Jobbet för den som vill vinna stort

IHM var först ut att erbjuda Public Bid Manager-utbildning inom yrkeshögskolan. Nu kommer uppföljaren - en kort YH-utbildning för personer som jobbar med B2B-försäljning eller inköp inom offentlig sektor.

Inte en dag för tidigt, enligt Sören Fritzner, som ingår i upphandlingsteamet vid IT-koncernen Chas Visual Management. Han ser ett växande kompetensbehov i en bransch som knappast lider av tristess.

Public bid-1312.jpg

Så vad gör en Public Bid Manager?

– Vi arbetar med att skriva attraktiva anbud på offentliga upphandlingar. Det som upphandlas är allt som offentliga Sverige har behov av, och det är verkligen allt. Från bränsle till flygresor, till hotell, till IT-konsulter, till gympadojor, till tablets.

Sveriges olika myndigheter skriver alltså ihop sina olika behov i dokument som sedan publiceras offentligt. Sedan lägger företag anbud på upphandlingarna - de bästa anbuden väljs ut av myndigheterna och vinner upphandlingen. Det finns definitivt brist på kompetens inom Public Bid i Sverige, och de som kan yrket är eftertraktade på arbetsmarknaden.

Vad krävs i yrkesrollen?

– Som Public Bid Manager ska man kunna lite olika saker. Det grundläggande är att man ska vara duktig på att sälja, och det som definierar ett bra sälj är att förstå vad kunden vill ha och matcha det med sitt erbjudande. Man är alltså expert på att visa för myndigheterna varför det egna bolaget är bäst.


Public Bid Manager på distans!

Bli expert på anbudsgivning och att göra framgångsrika affärer.


Hög risk - stor belöning

Hur upplever du yrket?

– Det är många excelark och kalkyleringar, men det är också mycket ett strategiskt spel som är spännande att lära sig. Att förstå bakomliggande behov och presentera ett erbjudande på bästa sätt. Och när man väl lyckas att vinna ett anbud kan det vara enormt stort för det bolag man jobbar på. High risk - high reward.

– Fördelarna är att om man lyckas väl så kommer man ha en viktig roll i sitt bolag. I de bolag jag själv jobbat med är de offentliga kunderna också de viktigaste kunderna, eftersom de är störst. Nackdelarna är samtidigt att de är stora kunder, så det gör ont när man förlorar ett anbud. Och man måste vänja sig vid att förlora, även de absolut vassaste på Public Bid kan kanske räkna med att vinna tre av tio upphandlingar, lite beroende på bransch - men när man vinner väger det upp.

Stora likheter med KAM

Hur skiljer sig anbudsarbete från annan typ av säljarbete?

– Jämför man det med telefonförsäljning så är det två olika världar, men arbetar man som Key Account Manager kan processerna vara rätt lika. Upphandling innebär generellt längre processer, och man slipper jaga kunder eftersom offentliga upphandlingar kommer ut till alla.

I vilka branscher har du arbetat med upphandlingar?

– Jag har arbetat i hotellbranschen och även i städbranschen. På städbolaget var min titel Key Account Manager, men jag jobbade ändå väldigt mycket med Bid Management och inte så mycket med Key Management. På hotellkedjan var det tvärtom och jag jobbade mycket med kundkontakt och lite med Bid management.

Var är du idag?

– Jag arbetar på Chas Visual Management, som är en IT-koncern i Nacka med drygt 100 anställda. Vi arbetar med konsulterande inom systemutveckling och it-management främst, men inom koncernen ingår även ett projektkontor, egna utvecklade programvaror och till och med en skola. Ett stort fokus för hela koncernen är den offentliga sektorn, så vi är ett gäng kollegor som arbetar med Public Bid Management tillsammans.

Vilka typer av anbud lämnar ni in?

– Vi lämnar in både med vår egen kapacitet och vi lämnar också in anbud tillsammans med andra samarbetspartners, där vi står för anbudsarbetet. Huvuddelen av våra anbud rör resurskonsulter, det vill säga vi hyr ut duktiga utvecklare, som kan sitta hos kunden och ingå i deras team och vara en extra resurs för dem.

Och vilka myndigheter säljer ni tjänster till?

– Vi har väldigt många kunder. Ett av våra stora avtal är tillsammans med Kammarkollegiet, som är en myndighet vars uppdrag är att upphandla ramavtal för Sveriges alla myndigheter. Genom dem har vi avtal med väldigt många olika myndigheter, allt från exempelvis Havs- och vattenmyndigheten till Polisen, Arbetsförmedlingen, Bokföringsnämnden etc.

Vi har även avtal med Svenska Spel som vi vann nyligen, Sveriges radio, Sveriges television, Göteborgs Stad, Folkhälsomyndigheten, Finansinspektionen osv.

Avslutningsvis, vad skulle du vilja säga till den som tycker att upphandlingsarbete låter torrt och tråkigt?

– Public Bid Management är långt ifrån tråkigt. Man sitter inte bara på kontoret och håller på med excelark, det är också mycket taktik och strategi. Gillar man att arbeta med väldigt stora kunder och att vinna, så är det här ett riktigt, riktigt roligt jobb.

Gillar du också att vinna stort?

Ansök till Public Bid Manager (2 år heltid) eller Public Bid Manager (påbyggnad) (halvfart 24 veckor) på distans.