Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

The Information Crash!

Göran Adlén släppte nyligen sin senaste trendrapport och det är, som alltid, spännande läsning.

Adlén inleder med att skriva om vilket ”helvete” det är att komponera trendrapporter i dessa tider- hur sorterar man bland all information som finns tillgänglig? Hur ska man veta vad som är relevant? Hans slutsats blir att trend nummer 1 är ”the information crash”. All information som numera finns tillgänglig gör oss inte smartare. Tvärtom verkar informationsöverskottet göra det svårare för oss att lära om.

Under min uppväxt i Gävle, där antalet ungdomar i liknande ålder som jag själv var begränsat, fick jag lov att umgås med människor som hade andra intressen än jag själv. Hobbies, musiksmaker, och politiska åsikter skilde sig inom vänskapskretsen. Det betydde att jag varje dag stötte på åsikter jag inte själv hade, och därmed fick fundera över min egen hållning ganska ofta. Jag gick på konserter med band jag inte själv hade valt, vilket breddade min musiksmak. Jag fick genom mina vänner prova på saker som jag själv kanske inte hade hittat till. Det var jobbigt ganska ofta, tråkigt ibland, och jag är övertygad om att jag växte som människa.

Så, vad har detta att göra med Adléns trendrapport? Inte mycket kanske. Det är ett resultat av mina funderingar kring informationsöverflödet kring oss. All information som finns tillgänglig innebär så klart en massa möjligheter, men en annan sida av myntet är att vi inte behöver utsätta oss för sådant vi antar vara dåligt. Vi behöver aldrig mer genomlida en tråkig TV-tablå under en risig höstkväll- streamingtjänster gör att vi själva kan välja vad vi vill se, och när. Vi kan alltid välja sådant vi redan vet vi kommer att gilla, och därmed smalnas vår värld av. Vi riktar oss mer och mer in på sådant vi tycker om, läser sådant vi håller med om, umgås med människor med liknande åsikter. Paradoxalt nog kan alltså all den tillgängliga informationen göra oss mindre väl bevandrade i företeelser som sticker ut från den sfär vi känner oss bekvämast i.

Trend nummer 9 hos Adlén var hur som helst ”happy economy”, det vill säga att fler och fler företag inser att roligt på jobbet skapar lönsamhet. Självklart är vi på gr8 meetings jättetrendiga och därför ska jag och mina kollegor nu kila iväg på möte ute i solen och käka lite jordgubbar.

Trevlig sommar,

Micke