alla! FN har kallat det här decenniet, 2020–2030, för The Decade of action. Om mänskligheten överhuvudtaget ska ha en chans att nå 1,5 gradersmålet så är det så mycket som behöver hända och alla behöver göra vad de kan.

Företaget har för närvarande sex medarbetare och leds framåt av Anna Mighetto, som är vd för Where is pony sedan 2018.

– Min bakgrund är 20 år som marknadschef och kommunikationsansvarig och då har jag mest arbetat inom offentlig verksamhet, bland annat på Världskulturmuseet i Göteborg och för Alingsås kommun.

Varför valde du att ta steget över till byråsidan?

– För att det här är världens häftigaste byrå. Här jobbar vi så pass djupt med förändring, innovation och strategisk rådgivning tillsammans med våra kunder att vi verkligen känner att vi kan förändra på riktigt.

AgnesoAnna 800px where is my pony.jpg

Både Agnes Backegårdh och Anna Mighetto utbildar nu vid IHM:s YH-utbildning Hållbarhet inom E-handeln. Agnes menar att utbildning och guidning utifrån är av stor vikt för att komma rätt i det egna hållbarhetsarbetet, och se möjligheterna med sin egen verksamhet med nya ögon.

– Min ambition är hjälpa andra att börja se på de här frågorna ur ett bredare perspektiv. En stor del av hållbarhetsarbetet har hittills drivits framåt av teknik, naturvetenskap och ekonomi, men idag står det allt tydligare att det mänskliga och kulturella perspektivet krävs för att vi ska lyckas med den här omställningen.

Är svenska företagsledare medvetna om detta?

– De flesta bolagschefer jag möter är väldigt öppna och nyfikna på hållbarhetsutveckling, eftersom frågorna oftast är affärskritiska. Frågan är snarast hur utmaningarna ska mötas rent praktiskt eftersom man måste jobba parallellt med både små och stora förändringar.

Hur reagerade ni när IHM hörde av sig om ett utbildningssamarbete?

– Det är väldigt roligt att vi fick den här förfrågan från just IHM Business School. IHM är för mig hardcore business där man har effektiva verktyg och metoder för att driva professionella verksamheter. Att de nu i allt större utsträckning tar stegen för att arbeta med hållbarhet på ett kompletterande sätt inom affärsverksamhet, det är mitt i prick.


https://www.ihm.se/globalassets/bloggbilder/hiel-liten.png

Hållbarhet inom e-handel

Omfattning: Distans, halvfart under 12 veckor.

Kostnad: Avgiftsfri och CSN-berättigad

Kurser:
- Hållbarhetsarbete och kunddriven hållbarhetsutveckling
- Hållbarhetsutveckling och hållbarhetsstrategi inom e-handel


Utbildningar på distans eller i klassrum? Korta eller långa utbildningar?

Missa inte framtidsmöjligheterna när IHM:s yrkeshögskola expanderar