Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

5 digitala färdigheter

Behovet av digital kompetens är stort. Ofta efterfrågar man det mesta, och gärna personer med lång erfarenhet. Men har du kunskap inom följande områden blir du snabbt attraktiv på arbetsmarknaden.

1. Behärska Google Analytics

Google Analytics är idag navet för de flesta marknadsavdelningar när det kommer till digitalt. Att kunna förstå, tolka och ta fram data är centralt. Samtidigt brottas många företag med att datan ligger hos externa konsulter, och att man har begränsade möjligheter att förstå det man ser. Genom att lära dig använda och utnyttja potentialen i systemet, som en stor majoritet av svenska webbplatser använder, blir du en efterfrågad resurs.

2. Lär dig omvandla mål till mätbara nyckeltal

Mål och KPI:er pratar de flesta företag om. Men kunskap om hur man bryter ner och använder sig av övergripande affärsmål i digital marknadsföring är det få som har. Genom att skaffa sig kunskap om hur de övergripande målen kan bli konkreta, mätbara nyckeltal blir man en viktig spelare i det moderna marknadsarbetet, samtidigt som du kan ge svar på den eviga frågan; gör vi rätt saker?

3. Agilt är A och O

Att arbeta agilt kan låta som en plattityd. Men faktum är att väldigt få organisationer utnyttjar den potential som finns i att använda sig av tillgänglig och aktuell data. Genom att snabbt agera och justera marknadsföringen baserat på insikter ser man till att ständigt fokusera på de aktiviteter som ger mest effekt, samtidigt som man slutar med det som inte levererar.

Att förstå att vi inte kan planera för långt framåt, att en budget måste kunna flyttas mellan aktiviteter och förklara fördelarna med detta, är en kompetens som de flesta företag behöver just nu. Framförallt på marknadssidan.

4. Balansen mellan räckvidd och innehåll

Räckvidd och innehåll är två självklara delar i marknadsföringen. Dock tenderar man att fokusera lite för mycket på någon av delarna. I vissa fall producerar man mängder av innehåll som aldrig konsumeras, eller i bästa fall av ett fåtal. Mängder av bra innehåll har aldrig möjligheterna att nå ut till den publik eller målgrupp som kan vara intresserade.

I andra fall har man ett tydligt fokus på att spendera pengar på räckvidd, oavsett om innehållet levererar eller inte. Att förstå och kunna motivera fördelningen mellan dessa två aktiviteter är en otroligt viktig kunskap i det digitala landskapet.

5. Lär av, lär om, lär nytt

Ständigt lärande är ett måste, men samtidigt är det många som stagnerar. Genom att ta del av den information som finns samt hålla sig uppdaterad visar man att man har kapacitet att förhålla sig till en föränderlig värld. Ingen vet vad som kommer att fungera om 2, 5 eller 10 år. Men det är tydligt att vi kommer behöva fylla på med mycket ny kompetens. Visa att du kan göra det.

Max Wimnell, Vekst är lärare på IHM Digital Marketing och IHM:s utvecklingspartner inom digital marknadsföring.

Testa IHM:s expertis - kom på en gratis provlektion