Från IHM till Account Manager i Umeå
Berätta kort om dig själv?
Jag tog examen från IHM Business School i december 2020 och har sedan dess arbetat på företaget Bredband2 i Umeå. Sedan tre år tillbaka arbetar jag i rollen som Account Manager med inriktning på befintliga företagskunder. Jag är ursprungligen från Stockholm, varför det var ett självklart val för mig att studera på IHM, och det var min sambos studier som förde mig till Umeå.
Vilka styrkor ser du i YH-utbildningen Account Manager B2B?
Som studerande på IHM var det från start uppenbart att såväl undervisningsmaterialet som föreläsarna var av högsta kvalitet för att förbereda oss på bästa sätt inför arbetslivet. Idag, när jag dagligen kan applicera mina kunskaper, är detta ännu tydligare. Något som jag särskilt värdesätter är föreläsarnas starka koppling till näringslivet och att innehållet således alltid är relevant och av värde. Något som jag upplevde som unikt på utbildningen.
Vem riktar sig utbildningen till?
Det fina med utbildningen, enligt mig, var att min klass bestod av personer från olika bakgrunder med det gemensamma målet att ta nästa steg i karriären. Utbildningen fungerade som en nyckel för att öppna dörrar som innan varit stängda, oavsett bakgrund. Därför anser jag att utbildningen riktar sig till den person som ser ljust på framtiden och vill ha bra verktyg för att lyckas inom näringslivet.
Det spelar ingen roll om du kommer direkt från gymnasiet eller har varit tidigare försäljare på ett stort företag. Utbildningen erbjuder kompetensutveckling för alla.
Hur ser framtiden ut för yrkesrollen som Account Manager?
I rollen som Account Manager, idag och i framtiden, ställs höga krav på informationssökning och internationalisering som präglas av den ständigt ökande digitaliseringen. Det krävs att man är påläst på marknaden och antar en allt mer rådgivande roll för att tillgodose kundernas behov i takt med att mer och mer information snabbt finns att tillgå digitalt.
Försäljning sker i många olika kanaler, vilket också förutsätter att säljaren är tillgänglig på dessa plattformar. Man möter även utmaningen att etablera, bygga och upprätthålla relationer i en kombination av digitala och fysiska möten. Att behärska detta underlättar för såväl säljaren som kunderna. Sammantaget är det ett intensivt men spännande arbete som kräver engagemang och ständig inlärning.
Hur ser behovet ut för Account Managers i Umeå och Luleå?
Det korta svaret är att behovet finns. Umeå och Luleå är två städer som växer snabbt och där både nationella och internationella företag av olika storlek etableras. I båda städerna finns stora universitet med utbildningar som lockar till sig studenter från hela Sverige och många delar av världen. Därför är flödet av människor stort och i ständig rörelse.
Jag upplever att man i Norrland värdesätter relationen mellan säljaren och kunden högt, vilket i stora drag präglar rollen som Account Manager. Tack vare utbildningen på IHM har jag haft med mig värdefulla verktyg för att bemästra detta, och det är många gånger uppmuntrande att försäljningen här kantas av ett förtroende och relation snarare än bara siffror.
Ta nästa stora steg inom försäljning och affärsutveckling
Bli Account Manager B2B via IHM Yrkeshögskola