Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Affärsval - var börjar man?

Bland det viktigast som finns i företagande är inte kunskap utan KUNDskap. När du ska driva ett framgångsrikt bolag så behöver du hela tiden ha kundglasögonen på dig och se saker från kundens perspektiv, för du har trots allt ingen verksamhet om du inte har kunder.

Detta är del 1 i en miniserie om att starta bolag.

Vart börjar man då? Jo, med en affäridé, dvs. en tanke om produkt eller tjänst som på nått sätt förenklar människors (B2C) eller företags (B2B) vardag.

Det första du bör titta på är om det finns andra aktörer som gör det du vill göra. En oerhört viktig fråga att ha med sig är: på vilket sätt är Er affärsmodell annorlunda och unik i jämförelse med konkurrenterna? Här gäller det från början att du har en tydlig USP (Unique Selling Point) så att ni vet vad som särskiljer er på marknaden och mot kunden.

Här är ett antal andra viktiga strategiska frågor att ha med sig:

  • Vad ska vi vara bäst på?
  • Vad ska vi vara lika bra på som konkurrenterna?
  • Vad ska vi avstå från att göra i förhållande till konkurrenterna?

Sedan måste du avgöra vilken typ av strategi du ska ska för att få ett hållbart men framförallt lönsamt erbjudande. Här finns två viktiga vägval:

  1. Antingen så jobbar du med nått som heter differentiering dvs ett erbjudande som är unikt och oftast dyrare mot kund, tänk Apple.
  2. Eller så jobbar du med nått som heter kostnads-överlägsenhet dvs billigt och effektivt, tänk McDonalds.

När du är i hamn med dessa viktiga frågor så är det dags att sy ihop allt till en affärsplan där du får ihop hela din affärside. Affärsplanen fungerar som en kompass som vägleder bolaget. Jag brukar säga att det är bra att minst en gång per år se över affärsplanen för att hålla kursen rätt.

Viktiga beståndsdelar i en affärsplan är nuläges och konkurrentanalys, affärsidé, ekonomiska mål, framtida mål och är du ett större bolag så behöver du ta tid för kultur och organisation. Inte minst kan affärsplanen vara viktig om du söker externa finansieringar.

Sist men inte minst, kom ihåg att du inte kan vara eller bli bäst på allt. Ta tid för strategin och bygg grunden rätt för så att ditt bolag håller i längden.

”If you don’t have a competitive advantage, don’t compete.” Jack Welch, fd koncernchef GE.

Läs också del 2 Hur bygger man ett bolag? och del 3 Hur bygger man ett varumärke?

Arash Gilan

Arash Gilan är medgrundare och VD för fullservicebyrån inom digital marknadsföring Viva Media. Arash är även medförfattare till bästsäljare och handboken inom digitalisering Get Digital – or die trying.