Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

5 anledningar till varför webbanalys är affärskritiskt

Behovet av digital kompetens och analys har aldrig varit större. Företagen flyttar mer och mer över sin affär till den digitala sfären, vilket ökar kraven på förståelse för och korrekta analyser av kundernas digitala beteende.

Webbanalys har blivit ordet på allas läppar, och rättmätigt så. Här är fem anledningar till varför alla företag behöver kompetensen i organisationen:

1. Förståelse för vad som fungerar och vad som inte fungerar

Webbanalys ger svaret på vilka insatser som fungerar, men ännu viktigare vad som inte fungerar. Att utvärdera resultatet av marknadsinsatserna har alltid varit centralt, men aldrig så enkelt som på den digitala arenan.

Varje insats går att följa upp hela vägen från klick till köp, kan jämföras mot andra insatser, och siffrorna talar sitt tydliga språk.

HUR DATADRIVEN ÄR DIN ORGANISATION?

2. Investering som betalar sig

Intern investering i digital analys ger en långsiktig ekonomisk lönsamhet. Många företag har börjat arbeta med webbanalys redan idag, men har valt att lösa kompetensen kortsiktigt genom externa konsulter istället för att satsa långsiktigt och ta in den kompetensen i företaget.

I backspegeln har den vägen varit ekonomiskt försvarbar, men med ständigt ökande fokus på det digitala har behovet av resurser blivit så stort att investeringen i externa konsulter tappar sin lönsamhet.

3. Underlag för korrekta beslut

Tydliga data skapar förutsättningar för att kunna ta korrekta beslut och motivera investeringar. Den digitala spelplanen är fortfarande relativt outforskad mark för många företag. När beslut behöver tas kring nya satsningar, saknar man ofta rätt underlag för att ta strategiskt korrekta beslut.

Mål och nyckeltal har saknats, och uppskattningarna av investeringarnas återbetalningstid har varit svaga. Detta har medfört att man inte lyckats med att förandra digitala satsningar högre upp i organisationen. Webbanalys skapar förutsättningarna för att kunna ta de beslut som krävs för att få rätt effekt, vilket i sin tur skapar mandat för ytterligare förändring.

Relevant data gagnar alla

Datarapportering är relevant för de flesta delar av organisationen. Webbanalys och rapportering har ofta varit avgränsat till ett fåtal personer på marknads- eller IT-avdelningen, men är egentligen relevant för så många fler.

Alla funktioner från ledningsgrupp till säljavdelning och kundtjänst har nytta av att få till sig relevant data kring hur deras arbete kan förbättras. Detta kan webbanalys ge, så länge rapporteringen är anpassad till respektive funktion.

Ledningsgruppen behöver ha beslutsunderlag kring vilken avkastning de digitala insatserna ger, säljavdelningen behöver veta hur försäljningssiffrorna förändras och för kundtjänst är det av intresse vilken information besökarna letar mest efter.

Vägen till bättre konvertering

Webbanalys skapar möjlighet till konverteringsoptimering. Många ser investeringarna i ena änden och inkomsterna i andra men missar att utvärdera det som händer däremellan. Genom webbanalys kan man följa kundresan från klick in till webbplatsen och varje steg fram till faktisk konvertering.

Här handlar det både om att förstå vilka aktiviteter som bidrar till försäljning, men också att identifiera och eliminera de trösklar och hinder som finns på vägen. Facebook-kampanjen kanske driver hög volym med trafik, men få tar sig hela vägen till konvertering.

Var på vägen de ramlar ut är lätt att identifiera genom webbanalys, och därifrån göra nödvändiga förändringar som förvandlar webbplatsen från skyltfönster till kassa.