Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig
Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

 

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

 

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

 

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

40% lämnar sidan om det tar mer än 3 sek att ladda

När vi pratar om möjligheterna med digital kommunikation, är det väldigt lätt att tro att detta enbart är en utkomst av den tekniska utvecklingen.

Här kommer några av mina slutsatser efter att under en förmiddag ha lyssnat på Jonas Wallentin, chefsanalytiker på Google Sverige.

Det här är en fortsättning på inlägget Disruptiva förändringar? som du kan läsa här.

kommunikationskonsumtion

Naturligtvis är den tekniska utvecklingen en stor del i det hela, men vad som är intressant är att det egentligen bara lagt grunden för att på riktigt skapa konsumentdriven informationsinhämtning eller kommunikationskonsumtion (kan det vara ett nytt ord? Om det är så, glöm inte var du läste det först).

När Google startade var de naturligtvis tvungna att ha en tes om hur vi konsumenter skulle använda deras verktyg. När Google väl upptäckte hur vi egentligen gjorde anpassade de sig efter vårt beteende.

År 2016 gjordes ca 50 miljoner sökningar dagligen enbart i Sverige. Varje dag är ca 15 % av dessa helt nya sökningar, dvs sökningar som Google inte tidigare sett. Det kan vara nya typer av formuleringar men också helt nya ämnen som dyker upp.

Antalet sökningar ökar med ca 20 % per år. Det här innebär att under 2016 gjordes i i Sverige ungefär 22 miljarder sökningar, varav 3,3 miljarder är helt nya saker som Google måste förhålla sig till för att kunna uppdatera sina verktyg. Är det någon som tror att det ens finns ett litet embryo kvar av det verktyg som de startade med?

Jonas berättade också att i snitt kommer 85 % av den trafik som drivs från Google till ett företags hemsida från de fem översta sökresultaten. Även detta ett beteende som förändrats över tid i takt med att sökverktyget blivit bättre, och framförallt eftersom vi har blivit bättre på att ”googla”. Vi söker inte längre på enstaka ord utan skriver allt som oftast en precis fråga, vilket resulterar i bättre sökresultat.


Digital Marketing

Få grundläggande kunskaper i digital marknadsföring och lär dig de senaste verktygen och teknikerna för att kunna börja optimera företagets digitala marknadsföring.


Det här ställer naturligtvis väldigt höga krav på hur företag tänker kring sina befintliga och potentiella kunder. I ärlighetens namn så tror jag att det är här stora etablerade företag tappar oerhört mycket, medan mindre och nystartade företag är mycket närmare konsumenterna i tanke och agerande.

En sak som redan har förändrats mycket, och som kommer att förändra det mesta inom handel de närmsta åren är vårt förhållande till våra mobiler.

Jonas Wallentin på Google bad alla oss i publiken att låsa upp våra mobiler och byta med grannen. Efter 30 sekunder frågade han hur det kändes? Det var nog många med mig som kände ett starkt obehag med tanke på det befriande skrattet som bubblade ur oss när han sa att vi kunde byta tillbaka.

Hur kommer detta sig? Jo, i snitt tittar vi på vår mobil 150 gånger per dag, sammanlagt 177 minuter, alltså nästan tre timmar per dygn. Det finns dagar, dock inte så ofta, som jag inte ens umgås med min fru i tre timmar. Mobilen håller på att bli en kär vän eller kanske en ovän beroende på hur man ser det. Men…

… naturligtvis får det här oanade konsekvenser för de företag som inte överhuvudtaget pratar om detta. Jonas gav oss tre frågor att fundera på ute i företagen, det kan du läsa om här.

Aludd