Jacob Kellgren: "Jag behövde nya perspektiv"

Jacob Kellgren är en av de drygt 400 studenter som gått Konceptutvecklare Event & Besöksnäring på IHM Yrkeshögskola. Sedan examen från utbildningen har han fokuserat på en kombination av hotell och fotboll.

Hej Jacob, du är ju inblandad i det spännande hotellet At Six så det vill jag gärna höra mer om, men först lite bakgrundshistorik.

– Hej, jag fyller 28 i år, kommer ursprungligen från Skåne men är nu bosatt i Stockholm sedan fyra år tillbaka. Efter studenten började jag som reseledare på Fritidsresor (numera TUI) och hade världen som arbetsplats under fem år. Under de fem åren så fick jag även jobba som Sales & Service Manager och Destinations Manager. Jag tröttnade på att byta land/destination/bostad var sjätte månad så jag sökte mig till huvudkontoret i Stockholm där jag fick en tjänst som Crew & Duty Officer på TUIfly Nordic.

Och det är också då som du börjar läsa på Konceptutvecklare Event & Besöksnäring, varför då?

– Det stämmer, jag kände att jag hade kunde mycket av det praktiska inom resebranschen men jag behövde en bättre överblick och jag behövde nya perspektiv.

Men du var övertygad om att du ville vara kvar inom besöksnäringen, vad är det som lockar?

– Jag gillar människor! Att ge service så att folk blir nöjda och få positiv feedback är underbart. Jag har provat en del i branschen men det finns många aspekter kvar att utforska!


"Efter utbildningen så var det tvärtom, alla var nyfikna på mig och vad mina kunskaper kunde tillföra hos dem."


KEB-Jacob.png

Tycker du att IHM Konceptutvecklare Event & Besöksnäring motsvarade dina förväntningar?

– Ja, det fanns delar som jag, med min erfarenhet från branschen, redan hade ett grepp om – men som helhet är jag väldigt nöjd. Jag fick modeller att arbeta efter som stärkte mig betydligt kunskapsmässigt - vi jobbade mycket med nytänk och innovation som var nyttigt. Dessutom är IHM ett starkt varumärke som förändrade min attraktionskraft på marknaden.

Hur då?

– Jag sökte en hel del jobb när jag återvände till Sverige och blev inte ens kallad till intervju. Under och efter utbildningen så var det tvärtom, alla var nyfikna på mig och vad mina kunskaper kunde tillföra hos dem.

Ni har ju också två LIA-perioder under utbildningen, var gjorde du dessa och hur tänkte du när du sökte LIA-plats?

– Min första LIA var på Clarion Collection Tapto där jag jobbade med marknadsfrågor tillsammans med hotelldirektören. Jag ville se andra sidor av min bransch och här fick jag mycket insikter och byggde på mina kunskaper. Inför min andra LIA så ville jag bredda mig ännu mer mot event-delen och sökte till Fotbollsförbundet, tyvärr så slutade min kontaktperson så den chansen gick om intet. Istället så sökte jag till Min stora dag som är en rikstäckande organisationen där man förverkligar önskedrömmar för barn med svåra sjukdomar och diagnoser. Oerhört inspirerande och lärorikt!

Det låter spännande men vad gjorde att du sökte till Fotbollsförbundet?

– Fotboll är ett stort intresse i mitt liv och jag spelade väldigt mycket i min ungdom. Vi kom på andra plats i pojk-SM med min klubb Höllviken. Numera är jag huvudtränare för pojkar U16 i Brommapojkarna och det är enormt spännande och utvecklande att leda det laget tillsammans med resten av staben.

Det låter som ett tidskrävande jobb?

– Ja, det går åt en hel del tid men jag gillar ledarskapet, att göra andra bättre triggar mig! Vi hade ett fantastiskt bra år och den framgången tar jag med mig som inspiration in i mitt jobb i hotellvärlden.

Och det är i hotellvärlden du jobbar nu efter utbildningen?

– Ja, jag fick ett vikariat på Courtyard by Marriott i Stockholm efter utbildningen som innesäljare och projektledare, det gav blodad tand vad gäller hotellvärlden och att bygga långsiktiga relationer med kunderna inom B2B. Sedan sökte jag en liknande tjänst på At Six här i Stockholm som jag jobbar med nu.

Berätta mer om At Six!

– Det är ett stort och spännande projekt på Brunkebergstorg där vi bygger om ett gammalt bankkontor till ett elegant och lite annorlunda hotell. Tanken är att föra tillbaka lite av flärden som Brunkebergstorg hade historiskt. Det kommer bli riktigt fint och med ca 2000 kvadratmeter eventyta så kommer det att hända mycket spännande där framöver. Vi jobbar för fullt med att visa konceptet för potentiella kunder just nu och intresset känns väldigt stort. Hotellprojektet innefattar också HOBO Hotell som är ett lite lekfullare hotell med många öppna ytor för att träffas och jobba på.

Jag pratade tidigare med Sebastian Seeman på Pop House som pratade om vikten av mångfald inom besöksnäringen. Har du några tankar kring det?

– Generellt så tycker jag att besöksnäringen är duktig på att ta tillvara på duktiga människor oavsett kön, ålder, etnicitet eller sexuell läggning, men jag tror att Petter Stordalen kommit snäppet längre än många andra. Vi hade för ett tag sedan en konferens för koncernen där man samlade ca 2700 personer från hela Sverige här i Stockholm, oerhört väl genomfört med all logistik som krävs vid ett sådant tillfälle. Här pratade Petter bland annat om vikten av att vara en positiv kraft kring frågor som integration och sexuell mångfald under parollen ”Culture is King”. Det inspirerade oss alla och man märker tydligt att de satsar på sin personal.

Då tackar jag för mig och önskar dig lycka till!

Vill du arbeta med event och destinationsutveckling?

Om du studerar Event & Destination Developer får du lära dig att utveckla koncept och produkter för event- och besöksnäringen.