Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Bättre försäljning om alla jobbar med Social Selling

Försäljning och marknadsföring är inne i en omfattande och snabb förändringsfas. Många av de traditionella sätten att skaffa nya kunder fungerar inte lika bra och blir mer och mer kostsamma.

Digitaliseringen gör att försäljning och marknad måste arbeta mycket tätare tillsammans och på nya sätt. Ett av de nya arbetssätten är Social Selling.

Enkelt utryckt handlar Social Selling om att använda framförallt sociala nätverk för att bygga relationer med potentiella kunder. Social Selling kommer inte att ersätta allt traditionellt säljarbete men är att se som ytterligare ett sätt att bearbeta potentiella kunder.

Att säljarna lär sig och börjar arbeta med Social Selling är för många företag redan en självklarhet. Det finns dock stora fördelar med att lära hela organisationen grunderna i Social Selling för att enkelt stödja sälj- och marknadsarbetet.

Exempel på fördelar med Social Selling:

Ökad spridning av ert företags innehåll, vilket ger företaget ”kostnadsfri” marknadsföring och ökar exponeringen mot potentiella kunder.

Ni ökar trafiken till er hemsida och på så sätt konverteringar via e-böcker, whitepapers, kundcase mm.

Medarbetarna stärker sina personliga varumärken vilket indirekt gör att det blir lättare att få nya kunder och utveckla befintliga kunder.

Medarbetarna och företaget upplevs som mer kunniga och pålästa inom sitt område.

Ökad kundinsikt hos medarbetarna då fler direkt och indirekt kommunicerar med potentiella kunder.

Vilka skall då arbeta med Social Selling? Det enkla svaret blir alla på företaget. För många blir det ett alltför stort projekt, vilket gör att man kan börja med att fokusera på alla som har kund- och andra externa kontakter. Beroende på hur det ser ut hos er berörs kundtjänst, personal inom leverans såsom konsulter och projektledare, inköp, ekonomi och alla med någon form av chefsbefattning.

Ett alternativ kan vara att man väljer ut de som redan är aktiva på olika sociala plattformar, tex LinkedIn. Då får man på kortare tid ett antal förebilder i organisationen och man skapar fler förespråkare för det nya arbetssättet.

Hur kommer man igång? Social Selling handlar primärt om att använda sociala medier i säljarbetet och bygga både varumärke och relationer. Det inkluderar personligt varumärke, en konsultativ approach, att använda sig av olika former av sk content och försäljning.

För att lyckas krävs det därför en grundläggande förståelse hos företagets ledning kring digitalisering kopplat till sälj och marknad. Baserat på den insikten bör man sedan lägga en plan som passar för just ert företag och er bransch. Generellt kan sägas att det ofta är bättre att starta med små enkla aktiviteter för att börja se resultat och lyfta frågan.

Exempel på sådana aktiviteter kan vara:

Uppmuntra alla medarbetare att dela innehåll från exempelvis blogg eller liknande. Här behöver framförallt ledare vara bra föredömen men även ett grupp utvalda personer som ser detta som naturligt. Ta fram blogginlägg, artiklar mm där man använder sig av medarbetare som interna ”experter”, detta ger en personligare känsla kring bolaget och underlättar spridning i sociala medier. Hjälp medarbetarna att skapa en bra professionell profil på LinkedIn. Träna och utbilda medarbetarna om sociala medier och vilken nytta det finns för dem och företaget.

Genom att få hela företaget att använda sig av Social Selling blir alla delaktiga i företagets sälj- och marknadsarbete. Förutom att bidra till att skapa bättre resultat ger det också en ökad förståelse och kunskap om era kunder inom hela bolaget.

Vill du ha fler tips? Ladda ner "Så lyckas du med social selling"

Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är lärare på IHM Digital and Social Selling.