Företag med utvecklad kompetens är de som leder utvecklingen

Kompetensutveckling är nyckeln till resultat och tillväxt. Utan rätt intern kompetens kan företag inte utvecklas i den riktning de önskar - och för att utveckla rätt kompetens krävs rätt metodik och bred förståelse för anpassade utbildningsinsatser. Här kan IHM hjälpa er vidare.
Utbilda företag: Så går det till

Våra utbildningsinsatser formas direkt efter era behov - från inledande samtal till utbildningsstart till resultatuppföljning och analys.

  • Identifiering och kartläggning av kompetensbehov
  • Anpassade utbildninginsatser
  • Den mest effektiva mixen av pedagogiska verktyg
  • Långsiktig uppföljning

 

Identifiering av ert kompetensbehov

Identifiering av ert kompetensbehov

Genom en ingående dialog med er identifierar vi era specifika utmaningar och önskemål. Vi är lyhörda och tar hänsyn till bransch, företagskultur, befintlig kompetensnivå och budget för att skapa en utbildningsinsats som matchar er unika situation. Detta arbete lägger sedan grunden för uppsättningen av tydliga och mätbara mål för utbildningsinsatsen.

Unikt anpassat upplägg och genomförande

Unikt anpassat upplägg och genomförande

Våra experter har omfattande erfarenhet kring processen att sätta ihop utbildningsupplägg i olika format och skapa maximalt värde för våra kunder. Oavsett om det rör sig om en förändringsresa inom ledarskap, kommunikation, projektledning, affärsutveckling eller säljutveckling - så har vi förståelsen och kunskapsnätverket för att skräddarsy ett program som möter era specifika kompetensbehov och tar hänsyn till era utmaningar och affärsmässiga sammanhang. 

En blandning av utbildningsmoment

En blandning av utbildningsmoment

På IHM lär vi ut på olika sätt.  Vi kombinerar traditionella fysiska föreläsningar och reflekterande gruppövningar med digitala lektioner i form av webinarier och workshops. Dessutom erbjuder vi individuellt lärande via vår E-learning-plattform. Denna kombination av utbildningsmoment kallas blended learning och skapar en engagerande studieupplevelse för deltagarna samt en effektiv läranderesa för verksamheten i stort.

Utbildare direkt från näringslivet

Utbildare direkt från näringslivet

IHM har inga fast anställda lärare och det finns en god anledning till det. Vi tror att aktuell expertis behöver förnyas genom praktiska insikter från verkliga sammanhang. Så istället för att anställa, så anlitar vi runt 250 konsulter årligen som samtliga har aktiva positioner i näringslivet vid sidan om sina uppdrag vid IHM. På så vis säkrar vi en uppdaterad och praktiskt orienterad kunskapsförmedling.

Möt experterna

Kontinuerlig uppföljning

Kontinuerlig uppföljning

Vårt uppdrag är att skapa verklig förändring för ditt företag och dina medarbetare. Därmed fortsätter vårt engagemang självklart också efter avslutad utbildning. Vi erbjuder uppföljning och analys av utbildningsinsatsen, och löpande dialog utifrån analysresultaten för att säkerställa att ni får ut det mesta av er investering på både kort och lång sikt.

En trygg investering för ditt företag

En trygg investering för ditt företag

IHM har utbildat företagare och byggt företagsakademier i över 50 år och arbetar löpande tillsammans med hundratals svenska företag för att bygga de mest effektiva utbildningsinsatserna. Genom att samarbeta med oss kliver ni därmed in ett av Sveriges starkaste nätverk för kompetensutveckling - och tillsammans med våra engagerade handledare (alla med framträdande och aktiva positioner i näringslivet) kan ni förlita er på starka resultat.

Skräddarsy en utbildningsinsats direkt efter era specifika behov

IHM vänder sig till alla typer av företag och kan vara behjälplig inom alla affärsutmaningar, stora som små - och anpassar utbildare, upplägg, innehåll och uppföljning efter era specifika krav och vår erfarenhet kring vad som skapar effekt.

Beroende på vilken typ av utmaning som din organisation står inför så passar olika lärandeformat. På IHM arbetar vi exempelvis med:

IHM:s företagsanpassade utbildningsprogram, kombinerar digitala och fysiska möten samt relaterade aktiviteter på en digital plattform. Mötena och aktiviteterna innehåller varierande undervisningsformer för att erbjuda flexibla och engagerande lärandemöjligheter samt nätverkande.

Gruppövningar leder deltagarna till att diskutera, testa och utveckla studieinsikterna i ett öppet och dynamiskt format och är av stor betydelse för att deltagarna ska kunna omvandla kunskapsinnehållet till praktiskt värde för företaget i stort. I våra lokaler arbetar vi löpande med att dela upp hela gruppen i mindre grupper bestående av runt 3-5 deltagare, vilket sker lika smidigt under distansbaserade lektioner via så kallade virtuella grupprum.

IHM Business School använder sig av Learning Management Systemet Howspace, vilket möjliggör nära återkoppling till utbildningsinnehållet och relaterade träningsmoment som deltagarna kan nå när och var som helst via sin mobiltelefon och laptop. Kontinuerlig digital träning med hjälp av videomaterial, tester och kommunikationskanaler har en signifikant påverkan på läranderesultatet och är en grundstomme i IHM:s Blended Learning-modell.

