Följ fyra snart nyexaminerade Säljare B2B
För två år sedan klev fyra ganska nervösa killar in genom dörren till IHM Stockholm. Det var utbildningsstart på YH-utbildningen Säljare B2B (numera Account Manager B2B) och Frank Laufer, Eric Ekberg, Philip Bergman och Benjamin Söderberg kände inte varann.
— Jag var väldigt nervös första dagen, men alla var väldigt trevliga och vi fick snabbt ihop gruppen. Läraren Hans Fornwall presenterade en helt ny värld för oss och det var riktigt häftigt.
Ta nästa stora steg inom försäljning och affärsutveckling
Bli Account Manager B2B via IHM Yrkeshögskola
Riktiga jobb i en helt ny värld
Sedan första dagens nervositet har mycket hänt. Från lektioner i omvärldsanalys i klassrummet på IHM till LiA där killarna fick applicera kunskaperna om omvärldsanalys i praktiken - hur man gör för att sätta upp dem och sedan sälja till små företag och internationella jättebolag.
Från vänster: Frank Laufer, Eric Ekberg, Philip Bergman och Benjamin Söderberg, alla på Buzzter
Vi tar det från början
Det hela började med att Frank, Eric, Philip och Benjamin blev en projektgrupp som skulle göra projektarbetet i delkursen Försäljning 2 ihop. Uppgiften var att göra en marknads- eller försäljningsplan för ett riktigt företag.
Innan de började söka efter ett företag hade de satt upp ett antal kriterie, och den digitala tjänsten Buzzter uppfyllde dem alla: det var svenskt, hyfsat nytt, det var en digital tjänst, och killarna såg att det fanns förbättringsmöjligheter.
— Vi kontaktade dem och det visade sig att de var på jakt efter en grupp som kunde hjälpa dem med en säljplan. Det uppdraget fick vi.
Alla fyra tänkte samma sak: Om vi gör en riktigt skarp plan, kanske vi får chansen att förverkliga den. Och så blev det – alla fyra fick erbjudandet att göra sin LiA (Lärande i arbete) hos Buzzter.
Företaget bakom den digitala tjänsten Buzzter har gjort omvärldsanalyser i 30 år med fokus på konsumenttrender. Analyserna har tidigare sålts som konsultuppdrag, men nu hade företaget tankar om en annan affärsmodell: att paketera analyserna för att kunna sälja till fler än en enda uppdragsgivare. Resultatet blev den digitala tjänsten Buzzter, där analyserna publiceras och kunderna betalar via prenumerationer.
Inledningsvis fick företaget med många av sina gamla kunder över till den nya tjänsten, men Buzzter drev inte tillräckligt med intäkter. Dden organiska tillväxten av kunder hade avstannat och ett behov av att bearbeta marknaden mer offensivt uppstod.
Fick göra hela jobbet
Gruppens rekommendation inom ramen för projektarbetet blev att starta upp en säljorganisation. Det var denna skarpa plan som killarna sedan fick förtroendet att sätta i verket under sin LiA-period.
— Det var lite huller om buller när vi kom in. Väldigt mycket administrativt arbete de första 30 dagarna. Men vi har verkligen fått göra hela säljprocessen från a till ö - prospektering, kundmöten och avslut på några av Sveriges största företag!
— Vilket kliv från det att vi gick in genom dörren på IHM första gången! En otroligt häftig resa att få ha detta ansvaret på en praktik - precis som på ett riktigt jobb.
Vad har de lärt under resans gång?
— Med rätt inställning och mål kan man komma rätt långt. Vi tänkte inte gå hand i hand med någon – om man tar för sig kan man gå hur långt som helst.
— Det gäller att ha bra underlag för att ta finansiella beslut. Köpbeslutet dröjer längre än vad man tror – från att få personen intresserad till att få ett avslut
— Teori och verklighet är helt olika saker. Att få vara med i processerna har gett jättemycket praktiskt och erfarenhetsmässigt.
— Vi vill få Buzzter att flyga! Vi gör också ex-jobbet här och det går ut på att digitalisera försäljningen. Vår första plan var att sätta fyra klassiska säljare i organisationen. Efteråt har vi förstått att det kommer att krävas en mer digital approach.
— Flera av oss har varit på jobbintervjuer och vår tid på Buzzter har varit en orsak till att vi har blivit kallade till intervju.
Franks, Erics, Philips och Benjamins bästa tips till dig som går en YH-utbildning på IHM:
- Var noga när du väljer din LIA-plats.
Vi har lärt oss så mycket praktiskt när vi fick vara på ett litet företag. Där är det korta beslutsvägar, och vi har verkligen fått göra saker. LiA-perioderna kan vara sjukt kul och givande om du hittar ett företag där de är beredda att ge dig ansvar. - Var snabb! Många väljer LiA-plats för sent för att de har dålig koll. Det är viktigt att vara snabb för att för att hitta ett företag som verkligen utvecklar dig.
- Var nyfiken och engagerad Fråga ut lärarna – de är ju konsulter som kommer direkt från affärsvärlden och har så mycket kunskap.
- Hitta din bransch så fort som möjligt. Det blir lättare att lägga fokus på att hitta rätt och du har rätt fokus vid inlärningen. Vi var flera som inte visste vilken bransch vi ville jobba inom.
Intresserad av att yrket? Läs vad en företagssäljare gör i vår gudie