Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Myten om kroppsspråket

Myten om kroppsspråket är nog ungefär lika gammal som den om råttan i pizzan. Frågan är bara var myten kommer ifrån?

Svaret är att myten om kroppsspråket bygger på vetenskapliga fakta som ryckts ur sitt sammanhang och sedan putsats till för att konstruera en enkel sanning som är lätt att sälja in. Det är med andra ord samma teknik som används för att skapa falska nyheter.

Vad bygger myten om kroppsspråket på?

Myten baseras på två studier som gjordes för över 50 år sedan, närmare bestämt 1967, av en pionjär inom modern kommunikationsforskning vid UCLA i USA; den iransk-amerikanske professorn Albert Mehrabian:

"Decoding of Inconsistent Communications" "Inference of Attitudes from Nonverbal Communication in Two Channels".

Vad handlar studierna om?

Båda studierna undersökte positiva och negativa attityder och reaktioner (gilla-ogilla) vid förmedling av enstaka känslomässigt laddade ord, t ex ”kär” och ”hemsk”. Den första studien jämförde den relativa semantiska betydelsen av själva ordet med tonläget i rösten som förmedlade det. Resultatet visade att tonläget i rösten hade större inflytande på lyssnaren jämfört med enbart den faktiska betydelsen av ordet.

I den andra studien ville Mehrabian undersöka styrkeförhållandet mellan ansiktsuttrycket och tonläget i rösten vid förmedling av samma typ av ord. Ansiktsuttrycket visades på svartvita foton och tonläget i rösten spelades upp från en bandspelare. Mehrabian fann att styrkeförhållandet mellan dessa två kommunikativa kanaler blev 3:2. Därefter kombinerade han resultaten från båda undersökningarna och fick fram procentsatserna 7:38:55.

Vad betyder 7:38:55?

Siffrorna 7:38:55 avser 1) ett känsloladdat ords semantiska betydelse, 2) tonläget i rösten som förmedlar det känsloladdade ordet och 3) ansiktsuttrycket när ett känsloladdat ord uttrycks. Dessa siffror har lättviktiga pratmakare sedan lagt tonvikten vid i alla möjliga och omöjliga kommunikationssammanhang. Därmed kan de smita ifrån det retoriska arbete som kräver mer gediget hantverkskunnande såsom målgruppsanalys och byggandet av ett genomtänkt budskap. Det är som att börja med att sätta upp tapeterna innan man ens byggt huset.

Siffrornas begränsade värde

Faktum är således att kroppsspråket i egentlig mening inte mättes i de aktuella studierna, utan enbart ansiktsuttryck på fotografier. Kikar vi närmare på studierna, tillkommer ytterligare några fakta som begränsar värdet och tillämpningen:

Resultaten bygger på enstaka ord inspelade på band, och baseras således på en konstlad kontext. Resultaten bygger enbart på kommunikation av positiva respektive negativa känslouttryck. Resultaten bygger enbart på kvinnliga deltagare. Resultaten bortser från andra relevanta variabler i sammanhanget, såsom kroppsspråk.

Vad säger Albert Mehrabian?

Albert Mehrabian är numera professor emeritus i psykologi vid UCLA. Han är väl medveten om hur resultaten av ovanstående studier har misstolkats och vädjar själv på sin hemsida:

“Please note that this and other equations regarding relative importance of verbal and nonverbal messages were derived from experiments dealing with communications of feelings and attitudes (i. e., like-dislike). Unless a communicator is talking about their feelings or attitudes, these equations are not applicable. Also see references 286 and 305 in Silent Messages -- these are the original sources of my findings.”

Fakta utan rätt sammanhang blir missledande

Sanningen är alltså att det inte finns några fasta procentsatser för hur stark inverkan olika variabler har, i något så komplext som mänsklig kommunikation. Allt är beroende av sammanhanget - det vill säga just det som plockas bort när man vill sälja in förenklade sanningar. Sensmoralen blir i vanlig ordning: Om något låter för bra för att vara sant är det förmodligen det också!

Christina Davisson

Christina Davisson är språkvetare och har undervisat i bl a retorik på Stockholms universitet. 15 års analys av presentationsmaterial har lett till specialintresset hur retorik kan användas för att manipulera budskap i syfte att ljuga och dölja fakta.