Peer Learning lägger tonvikten på ett deltagaraktiverande lärande. Peer betyder jämbördig, och peer learning definieras som "att nyttja undervisnings- och lärandemetoder där deltagare lär med och av varandra utan omedelbar intervention av lärare och handledare". Det innebär att programmet ger deltagaren möjligheter till återkommande feedback från övriga deltagare, vilket förbättrar lärandet och prestationen.

Personlig coaching och coaching i grupp från våra utbildare ger deltagarna skrättarsytt stöd i förändringsresan mot utsatta mål. Vid coachingtillfällena diskuteras, testas och utvecklas deltagarnas insikter med utgångspunkt i deras individuella perspektiv, frågor och läranderesa.

Genom att arbeta med relevanta situationer från verkliga affärsutmaningar får deltagarna möjlighet att tillämpa teoretiska kunskaper i praktiska sammanhang. Case-simuleringar ger en verklighetsnära kontext som speglar både utmaningar och möjligheter deltagarna möter i sin egen bransch och verksamhet.

Bygg en intern företagsakademi och en långsiktig lärandekultur

  • ICA Business School
  • Volvo Cars Business School
  • Indutrade Academy
  • Sia Glass säljakademi 

Dessa är enbart ett urval av de företagsakademier som byggts upp av IHM Business School.

Till skillnad från våra skräddarsydda utbildningsinsatser så berör våra företagsakademier skapandet av en interna lärandemiljöer, miljöer som ska vara hållbar över tid och kontinuerligt rikta organisationens fokus mot kompetensutveckling och dess konkurrenskraft.

Oavsett om ditt företag vill skapa en intern lärandemiljö inom hela organisationen - eller specifikt på styrelsenivå, ledningsnivå, chefsnivå eller medarbetarnivå, har IHM verktygen för er.

MED INSPIRATION FRÅN ETT BRETT URVAL AV GENOMFÖRDA UTBILDNINGSMODULER

Exempel på företag vi har hjälpt vidare

Kontakta oss direkt

Vi hjälper er att designa ett utbildningsupplägg som möter era specifika behov och utmaningar.

Johan von Walkendorff

Affärsutvecklare

Annelie Nordström

Affärsutvecklare

Jenny Widén Nilsson

Affärsutvecklare

Johan Henriksson

Affärsutvecklare

Andreas Hermansson

Försäljningschef

Pedagogiken bakom våra utbildningar

IHM:s pedagogiska process delas in i fem huvudkategorier:

  • Helhetssyn
  • Problemlösningsförmåga

  • Samarbetsförmåga

  • Förmåga att övertyga

  • Självinsikt

Dessa förmågor kräver särskilt fokus från både deltagare och utbildningshandeldare, ett fokus IHM säkerställer i vår process.

 

 

Blended Learning

På IHM tillämpar vid Blended Learning som utgångspunkt i hela vårt utbildningserbjudande då dess effekt för kunskapsmemorering visat sig vara mycket effektiv. 

Konceptet innebär att studierna genomförs innan, under och efter de schemalagda lektionstillfällena med hjälp av både digitala metoder och personlig coachning.

Läs mer om Blended Learning här:

Ladda ner PDF-filen

HUR MÄTS RESULTATET?

Ett utbildningsbehov uppstår vanligtvis när en individ eller organisation behöver utvecklas eller förändras och har därmed ett mer övergripande syfte. För att veta om utbildningen varit framgångsrik och syftet har uppnåtts, behöver vi utgå från det övergripande syftet, sätta upp målen, mäta effekterna och utvärdera resultatet.

KIRKPATRICK’S UTVÄRDERINGSMODELL

Den mest använda modellen idag för utvärdering av resultat från utbildning har lanserats av professor Daniel Kirkpatrick. Denna modell kom till redan 1959, men fick sin utspridning först på senare delen av 1990-talet, då Kirkpatrick presenterade modellen i sin bok “Evaluating Training Programs”.

Modellen inbegriper utvärdering av utbildningsresultat på fyra nivåer:

  • Nivå 1 Reaktion – hur upplevde deltagaren utbildningen?
  • Nivå 2 Inlärning/kunskap – har deltagaren uppnått önskad kunskapsökning?
  • Nivå 3 Beteende – har den nya kunskapen lett till nytt önskat beteende?
  • Nivå 4 Resultat – har det nya beteendet lett till bestående resultat och i förlängningen till önskade effekter hos individen/organisationen?

Kirkpatrick’s modell kan vara mycket användbar när vi vill mäta resultat och effekterna av en företagsanpassad utbildningsinsats. Modellen styr medvetenheten om vilken nivå utbildningsinsatsen vill möta: att förmedla kunskap eller åstadkomma beteendeförändring?

AKTUELL FORSKNING OCH BEPRÖVADE UTBILDNINGSKONCEPT

Här är några exempel på de etablerade modeller, teorier och tester som våra certifierade handledare arbetar med:

  • JTI (Jungian Type Index)
  • CareerView™
  • StyleView™
  • Situationsanpassat Ledarskap®
  • Utvecklande ledarskap (UL) ​
  • Indirekt ledarskap (IL)
  • ECR® (Emotional Capital Report)
  • Förändringens fyra rum
  • Pussel DISC

Läs mer om våra koncept