Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Mötesstrategi!

Mötesstrategi är en ledningsfråga, ja en vd fråga. Inget annat.

Få företag/ organisationer har idag en mötesstrategi. De flesta har en tydlig rese och mötes policy(dvs i detta fall var de får lägga sina externa möten). Denna policy, som Travel manager, har ansvar för, skärskådas och revideras varje i år in i minsta detalj. Det är en ansenlig summa i denna budget. Den interna Möteskulturen kostar 10 gånger så mycket i arbetstid visar undersökningar som vi har gjort!  10 GÅNGER SÅ MYCKET SOM TM BUDGETEN ALLTSÅ!

Detta utan att någon äger denna fråga, det varken mäts eller analyseras vilken effekt alla dessa möten ger. Här kommer några tips till ledningsgruppen: (Sitter du inte i den så skicka detta inlägg vidare till de som sitter där!)

Börja med att ändra "mindsetet" för möten!

Mötet är och kommer att vara det strategiska verktyget för att nå mål och vision. Då duger det inte att många i organisatinen gnäller över dåliga möten. "Vi sitter ju bara i en massa möten, när skall vi hinna jobba"? Möten skall ge energi. Punkt. Som Ferry sa!

Börja med frågan; Varför har vi möten? Kan kännas lite simpel, men bakom frågan finns det många intressanta svar som förättrar våra tankar till varför vi har möten.

Nulägesanalys:

Gör en möteskartläggning och mätning på Möteskulturen så ni har något att utgå ifrån! ( www.3s.se , prata med Jacob Marinko)

När skall vi ha fysiska, video eller telefonmöten?

En fråga som kräver kunskap om pedagogik, hur vår hjärna fungerar och om våra beteenden.

Skapa därefter en mötesstruktur.

Här tar ni fram alla fasta möten ni har i organisationen.. Sätt sedan ett tydligt syfte och mål för varje möte, bestäm vilka som skall vara med och lägg sedan ut dem i kalendern på årsbasis. (Om ni inte har detta som kultur redan så kommer ni redan här att spara många mötestimmar tack vare detta enkla verktyg)

Mötespolicy!

Tydliga spelregler för era möten (jämför speltaktik för ett fotbollslag). Utan att ha med företagets/organisationens mål och vision på alla möten blir det mycket ineffektivitet och tidsfördriv. Denna mötespolicy skall sedan implementeras hos alla anställda. ( inte ett e-post utskick!) WALK THE TALK!

E-post policy!

En enkel fungerande e-post policy tar bort över 30% av de interna mailen inom två månader! Implementeras hos alla!

Därefter har ni en mötesstrategi. Den kan ni revidera och fylla på med Meeting Training Camp för era mötesledare. Därefter kan ni börja, via mötena, implementera en bra feedback kultur, en kreativ innovations kultur, värdskap, eller andra områden ni vill bli bättre på för att skapa ett bättre resultat.

Mötesledare som ex för utbildning i "Death by powerpoint", mötesmetoder, hur hjärnan fungerar, som lär sig att möblera mötesrummen utefter syfte och mål kommer att skapa möten som ger mycket större effekt än dem ni har idag. Detta kommer att påverka hela företaget positivt. Resultatet, engagemnaget och mer energi.

Därefter har ni en fungerande Möteskultur där ni kan implementera alla beslut som tas i organisationen på ett enkelt och kraftfullt sätt. Allt ni gör på era möten kommer att driva er mot era mål och vision!

Jag vill bara understryka ännu en gång att detta är en lednings strategisk fråga. Är inte vd´n med kommer kulturen att äta upp strategin ännu en gång.

Lycka till!

Stay gr8!

Micke, mötesevangelist