YH-studenternas ideella marknads-planer
Västkuststiftelsens VD: Många av förslagen kan faktiskt realiseras!
Vi börjar med vad som hände i Göteborg. Vi har 37 IHM-studenter i skolans aula och här genomför de under två hela dagar sina redovisningar av projektarbeten i kursen Marknadsplanering och digital strategi som är del av YH-utbildningen Digital Marketing Specialist.
Projektarbetet har pågått i 9 veckor och innnefattar att ta fram en marknadsplan och kanalstrategi för den ideella organisationen Västkuststiftelsen.
På plats (utöver hela klassen som stöttar varandra) har vi uppdragsgivaren Västkuststiftelsens VD Linus Kron och kommunikatör Diana Miscevic.
Här får vi höra hur vant studenterna använder begreppen inom digital marknadsföring: SEO, CTOR, räckvidd, kanalstrategi, pay ads och förtjänad media.
Efter 40 minuters presentation av en väl genomarbetad marknadsplan med analys av målgrupper, presentation av personas, förklaring av modeller och konkreta exempel på annonsmaterial får de återkoppling från uppdragsgivare och examinator.
Under eftermiddagen får Västkuststiftelsen dessutom tips av studenterna.
Det rekommenderas allt från radioreklam (eftersom ”8 av 10 svenskar inte byter radiokanal under reklampausen”).
Till Instagram Reels med trendande musik och annonsmaterial med budskap som:
”Vad sägs om en redig utekväll, ta på dig kängorna så går vi ut i skogen!” och ”Jullovet är bättre i naturen”
Jolin Fredriksson, Evelina Ahlberg och Erik Claesson är sist ut att presentera i Digital Marketing Specialist-klassen i Göteborg:
Hej, berätta om projektet
– Det här är sista kursen vi gör innan examensarbete och LIA så nu fick vi ta all kunskap vi lärt oss under utbildningens gång in i ett riktigt case.
Under 10 veckor har vi gjort en marknadsplan, kanalstrategi och aktivitetsplan i flera steg för Västkuststiftelsen.
Det var ett intressant case med en komplext erbjudande vilket var en utmaning i sig, förklarar Jolin
Hur var det att jobba med en ideell organisation?
– Det har varit väldigt annorlunda om man jämför med ett vanligt företag – det finns inte samma tydliga mål eller vinstfokus. Det har varit kul att se digital marknadsföring från en annan vinkel, säger Evelina.
Jolin tillägger att:
– Man tänker att allt bara handlar om köp och sälj och köp och sälj. Men det finns så mycket mer man kan göra och för ett gott ändamål! Det har varit inspirerande. I slutändan måste alla jobba med digital marknadsföring för att lyckas idag.
Vad har ni lärt er?
Erik svarar att:
– Man har lärt sig vissa delar under utbildningens gång men nu lärde vi oss om helheten och fick en övergripande bild av hur det är att arbeta med digital marknadsföring.
Det har varit roligt att jobba i grupp och dela upp arbetet efter vad vi är olika bra på.
Jolin tillägger att de alla tre insåg att de inte behövde söka upp någon ny information för att ta fram projektarbetet (de hade redan kunskapen från utbildningens tidigare kurser).
Nu har de LIA (Lärande i arbete) och examensarbete kvar och därefter hoppas de alla få jobb på sina praktikplatser.
Västkuststiftelsen är på plats under alla presentationer och är nöjda med dagarna
Diana Miscevic arbetar som kommunikatör på Västkuststiftelsen och sammanfattar dagen på IHM så här:
– Det är roligt att ha på sig andras perspektiv och glasögon och se hur de ser på oss. Det har varit givande att se allas idéer och approaches till projektet för ingen presentation är den andra lik!
Det är en hel del idéer man har hört här som vi tänker att ’det här får vi testa!’ Vi är också väldigt imponerade av deras målgruppsanalyser.
