Bättre ledare ger bättre bolag och bättre bolag ger bättre samhälle

Möten med framgångsrika ledare och chefer är vardagsmat för Svante Randlert som tagit emot över 60 gäster i sin podd #Chefssnack. Med 400 000 nerladdade avsnitt har både podden (och Svante själv) blivit en av Sveriges viktigaste källor för ledarskapsutveckling.

Svante fix.jpg

– Jag var redan som liten en av de med mest energi i klassen. Vid alla utvecklingssamtal fick mamma alltid höra två saker, att jag sällan kunde vara tyst och att jag inte alltid gjorde som resten av gruppen. Det som är intressant är att jag idag livnär mig på att inte vara tyst och att inte göra samma sak som resten av gruppen. Det som ansågs vara min nackdel en gång i tiden är i dag min största styrka, säger Svante Randlert.

Han är en 39-årig trebarnspappa, uppväxt på Gotland vilket hans dialekt tydligt avslöjar, men numera bosatt i Stockholm. Genom ett starkt intresse för utveckling har han byggt upp en karriär från säljare till företagsrådgivare och föreläsare inom ledarskap. Idag är han en eftertraktad både i Sverige och utomlands.

Föreläsningar, en framgångsrik podd och en nyskriven bok, hur hinner du med allt?

– Jag är faktiskt ledig en hel del, jag jobbar åtta månader av året och är ledig fyra. Jag har insett är att återhämtning och reflektion är superviktigt för framgång. Det som i regel knäcker folk är inte alltid arbetsbördan utan avsaknad av återhämtning och reflektion. Sanningen är att vi inte kan utvecklas om vi inte får möjlighet att ifrågasätta och reflektera kring det vi gör och tänka nytt.


Vilken typ av ledare vill du vara?


Hur kommer man som ledare bort från föråldrat tankesätt?

Det gäller att reflektera över vilken ledare man vill vill vara imorgon, vad ens medarbetare behöver kunna morgon, eftersom allt går så snabbt. Det har aldrig skett så stora förändringar i samhället som det senaste årtiondet. Jag tar i min kommande bok upp att man skulle kunna säga att kundbehovet tidigare alltid varit X och att företagen därmed levererat X. Det som sker idag är att kunderna inte vill ha samma sak längre, nu är istället kundbehovet Y. Då gäller det som företag att anpassa sitt erbjudande från X till Y, att utveckla medarbetarnas kompetens från X till Y, för annars kommer man inte ha en chans. Man måste hela tiden fortsätta tänka annorlunda och det är därför kompetensutveckling är så pass viktigt.

Vilken typ av kompetensutveckling rekommenderar du?

– Oavsett vilken väg man väljer så handlar det alltid om att lära sig nytt, det är vad jag verkligen tror på. Jag kallar det konstant fortbättring, att bli en bättre variant av sig själv än man var igår och i det gör exempelvis IHM ett jättejobb. Det gäller att inse att det inte alltid spelar så stor vad man kan idag, utan vad man också behöver kunna imorgon.

Svante on stage FIX2.jpg

Även om Svante Randlert är ett välkänt namn bland företagsledare så sprids nu hans tankar till allt större kretsar via poddsuccén Chefssnack. Med bara ett och ett halvt år på nacken så har projektet redan rönt stora framgångar och laddats ner över 400 000 gånger. Exempelvis gästades podden av Petter Stordalen i slutet av förra året, vilket Petter själv säger är den djupaste poddintervju han någonsin gjort.

– Jag var ganska tydlig med att jag inte ville höra mer om måndagar eller jordgubbsförsäljare, eftersom många redan läst och hört allt om Petter. Då pratade vi istället en hel del om livet i stort vilket han verkligen gillade. Jag har fått många meddelanden om folk som har hört allt om Petter, men aldrig hört honom på det här sättet.

Är det några andra poddavsnitt du känner sticker ut ur mängden?

– Jag tycker också Jan Eliasson var helt underbar, snart 80 år gammal och har suttit med i sex världskonflikter och medlat. Jag frågade honom vad som varit viktigast för hans framgång och han tog ner det till två ord: Passion och Compassion. Magdalena Gerger, Systembolagets vd, var också mycket intressant eftersom Systembolaget lyckats så väl.


Lyssna på Chefssnack

Finns där poddar finns - eller på Chefssnack.se


Vad skulle du säga att hon lyckats med i sitt chefskap?

– Systembolaget har gjort en otrolig utvecklingsresa. Tidigare var det ett av Sveriges lägst ansedda varumärken efter deras mutanklagelser, idag innehar de ett av de mest trovärdiga varumärkena i Sverige, de senaste fem åren har de toppat undersökningar om vilket företag som har bäst service. Hur gjorde de då? Jo, de la extremt mycket tid på rätt människocentrerade saker och reflektion, inte bara på chefsnivå utan genom hela organisationen.

Varför valde du att rikta din podd mot just chefer?

– Det börjar och slutar med chefer och beslutsfattare, allt avgörs på grund av ledarskap och då vill jag vara med och påverka. Med bättre ledare blir det bättre bolag och med bättre bolag, bättre samhälle.

Vad händer därefter, vad har du för framtidsplaner?

– Målet för Chefsnack är hundra avsnitt och det sista avsnittet är tänkt att sändas december 2021. Jag gillar inte att planera allt för långt fram men fram till 2022 så har jag nog planerat varje kvartal i alla fall.

Stort tack för att du tog dig tid att prata med oss Svante, innan vi avslutar - finns det någonting detalj om dig du tror skulle överraska en läsare?

– Jag har dansat dubbelbugg i mina yngre dagar, det är det få som vet om. Obesegrad på Gotland faktiskt så, det är en merit inte alla har på sin CV.


Hur ska du och ditt företag ta nästa steg i er utveckling?