Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Har du ”checkat ut” från jobbet eller är du fortfarande inkopplad?

Jag vet att det redan har skrivits och pratats mycket om Gallups senaste undersökning ”State of the Global Workplace”: Employee Engagement Insights for Business Leaders Worldwide”, men känns som det ändå finns en hel del kvar att säga. Enligt udersökningen är endast 13% av världens alla sysselsatta människor nöjda eller engagerade, dvs resterande 87% är antingen oengagerade eller ”aktivt bortkoplade" på jobbet dvs de är känslomässigt bortkopplade från sina arbetsplatser vilket leder till att de är mindre benägna att vara produktiva. Vilket tyvärr betyder att merparten av alla medarbetare i världen ”hatar” sina jobb. Är du en av dem som går till jobbet bara för att kunna få ut din lön eller går du dit för att du faktiskt känner dig iallafall något engarerad och motiverad av vad du gör?

Vad betyder det att vara engagerad? En definition av engagemang är viljan att göra bra ifrån sig och att vara en del av framgången. Jag tror att de flesta av oss är överens om att engagerade medarbetare skapar en mer fulländad och produktiv arbetskraft och att det i sin tur förenklar livet för alla ledare men framför allt gör att företaget mår bättre och blir mer framgångsrikt. Med detta synsätt är produktivitet och framgång en funktion av engagemang. Men hur kan vi få en mer engagerad arbetskraft vilket med Gallups siffror i färskt minne kan kännas som något av en utopi.

Vad tror ni är den viktigaste drivkraften för att medarbetare ska känna engagemang? Enligt flera undersökningar är det ledaren som är direkt ansvarig för 30 % av medarbetarnas engagemang . Denna andel går upp ytterligare 30% när du lägger till inflytandet en ledare har genom att tillhandahålla tillräckliga resurser och stöd till teamet. Har ni hört ordspråket: "People leave managers not companies". Dvs de flesta som säger upp sig lämnar inte sin anställning pga företaget i sig utan pga sin chef. Så chefer det är dags att vakna upp och se sanningen att även du behöver vara engagerad, och börja investera i dina medarbetare och lära känna dem och vad som motiverar dem.

”Corporate Leadership Councils” forskning visar att när chefer fokuserar på styrkorna hos de anställda ökar medarbetarnas prestationer och om chefernas fokus låg på medarbetarnas svagheter minskade prestationerna vilket känns ganska självklart. Så för er som läser detta vad fokuserar du som chef på hos de du arbetar med, eller vad fokuserar din chef på hos dig? Har du någon aning om vad dina styrkor är och vilka gruppmedlemmarnas styrkor är och har arbetsuppgifterna tilldelats enligt styrkorna? Om du inte vet eller är osäker, ta en stund och tänk igenom vad du vet om din personal men även om dig själv. Eller ännu bättre, ha ett samtal med dem och fråga vad de är bra på och be dem att ge dig konkreta exempel. De flesta av oss vill använda och utveckla våra styrkor och prata om dem vilket ofta leder till lite mer entusiasm och energi för det som behöver göras. Som chef bör du utforma teamets utvecklingsplan med utgångspunkt från personalens styrkor. Tyvärr känns det som om en vanligare bild är att chefer ofta fokuserar på svagheterna och försöker lösa problem utifrån att utveckla de svaga sidorna. När du sitter ner med de enskilda individerna för att sätta mål, se till att engagera dem kring hur de kommer att använda sina styrkor för att leverera och uppnå sina mål.

Mer feedback är också ett sätt att få mer engagerade medarbetare. Flera undersökningar visar att en av de största drivkrafterna hos hög presterande anställda är att de får rättvis, ärlig, informell och korrekt återkoppling – och att de inte behöver vänta på det i bästa fall årliga utvecklingssamtalet. Eftersom en av ”hemligheterna” för mer engagerade medarbetare är återkoppling betyder det att många chefer framöver får en hel del att göra för att vända trenden med allt mer ”bortkopplade” medarbetare! För vissa av er, kommer det att vara enkelt och naturligt att ge kontinuerlig feedback och för vissa kommer det att vara svårare och mer utmanande. Avslutningsvis uppmanar jag er alla att hitta ert eget engagemang, vad är det som driver dig och din vilja att göra bra ifrån dig!