Nyexade IHM-studenter tänker bli störst
Emil Sigvardsson, 24 och Felix Johansson, 23, är båda drivna sportentusiaster och har länge befunnit sig i idrottsbranschen, med positioner inom försäljning och marknadsföring. De insåg att framtidens affärsmöjligheter kommer formas efter den digitala utvecklingen och därmed sökte de sig till YH-utbildningen E-commerce Manager för att vässa sina kunskaper ytterligare.
Vill du säkra ditt CV för framtidens digitala arbetsmarknad?
Ta vägen via IHM och bli E-Commerce Manager
– Jag ville bemästra digital försäljning eftersom det är ett så pass snabbt växande område och på det sättet förstå hur de både digital och fysisk försäljning kan fungera tillsammans i en omnikanal, berättar Emil.
Under sensommaren 2018 möttes de båda entreprenörssjälarna för första gången i IHM:s lokaler och de klickade direkt.
– Vi tänker lika och är bra på olika saker, det är det allt bottnar i. Vårt samarbete har varit bra från dag ett och det är livsviktigt om man ska starta bolag ihop, säger Emil.
– En viktig del är att man alltid är krass mot den andra. Man är inte en som en vän som kanske gör en björntjänst genom att säga att något är bra när det egentligen inte är det. Redan i skolan skickade vi varandras uppgifter till varandra och gav konstruktiv kritik och det har fungerat väldigt bra mellan oss, fortsätter Felix.
Sveriges mest ambitiösa padelhall
Två år efter påbörjad utbildning styr de två bolag tillsammans. En filial till det danska gasellbolaget Marketingplatform och ett företag som lanserar det kanske mest ambitiösa padelprojektet någonsin i Sverige.
– Först tänkte vi slänga upp en E-handel för padel. Vi upplevde att vi skulle kunna göra det riktigt bra med tanke på vår kompetens och passion för sport, men det slutade med att vi bestämde oss för att öppna en padelhall istället, säger Emil och skrattar.
Felix Johansson och Emil Sigvardsson i den framväxande Ultimate Padel-hallen
I detta nu växer padelhallen fram i Upplands Väsby, norr om Stockholm, en plats som Emil och Felix upptäckte var en vit fläck på padelhallskartan. Lokalerna de kommit över var redan tidigare planerade för racketsport, men det projektet gick i kras några år tidigare. Under våren greppade istället Felix och Emil bollen och skrev kontrakt, för några veckor sedan blev bygglovet godkänt och den 2 oktober är det invigning.
– Totala ytan på byggnaden är 6230 kvadratmeter och hallen i sig är 5500 kvadratmeter. Utöver hallen finns två kontorsplan som öppnar upp möjligheter för t. ex konferenser och teoretisk utbildning för vår föreningsverksamhet.
Vi planerar också att bygga 4-6 utomhusbanor så att vi på sikt kan titulera oss som den största hallen i Sverige
Ni studerade E-commerce Management, men räknas inte detta som fysisk handel?
– Det handlar om att skapa en omniupplevelse, vi kommer ha en E-handel som kommer vara kopplad till vår shop och hela hallen egentligen. Sedan är synlighet lika viktigt för en E-handel som en fysisk butik och det är samma kanaler som gäller, Facebook, Google och Instagram. Men man måste bearbeta dem på olika sätt och det har vi rent faktiskt fått med oss från utbildningen, lägger Felix till.
Konkreta affärsidéer
Något som är slående under samtalet med Emil Sigvardsson och Felix Johansson är hur konkret de lyckas beskriva sina planer. Hur hallen ska se ut, vilka tjänster de ska tillhandahålla och varför deras Ultimate Padel-hall kommer bli den bästa på marknaden.
– Vi har besökt alla padelhallar i Stockholm och vi har läst alla Google reviews. Efter att vi analyserat all feedback kom det ner till ett antal punkter, folk klagade på för låg takhöjd, belysning som bländar för mycket och för hög ljudvolym i hallarna. Allt det här som är var mindre bra i andra hallar bestämde vi oss för att bli bäst på, säger Emil.
Karta över Ultimate Padel-hallens planområde
– Det är så många detaljer som spelar roll. Det ska exempelvis finnas handduksservice så att du slipper ha med dig en blöt handduk på kontoret hela dagen om du spelar innan du åker till jobbet. Det plockade vi också upp från Google reviews, säger Felix.
Ett annat digitalt verktyg som genomsyrar projektet är automatiserad kommunikation, något Emil och Felix anser att sportvärlden missat.
– Påminnelser om att du glömde lägga det här i varukorgen, grattis på födelsedagen, här är din rabattkod, är vanligt inom E-handeln. Men vi upplever att det inte finns inom sport på samma sätt och där finns en potentiell marknad, säger Emil.
– Säg att du är en förstagångskund som varit i hallen och spelat en strötid, 30 minuter efter du spelat färdigt och duschat så plingar det till i din mobil med frågan: Hur var det att spela idag - lämna gärna din feedback! På det sättet kan vi fånga in vad kunderna tycker direkt vid upplevelsen och närma oss vår vision om den ultimata padelupplevelsen, säger Felix.
– Därav namnet Ultimate Padel, lägger Emil till.
Hur ser framtiden för Ultimate padel ut?
– Blir det här så bra så kommer vi rulla ut det här på andra ställen och inte bara i Sverige Jag tror att vi kommer ha ett par hallar runt om i Norden inom de närmsta åren, säger Emil.
– … Och förhoppningsvis om tio år eller så har vi en spelare på topp tio i världen inom padelsporten, en spelare som är fostrad här i hallen, avslutar Felix.
Företag? Samarbeta med oss!
Föreläs - Ta emot LIA-praktikanter - Utveckla utbildningar - Samarbeta i examensarbeten. Som samarbetspartner till IHM Yrkeshögskola utvecklar du ditt företag.