Linus Kron är VD på Västkuststiftelsen och han menar att de, via IHMs studenter, lärt sig mycket om ett område de inte varit inne i så mycket tidigare:
– Vi är en så pass liten organisation så många av förslagen vi fått här kan faktiskt realiseras. Projektarbetena är genomförbara och nära verkligheten.
Det är inte bara en skoluppgift – det är något mer!
Det är ett bra betyg till både kursen och IHM att resultatet av arbetet är realiserbart. Det handlar både om studenternas kunskap men också IHMs arbete att få dem dit.
Läxhjälpen tipsas om att nå givare med emotionella budskap
Parallellt pågår ett samarbete mellan Digital Marketing Specialist-tvåorna och stiftelsen Läxhjälpen i Stockholm.
Alexander Rosenberg är Partnerskaps- och insamlingschef på Läxhjälpen och beskriver projektet så här:
– Vi hade ett konkret behov och ett fokus för projektet:
Hur riktar vi oss mot privata givare? Och hur når vi fler ”Läxhjälpare” för att kunna hjälpa fler elever i behov av stöd?
Vi har ett flerårigt samarbete med IHM, och en gemensam koppling till utbildning båda två, så det var roligt att kunna ge tillbaka till IHMs studenter.
Alexander berättar att de haft ett bra samarbete med studenterna som han beskriver som både drivna och fokuserade som verkligen såg till Läxhjälpens behov:
– Vi har fått många bra idéer på hur vi ska nå fler Läxhjälpare. Eftersom IHM-studenterna själva är en del av målgruppen vi söker kunde de verkligen sätta sig in i läxhjälparnas perspektiv.
Vi har fått jättebra förslag på hur vi kan utveckla vår hemsida, använda Google Ads smartare, synas i kollektivtrafiken och framför allt hur man förverkligar dessa idéer på bästa sätt.
En grupp studenter som arbetat med Läxhjälpen-projektet är Jennie Edvinsson, Sophia Lopez Jarl och Minna Franzén Johnsson.
Vad valde ni att satsa på i er marknadsplan?
– För att nå fler privata givare till Läxhjälpen tog vi fram förslag på nya sätt att ge pengar. Som att starta egna insamlingar, födelsedagsinsamlingar på Facebook och gåvobevis i julklapp, berättar Minna.
Jennie fortsätter:
– Vi hade också en övergripande kampanjidé som vi kallade ”16058 skäl till att göra skillnad.” Siffran är hämtad från att det förra året var så många elever som gick ur nian utan fullständiga betyg.
Med olika emotionella budskap tänkte vi visa upp orsakerna till att de inte klarade skolan. Vi ville gå ut med en video kring detta för att påverka målgruppen.
Vad har ni lärt er under kursen?
– Otroligt mycket! Det blir ju verkligen som att jobba ”på riktigt” när vi har samarbetat med en riktig organisation. Helheten kommer in i den här kursen och att kunna applicera vad man har lärt sig inom alla områden under utbildningens gång och kunna genomföra ett riktgit case. Det var häftigt, förklarar Minna.
– Vi fick möjlighet att vara kreativa! Det var ju ett stort projekt med allt från en kampanjidé till annonsering, utformning av hemsida och målgruppsanalys, tillägger Sophia.
Vad har varit roligast?
Minna svarar:
– Gruppen! Att få brainstorma tillsammans och få ta vara på våra olika kompetenser. Vi kompletterade varandra bra. Det har varit roligt att visa VAD vi har lärt och ATT vi faktiskt har lärt oss väldigt mycket.
Vi är alla väldigt nöjda med vad vi tagit fram och tror kanske mer på oss själva än tidigare.
Nu är det ett halvår kvar med LIA och examensarbete innan de kan titulera sig som Digital Marketing Specialists!
Digital Marketing Specialist är en av IHM:s mest populära YH-utbildningar
Få aktuell kunskap och rätt verktyg för att starta din karriär inom digitala medier.