Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Så får du dina digitala kunder att konvertera

Förmågan att konvertera är avgörande för din lönsamhet och tillväxt, samtidigt är det ofta svårt att få struktur på mätarbetet. Vilka faktorer ska man ta hänsyn till och vilka faktorer spelar en mindre roll? Här följer fem grundläggande tips för att komma igång med arbetet mot överblickande konverteringsstrategi.

1. Kom igång med A/B-tester

A/B-tester är A och O för digital framgång, ett känt exempel är Amazon som genom intensiv testning och ständigt utökad testförmåga tog sig till den position de besitter idag. A/B-test innebär i korthet att man visar olika alternativ för olika kunder online för att sedan jämföra kundernas beteenden vid de olika alternativen och därefter optimera efter det alternativ som gav bäst resultat.

2. Mät beteenden

Mät dina kunders rörelser på din sida. Var stannar kunden i flera minuter och var hoppar kunden ut efter en sekund? Vilka olika vägar i din sidstruktur tar kunden för att ta sig till dina konverteringspunkter? Att få en tydlig överblick över kundströmmen på din sida ger en tydlig vägledning till var på sidan du behöver skruva för att optimera din konverteringsförmåga.

3. Knyt ihop externa och interna kanaler

Ibland stirrar man sig allt för blind på optimeringen av sin egen plattform, men glömmer bort konverteringskraften som finns i väl förankrade externa ingångar. Kom ihåg att utbudet av externa kanaler är betydligt mycket bredare än Facebook, Instagram och LinkedIn – varför inte göra en research för att se vilka kanaler som bäst skulle kunna matcha miljön där din kundgrupp rör sig?

4. Optimera dina CTA-knappar

En väg till konvertingen är att slipa och mät dina CTA (Call to action)-knappar. Ingen CTA-ruta är "färdig" från början utan bör optimeras kontinuerligt inte minst för att skapa ”A sense of urgency”, det vill säga att ge kunden en känsla av att de behöver agera snabbt för att inte gå miste om något viktigt. För att en CTA-ruta ska leda till maximal konvertering så krävs maximal aktualitet.

5. Mobile first

Även om du själv kanske mest jobbar framför en datorskärm så glöm inte av mobilen i ditt konverteringsarbete. Hälften av all internettrafik går via mobilen och med en enkel analys kan du ta reda på hur statistiken ser ut för just din sida. Om 60 procent av dina kunder använder mobilen för att ta del av dina tjänster, då bör också din sida ska optimeras för just mobilanvändare.

Optimera ditt företag online

SEO, SoMe, MA eller GA? Ta hjälp av IHM och vässa spetskompetensen i er digitala affär!