Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Är du Uppkopplad eller avkopplad?

När människor fick frågan för 20 år sedan vad de skulle vilja ha mer av blev svaret "tid".

Det var långt innan de sociala mediernas tillkomst, vi hade knappt en dator på skrivbordet. Idag tillbringar vi i snitt 75 min på facebook visar undersökningar. (jag har aldrig träffat någon visserligen, de flesta verkar bara titta in en kort tid någon gång i veckan.....). Facebook är då bara en av alla digitala mötesplatser.

De flesta verkar idag lida av tidsbrist, precis som för 20 år sedan, och de stressrelaterade sjukdomarna ökar och vi sover allt sämre. Det får mig att tänka på Bodil Jönssons bok "Tio tankar om tid" som kom för 14 år sedan. Då blev vi störda 13 ggr i timmen. Idag blir vi avbrutna 37ggr i snitt i timmen.

Vi har alla 24h om dygnet, 168h i veckan och 8760h om året. Det och att vi alla skall dö är det enda som är rättvist här i världen. Då kan vi ju inbilla oss hela livet att vi har tidsbrist eller så kan vi inbilla oss att vi har gott om tid. Eller hur?

Den kultur vi nu håller på att skapa på arbetsplatser och i privatlivet går tvärtemot hur våra hjärnor och kroppar är konstruerade. Detta gör att våra hjärnor svämmar över och stressen ökar. Den ständiga nåbarheten har ett pris. I många organisationer är det en "självklarhet" att svara på mail på kvällar, helger och numer även på semstrar. Det är redan en kultur utan att någon ifrågasätter idiotin!

Om du inte ifrågasätter ett beslut blir det snabbt en norm och vi tror det är normalt. Att jobbmailen i telefonen ex är flexibelt. Är det inte så att den ständiga nåbarheten blir ett stängsel istället för frihet? Jag vet inte hur många chefer jag träffat som suttit med mailen under semestern den här sommaren. "-Ja du vet om jag inte svarar på dett får jag inte göra annat första veckan jag kommer tillbaka. Sedan förväntas det av mig att svara också lägger de till.

En kultur som sagt. Kommer du ihåg för 15 år sedan när brevbäraren fortfarande kom en gång om dagen på fm? 4-5 brev som var spännande att öppna. Inte sprang någon till kopiatorn och kopierade upp alla breven till alla kollegorna då? Ingen tog hem breven och öppnade dem på kvällarna och ingen sparade på sig ett gäng för att öppna dem på söndagskvällen........

En kultur är en gemensam handling av oss människor i grupp. Om vi gör oss ständigt nåbara kommer vi att skicka mail/sms etc dygnet runt. Vi behöver tydliga regler för uppkopplingen om vi menar allvar med att arbeta i en effektiv organisation. Men vi kanske hellre blir bekräftade än är effektiva? Om en organisation har en dålig feedbackkultur så skapar det mer bekräftelse behov via sociala medier. I grund och botten bär altid ledarskapet och den ytterst ansvariga ledaren ansvaret för vilken kultur som råder i företaget.

Enligt min uppfattning så skiljer sig bra och dåliga ledare genom de som agerar och inte agerar. Bra ledare tar sitt ansvar och skapar de regler och riktlinjer som behövs för att hantera den ständiga uppkopplingen. Här finns ett lysande exempel på Volkswagen där ingen har åtkomst till mailen på kvällar och helger. Det företaget verkar fungera alldeles utmärkt ändå!

De ledare som inte väljer att agera skapar organisationer med mejlbävningar, genom uteblivna riktlinjer och förväntningar kommer alla skapa sina egna regler runt mail, sociala medier och telefon.

Idag är det vardagsmat att vi kunder, leverantörer eller samarbetspartners inte får svar vare sig på telefon eller mail av ledande funktioner i företag. Jag tror inte någon ytterst ansvarig skulle se det som en framgångsrik strategi. De jag har pratat med om detta beskriver det som en överlevnadsstrategi. Det är inte ovanligt att dessa människor sitter 80% av sin arbetstid i möten och har uppemot 200 mail per dag att hantera. Det här kan aldrig vara någon annans ansvar än den yttersta ledarens ansvar att ta tag i detta. Om inte skapas en kultur där medarbetarna sakta men säkert bränner ut sig i alla ändar.

De bra ledarna skapar även en kultur som står för öppenhet, trygghet och där feedback är en naturlig del av vardagen.

Jag återkommer om detta ämne under hösten! Kommentera gärna hur du upplever den ständiga uppkopplingen och din nårbarhet!

Stay gr8

Micke, mötesevangelist