Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Utan strategi vissnar ditt varumärke

Hur ser framtiden ut för marknadsförare i den digitala tidsåldern? Vi ringer upp vår bäste spanare Calle Peyron, varumärkes- och marknadsstrateg, som till vardags driver företaget Mind Your Brand och undervisar på IHM.

– Jag tror att vi kommer se en utökning av GDPR-initiativ som kommer gälla i västvärlden, USA och Europa. Vi kommer få se fler politiska krav från makthavare för att försvara vår personliga integritet. Vi kommer få se en mycket större reglering av internetannonsering och techbolagen.

I USA kan det bli så att man går in och slår sönder de stora sociala mediebolagen för att förhindra Facebook att ha 70 procents dominans på sociala medier via deras kanaler. Google kanske inte tillåts ha både sökmotor och annonsering, de kanske bryts upp.

Vad innebär det här, tror du?

– Det gör det knepigt för marknadsförare som förlitat sig på att man kan hårddra data i den digitala världen, där man kan följa kunderna genom hela deras sökhistorik över internet. Så kommer det inte förmodligen inte att fortsätta.

Vi ser en växande trend till motkraft mot digitaliseringen. unga människor som nu börjar tröttna. Man hoppar av Facebook, de har inte längre en växande andel, Twitter har tappat fart, Snapchat är på dekis. En andel unga säger ”nej tack” till digitalt beroende. Det här måste vi som marknadsförare vara medvetna om.

Vilka andra förändringar inom digital marknadsföringen sker just nu?

– Man ser att resurserna rör sig från outbound till inbound marketing. Det är helt enkelt så att man flyttar rörliga resurser för att exempelvis köpa media eller space, till fasta tjänster för att exempelvis skapa content eller arbeta med SEO (Search Engine Optimization).

Vilka konsekvenser får det?

– Det är ett problem eftersom denna förskjutning på marknadsavdelningarna gör att många av dem sitter fast i tjänster snarare än att ha fria resurser att skapa kampanjer, fria resurser för att kunna nå nya kunder.

Vill du utveckla det?

– Man kan dela delar upp marknadsföringen i två delar:

  1. Skaffa nya kunder
  2. Vårda och utveckla de kunder man redan har med högre köpfrekvens och låta användarna vara vidareförmedlare av varumärket med exempelvis användargenererat innehåll.

Här kan man se en förskjutning till att vårda de kunder man redan har och vidareutveckla dem, men så fort man vill genomföra en tillväxtstrategi via nya kunder och nya intäktsflöden så finns det inte mycket resurser att frigöra. De bästa sitter fast i de kanaler man redan behärskar.

Carl_Peyron_1200x600.jpg

Carl Peyron

Hur löser man problemen som uppstår med den här typen av förändringar?

– Man måste skaffa sig en helhetsbild, Man måste skaffa sig kunskap och kundinsikt. Låt oss ta Redbull som exempel. De har gått från en produkt till en hel serie av produkter. De måste ha distributionsledet med sig, de behöver utbilda säljare, skaffa säljmaterial och backa upp det med varumärkesbyggande och kommunikation, inte minst. Det är ett jätteprojekt, och då behöver man en strategi.

Du utbildar själv inom strategisk marknadsföring, varför är utbildning i ämnet relevant för framtiden även för mindre bolag?

– Det handlar om hur man får ihop sin marknadsmix. Säg att du tillverkar blockljus och konkurrerar med Liljeholmen, och du har bara kommit in på Axfood med dina blockljus. Nu vill du växa och skulle även vilja komma in på ICA. Då kan vi i den här utbildningen bena ut vad du behöver jobba med, vilka dina utmaningar är och vad du har för möjligheter. Här kan vi hjälpa alla former av verksamheter, det kan vara företag, fackförbund eller partier. Det kan vara stora industribolag som behöver överleva i automatiseringen.

Titta närmare på detaljerna kring Growth & Marketing Strategy