Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

6 tips till datadriven marketing

Framtidens blixtsnabba utveckling inom marknadsföring kommer ett scenario från ett Science Fiction-roman. Är ditt marknadsteam redo?

Den light-speedade teknikutvecklingen på marknaden har skapat järnhård konkurrens både nationellt och globalt, och med det ett komplext och svårnavigerat företagsklimat där ingen dag är den andra lik. Vill man marknadsföra en verksamhet under det andra millenniets andra decennium så behöver man kort sagt skaffa sig förmågan att hänga med i tempot. Här följer sex tips:

1. Gör om övergripande affärsmål till digitala målsättningar och KPI:er

Utgå från företagets övergripande affärsmål och taktiska målsättningar och bryt ner dessa till digitala mål. Målen måste vara genomförbara, begripliga och fördelaktiga. Detta är visserligen en självklarhet, men det har visat sig att många företag har svårt att konkretisera sina affärsmål och då blir det en stor utmaning att utveckla digitala mål.

Optimera ditt företag online

SEO, SoMe, MA eller GA? Ta hjälp av IHM och vässa spetskompetensen i er digitala affär!

2. Ställ rätt frågor och förstå din kund

Förstå dina kunder – vilka är de? Vad gör de? Vad gör de inte? Frågorna är många, men faktum är att det är viktigare att ställa rätt frågor än att ställa många frågor. Svaren finns där ute och går att ta reda på, bara du är medveten om vad du vill veta.

3. Våga misslyckas

Det räcker inte med att göra några enstaka A/B-tester eftersom man aldrig hittar den gyllene insikten på första försöket. En avgörande faktor för att lyckas med testprocessen är därför att göra många experiment och lära sig av samtliga – man måste se experimenten, både lyckade och misslyckade som en del av lärandeprocessen.

4. Fokusera på kundresan

Utgå från kundresan och låt den leda till rätt teknisk lösning eftersom behov och beteende är de avgörande delarna i den avgörande köpbeslutspro- cessen. Du bör också fundera över hur kundresan skiljer sig mellan dina olika typer av kunder och produkter.

5. Ta små kliv, ett i taget

Det är sällan ett tekniskt problem att få snurr på Marketing Automation eftersom tekniken ligger så pass långt fram, istället handlar svårigheten i införandet om vad vi människor klarar av att adaptera och ta till oss. Därför är det bra att inleda med små förbättringar i organisationen, snarare än gigantiska kliv.

6. Skapa smarta team

En av de vanligaste fallgroparna inom Marketing Automation är att man ser det som ett projekt som enbart rör marknadsavdelningen. Men för att Marketing Automation ska få de resurser som behövs så krävs samverkan mellan i princip alla avdelningar i verksamheten – ett numer vanligt cross team är smarketing där sälj och marknad jobbar tillsammans med gemensamma mål och gemensamma KPI:er.