Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Social Selling - två snabba, stora vinster

Social Selling är kanske ett av de mest omskrivna begreppen inom försäljning med drygt 700 miljoner träffar på Google.

Det lyfts fram som en av de viktigaste lösningarna, eller till och med den viktigaste lösningen, på digitaliseringen av försäljningen.

Social Selling är helt klart ett effektivt sätt att bygga relationer och få kontakt med nya kunder. Precis som med de flesta andra sätt att gå tillväga för att lyckas krävs det att man konsekvent och arbetar över en längre tid.

Det finns dock flera snabba vinster med att börja arbeta med Social Selling. Två av dem kan uppnås med mycket liten insats och i stort sett så snart man börjat använda sig av Social Selling. Båda två handlar i grunden om att lära känna din kund bättre.

Ökad kunskap om kunden

Ökad marknadskännedom

Låt oss titta lite närmare på hur du kan gå tillväga och på vinsterna.

Ökad kunskap om kundenOavsett om du skall boka möte med en kund eller skall ha ett möte med kunden kan du enkelt använda dig av Social Selling för att snabbt öka din kunskap. Det mest grundläggande är att snabbt söka reda på den aktuella profilen på framförallt LinkedIn, men även på Facebook. Besök också det aktuella företagets profil.

Genom att göra detta har du radikalt ökat din kunskap om kunden. Du vet till exempel var de arbetat innan, var de pluggat, du kan ha sett vad de gör på fritiden, du har även koll på eventuella gemensamma bekanta, de senaste nyheterna på företaget osv. Med denna kunskap kan du förbereda dig betydligt bättre. Du slipper ställa onödiga frågor, utan kan istället lägga tid på att bekräfta att du uppfattat saker rätt och fördjupa din kunskap.

Tidsåtgången för att göra detta är minimal samtidigt som du kraftigt ökar chansen för ett bra möte. I många fall sparar du även tid på att du kan fråga om mer relevanta saker när du pratar med kunden.

Ökad marknadskännedomSociala nätverk som LinkedIn och Facebook har enorma mängder grupper. Nästan oavsett bransch och om du vill nå ut lokalt eller globalt finns det grupper som passar. Grupper är en outsinlig källa till att förstå dina kunder och din marknad.

Du kan i grupperna snabbt se vilka aktuella frågor som diskuteras inom din marknad. Du kan se vad människor säger om din produkt eller tjänst, eller om de inte säger något alls. Du kan se vilka av dina konkurrenter som är aktiva och få större kännedom om dem.

Att gå med i relevanta grupper och regelbundet gå igenom vad som diskuteras är ytterligare ett enkelt sätt att komma igång med Social Selling och ett sätt som snabbt ger dig ett stort värde.

Vill du ha fler tips? Ladda ner "Så lyckas du med social selling"

Patrik

Patrik Nordkvist hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHM Digital & Social Selling.