Därför tog Kaffekassan emot två LIA-praktikanter istället för en

Att ta in en praktikant är ett fantastiskt sätt att stödja framtida talanger och få nya perspektiv på företagets verksamhet. Men varför bara ta in en praktikant när man kan ta in två? Kaffekassan tog in två studenter från IHM Business Schools program E-Commerce Logistiker. Resultatet? En succé som gynnade hela företaget!

Som LIA-handledare är det ett stort ansvar att ta sig an två LIA-praktikanter istället för en, då det krävs tid och resurser att lära upp och guida nya personer i en företagskultur. Oskar Söderlund, Kaffekassans VD, valde därför att intervjua två studerande från E-Commerce Logistiker-programmet i förväg för att säkra en bra matchning till Kaffekassan.

Oskar tog också kontakt med utbildningsledaren Karin Stridh för att få en klar bild av rollen som LIA-handledare. Dessa samtal hjälpte honom att känna sig tryggare med att kunna ta emot praktikanterna på bästa sätt.

Stöd för varandra

För nya praktikanter kan det vara tufft att få hjälp när andra kollegor är upptagna, men LIA-praktikanterna på Kaffekassan hade en stor fördel av varandra. De kunde lära sig snabbare genom att hela tiden bolla idéer och nya perspektiv tillsammans vilket ledde till flera innovativa lösningar och förbättringar som gynnade Kaffekassan på flera sätt.

– Genom att kombinera våra olika perspektiv och färdigheter har vi kunnat hitta innovativa och effektiva lösningar på problem, säger Denise Eikenaar, E-commerce Logistiker.

Oskar Söderlund delar Denises uppfattning.

– Det emotionella stödet man får från en klasskompis ska man inte underskatta, säger han.

Vill ditt företag ta emot LIA-studenter eller föreläsa på IHM?

Innovativa lösningar gav förbättrad logistik

Ett exempel på en lösning från LIA-teamet var hur de implementerade, anpassade och automatiserade säkerhetslagret i Kaffekassans Warehouse Management System. Detta ledde till att automatiska notiser skapades när det var dags att lägga en ny order vilket minskade riskerna med svängande efterfrågan och leveransproblem.

Lösningen ledde också till:

  • Ökad effektivitet som förbättrade företagets logistik.
  • Intern transparens som gav en klar översikt över orderstatus vilket bidrog till ökad tidseffektivitet för alla avdelningar.
  • Förbättrad kommunikation som ledde till bättre samordning genom hela inköpsprocessen.

Två praktikanter: ett framgångsrikt recept

E-commerce Logistiker-studenterna bevisade att två praktikanter istället för en är en win-win. Praktikanterna får en bättre upplevelse av praktiken och företaget gynnas av kreativa lösningar och nya idéer.

För Denise Eikenaar fortsätter nu karriären som Operations Coordinator på heltid hos Kaffekassan, en roll som fokuserar på administration, inköp och logistik.

Alla på Kaffekassan är otroligt nöjda och stolta över allt LIA-praktikanterna lyckades med under LIA-perioden. Praktikanternas resa har varit lärorik, inspirerande och ett sant nöje att följa.

Det råder alltså inga tvivel - två praktikanter är bättre än en!

Vill du växa i din karriär och hjälpa ungdomar?

Skicka en ansökan till recruiting@kaffekassan.se!