Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Hur bygger man ett bolag?

Affärsidén är klar och du har kanske börjat med affärsplanen. Dags att börja gräva ner sig och ställa sig frågan hur detta ska gå till? Har du kapitalet som krävs eller behöver du lån eller investerare till din affärsidé?

Detta är del 2 i en serie av 3 om att starta bolag.

Vad skapar framgång?

Du vill skapa ett framgångsrikt bolag men vad skapar framgång?

  • Att ha en bra produkt?
  • Att ha nöjda kunder?
  • Att bara sälja lönsamma produkter?
  • Att förstå framtida behov?

Här finns inget statiskt svar utan du måste definierar vad som ska vara huvudingrediensen för din framgång. Bland det viktigaste man kan lära sig om företagande är att du är aldrig bättre än ditt senaste resultat. Därför måste du lära dig av dina misstag och alltid blicka framåt.

Här måste du vara väldigt klar med att du verkligen tror att det finns en efterfrågan på din affärsidé. Jag lägger betoningen på tror, för entreprenörskap handlar mycket om att tro, våga och att faktiskt ta en risk.

Om saker och ting vore fakta och kalkylen vore solklar så skulle alla vara entreprenörer. Men så är det ju inte och i efterhand så ser det kanske enkelt ut men företagande är hårt slit och väldigt mycket jobb. Är du inte inställd på det så bör du inte gå vidare, men är du villig att arbeta hårt så är resan mödan värd.

Vad måste ett företag minst göra för att nå framgång?

  1. Tillfredsställa ett kundbehov - kan inte nog många gånger prata om kundperspektivet.
  2. Använda sina resurser på sådant sätt att företaget tjänar pengar.

Hur gör vi detta då? Vi har affärsidén och utifrån den ska vi bygga en affärsmodell som definierar bolaget. Nedan listar jag fem saker som ska beskrivas och en bild du kan ha framför dig är en kvadrat där punkt ett till fyra är i varje ände av kvadraten och mittpunkten är värderingar som håller ihop bolaget.

1. Erbjudande

  • Vad är det ni vill erbjuda, till vilket pris och hur ska upplevelsen vara?

2. Kunder

  • Vem eller vilka är kunderna? Riktar ni er till företag (B2B) eller privatpersoner (B2C) eller kanske både och?

3. Resurser

  • Vilka resurser ska vi använda och hur ska de samverka för att vi ska tjäna pengar? Resurser är allt från material, program, kontor till personal.

4. Varumärke

  • Hur ska varumärket uppfattas? Mer om det senare.

5. Värderingar

  • Vilka värderingar ska gälla?
  • Vad uppfattar en nyanställd? Uttalade och outtalade regler.
  • Vad prioriterar man och vad prioriterar man inte i bolaget?

Allt det skapar företagskulturen som är själva själen i bolaget. Värderingarna håller samman allt annat så det gäller att du har klart för dig vad det är för typ av bolag du vill bygga.

Om dessa fem punkter samverkar så skapas möjlighet för tillväxt och lönsamhet för bolaget.

Nu är affärsidén och affärsmodellen klar så då är det dags att bygga ett varumärke.

Läs också del 3 Hur bygger man ett varumärke? och del 1 Affärsval - var börjar man?

Hoppas detta varit lite hjälp på vägen!

Arash

Arash Gilan är medgrundare och VD för fullservicebyrån inom digital marknadsföring Viva Media. Arash är även medförfattare till bästsäljare och handboken inom digitalisering Get Digital – or die trying.