Affärsutvecklaren Christian Ulkner siktar mot framtidens lokalförmedling
– Jag heter Christian Ulkner och jobbar idag med lokalförmedling på Nya Kvadrat kommersiellt, ett bolag som jag var med och startade 2021 efter att jag varit på Volvo större delen av livet. Jag gick Volvos eget gymnasium och sen hade jag tolv olika roller på Volvo under min tid där.
Hur kom du in på lokalförmedling?
– Det var det en väldig slump att det blev just lokalförmedling. Jag hade först tänkt ta tjänstledigt och testa byggprojektledning i egen regi, men när jag berättat för mina chefer på Volvo att jag skulle vara tjänstledig så sprang jag på en annons från Nya kvadrat som sökte någon som ville vara med och starta bolaget.
Christian Ulkner var med och startade upp Nya Kvadrat kommersiellt i Göteborg 2021 - Nu planerar de att öppna kontor i Stockholm.
Vilka utmaningar har du mött från uppstart?
– Det har varit utmanande tider generellt, först var det post-pandemin. När vi startade upp visste man inte riktigt om folk skulle fortsätta jobba hemifrån eller om de skulle komma tillbaka till kontoren. För mig som lokalförmedlare, som hjälper företag och får betalt när de flyttar, så är det sämst om de sitter kvar, och det har hänt många gånger under de här åren att kunden valt att pausa lokalfrågan och skjuta fram flytt. Men de sista månaderna har affärerna börjat snurra på riktigt bra, efter sommaren har det blivit en tydlig ökning. Företagen är mer angelägna att röra på sig igen.
Vad skulle du säga varit nycklarna till din egen personliga utveckling och att du lyckats i affärsvärlden?
– Att jag gillar när det händer saker och ting och ogillar när allt är likadant. Det var därför jag bytte jobb inom Volvo väldigt ofta, när man gjorde ett bra jobb och det kom en ny möjlighet så hoppade jag direkt på den. Det var lite därför jag kom in på IHM faktiskt. Jag ska inte säga att jag hade fastnat, men jag sökte en ny utmaning och ta nästa steg. Då kikade jag på Business Management och fick genomföra utbildningen under arbetstid.
Hur var upplevelsen av Business Management?
– Det var en jättebra utbildning. Först och främst var det jättebra lärare. Jag har studerat på IHM vid ett par tillfällen och har aldrig mött en dålig lärare, det måste jag ge er. Man märker att de verkligen brinner för att lära ut. Sen hade vi en jättebra klass, jag träffar fortfarande några där ifrån. Det var mycket som var väldigt bra och mycket som hänger med mig än idag.
Hur skulle du beskriva ämnet Business Management?
– Jag tycker inte heller begreppet är självklart – men det är handlar ju om sammankopplingen mellan marknadsföring, ekonomi och förståelsen för affären i sin helhet. Det kommer vara viktigt oavsett bransch och är något som utvecklas hela tiden, ekonomi är väl relativt statiskt, men just marknadsföring och affärsutveckling är levande hela tiden. Det känns inte helt orimligt att jag skulle gå Business Management igen om fem, tio år – för att få en upprepning och en uppdatering i ämnet.
Hur har du kunnat använda investeringen i Business Management efter avslutad utbildning?
– Direkt när jag var klar så jobbade jag som digital affärsutvecklare på Volvo Bil och vi höll på att kolla på nya digitala tjänster, och jag minns att jag använde några av modellerna från utbildningen för att visa på vilka initiativ vi skulle satsa på, att vikta dem via olika parametrar och se vilken som var kassakon. Sedan har jag kommit i egenföretagarsfären och där är det aktuellt igen. Kort sagt, det var en bra och bred utbildning, där lärarna och klassen tillsammans skapade en riktigt bra upplevelse.
Hur ser ni själva framåt nu?
– Vi hade ett bra avslut på 2023 och håller nu på att sätta upp en strategi för att ta oss till Stockholm och starta upp ett kontor där, så vi genomför lite intervjuer för att se vem som ska bli ansvarig där. Vi kikar också på nya affärsområden i Göteborg – vi pratar om att starta upp transaktionsrådgivning bland annat då vi kontinuerligt får förfrågningar där vi tror att vi kan göra stor skillnad.
Något mer du kan dela med dig av kring vad som händer i din bransch?
– Vi håller just nu på att titta på framtidens lokalförmedling. Jag och en annan kompanjon driver ett koncept där vi byggt upp en digital tvilling, en 3d-modell av ett nyproduktionskvarter i Kungsbacka. Vid intresse visar vi upp först upp den digitala kopian av kvarteren för spekulanter, för att först därefter mötas fysiskt på plats.
Den tjänsten tror jag är framtiden då det blir ett mer hållbart när man kan visa 10 lokaler digitalt under 30-60 minuter istället för en lokal fysiskt. Sedan kan man lägga ännu fler aspekter på det där, hur skulle till exempel lokalen kunna möbleras om man flyttar in - det kan göras digitalt och på kort tid och då kan ledtid minska på hela processen. Så det finns mycket att se fram emot 2024.